فینال کوپا آمریکای ۲۰۲۱ بیش از اندازه برای آرژانتین و برزیل حساس است؛ آلبی‌سلسته می‌خواهد به طلسم ۲۸ سال قهرمان نشدن خاتمه بدهد و سلسائو هم دوست ندارد رکورد قهرمانی همیشگی در خانه را از دست بدهد.

آرژانتین – برزیل؛ جنگ مسی و نیمار برای توپ طلا

خبرورزشی: بامداد روز یک‌شنبه از ساعت ۴:۳۰ به وقت ایران، آرژانتین و برزیل در ورزشگاه ماراکانای شهر ریودوژانیرو در دیدار فینال کوپا آمریکای ۲۰۲۱ به مصاف هم خواهند رفت. در حالی که آرژانتین ۲۸ سال است در حسرت قهرمانی کوپا آمریکا مانده، برزیل به دومین قهرمانی پیاپی در خاک خودش می‌اندیشد. قضاوت این دیدار به استبان اوستوییچ از اروگوئه سپرده شده است.



آرژانتین؛ خون، شرف و آرزو

«خون، شرف و مسی»؛ این تیتری بود که روزنامه «موندو دپورتیوو» بعد از نبرد آرژانتین و کلمبیا در مرحله نیمه‌نهایی کوپا آمریکای ۲۰۲۱ روی جلد برد. همین ضرب‌دیدگی و رنج درد در طول مسابقه کافی بود تا بیشتر بفهمیم چقدر این جام برای کاپیتان آلبی‌سلسته مهم است. لئو چهارمین شانس خودش در فینال کوپا آمریکا را امتحان خواهد کرد و نمی‌خواهد این مرتبه در ۳۴ سالگی باز هم طعم شکست را بچشد.

لیونل اسکالونی شاید نام بزرگی برای نیمکت آرژانتین نباشد، ولی وقتی فرصت دید تا این تیم را بسازد و لشکر شکست‌خورده همیشگی را جمع و جور کند، خودش را ثابت کرد. حالا آلبی‌سلسته ۲ سال است که نباخته و حفظ این رکورد در فینال کوپا آمریکا اهمیت دوچندانی خواهد داشت. نمایش‌های آرژانتین در کوپا آمریکا نشان می‌دهد که دیگر تیم سراسیمه و بدون برنامه گذشته نیستند. اگرچه شکست دادن کلمبیا برای‌شان سخت بود، ولی به طور کلی عملکرد آرژانتین مثبت ارزیابی می‌شود. اگرچه این روزهای خوبی فقط و فقط با برد در ماراکانا می‌تواند کامل شود و در غیر این صورت همه هرچه نتیجه آرژانتین گرفته را فراموش خواهند کرد. آیا آرزوی مسی و حسرت ۲۸ ساله آرژانتینی‌ها پایان می‌باید؟

برزیل؛ قهرمان همیشگی در خانه

«قهرمان همیشگی در خانه»؛ لقب برزیل در کوپا آمریکا است. ۵ فینال در برزیل و ۵ قهرمانی. سلسائو دوست ندارد دشمن دیرینه‌اش این رکورد عالی‌شان را خراب کند. برزیل با تیته تیم متفاوتی شد و کم‌کم شخصیت پیدا کرد. سلسائو هم بعد از ناکامی تلخ در جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ تغییر رویه داد و به سویی رفت که به کسب موفقیت و جام نزدیک‌تر شده. دوره قبلی حسرت‌شان در قهرمان نشدن را پایان دادند و به همین دلیل این دوره آسودگی خاطر بیشتری داشتند. برزیل خونسردانه تا فینال آمده و شاید این یک مزیت برای‌شان باشد.

نتایج سلسائو در ۲ سال گذشته هم دستکمی از رقیبش در فینال نداشته و آن‌ها هم با شکست غریبه شده‌اند. برزیل می‌تواند بعد از چند سال با تیته به جام‌های بعدی و حتی موفقیت در جام‌جهانی هم بیاندیشد. میزبان بودن باعث شده قهرمانی در این دوره کوپا آمریکا برای آن‌ها کم‌اهمیت‌تر از آرژانتین نباشد. در هر صورت نیمار قبل از فینال به نوعی برای دوستش مسی کری خوانده و او را به مبارزه در ماراکانا دعوت کرده است. آیا رکورد برزیل پابرجا خواهد ماند یا قهرمان همیشگی تسلیم خواهد شد؟

آخرین جدال

نوامبر سال ۲۰۱۹ در دیدار دوستانه سالانه سوپرکلاسیکو، برزیل در ریاض عربستان با یک گل از آرژانتین شکست خورد. مسی تنها گل آن بازی را زد.

آمار بازی

۱۱۱) سوپرکلاسیکوی آمریکای جنوبی ۱۱۱ مرتبه برگزار شده است. در این ۱۱۱ دیدار، آرژانتین ۴۰ بازی را برده، ۴۶ بازی به سود برزیل خاتمه یافته و ۲۵ بازی هم مساوی شده است.

۳۳) در کوپا آمریکا ۳۳ مرتبه آرژانتین و برزیل به مصاف هم رفته‌اند. آلبی‌سلسته ۱۰ بازی را برده و سلسائو ۱۵ بازی را به سود خودش خاتمه داده. ۸ بازی دو تیم هم مساوی شده است.

۹۷) اولین دیدار رسمی آرژانتین و برزیل ۹۷ سال پیش برگزار شد. سپتامبر سال ۱۹۱۴ دیداری دوستانه با برتری ۳ بر صفر آرژانتین خاتمه یافت. پیش از آن سال ۱۹۰۸ هم منتخب برزیل با آرژانتین دیدار کرد، اما این دیدارها قبل از تأسیس فدراسیون فوتبال برزیل بود.

۹۵) جالب است بدانید اولین دیدار بین تیم‌های ملی آرژانتین و برزیل در کوپا آمریکا دقیقاً ۹۵ سال پیش در چنین روزی (۱۰ جولای) برگزار شد و آن بازی با تساوی یک – یک خاتمه یافت.

۵) بسیاری از دوره‌های کوپا آمریکا به صورت گروهی برگزار شده است، اما ۳ مرتبه برزیل و آرژانتین در فینال به یکدیگر برخورده‌اند که یک مرتبه آرژانتین در سال ۱۹۳۷ برد و قهرمان شد و ۲ مرتبه هم برزیل در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ با شکست رقیب بزرگش به قهرمانی رسید.

۱۸) برزیل در تعداد جام‌های معتبر ملی (جام‌جهانی، کوپا آمریکا و جام کنفدراسیون‌ها) از آرژانتین بیشتر جام گرفته. ۱۸ جام سلسائو کسب کرده و آلبی‌سلسته ۱۷ جام داشته.

۱۴) آرژانتین با ۱۴ قهرمانی در کوپا آمریکا بعد از اروگوئه با ۱۵ جام دومین تیم پرافتخار است. اگر آلبی‌سلسته جام بگیرد، بالای اروگوئه قرار خواهد گرفت. برزیل هم ۹ جام کسب کرده.

۵) برزیل ۵ مرتبه میزبان کوپا آمریکا بوده و جالب است که هر ۵ مرتبه همین تیم قهرمان شده. در واقع هیچ کشوری قهرمانی را در خاک برزیل جشن نگرفته.

۲) برزیل ۲ مرتبه موفق شده ۲ قهرمانی متوالی کسب کند، یکی در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ و دیگری در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷.

۲۸) آرژانتین ۲۸ سال است که قهرمان کوپا آمریکا نشده. آلبی‌سلسته آخرین مرتبه سال ۱۹۹۳ با شکست مکزیک به جام رسید. این تیم در ۴ فینال آخرش شکست خورده است.

۲۶) برزیل ۵ فینال آخرش در کوپا آمریکا را برده. آخرین فینالی که سلسائو باخت به سال ۱۹۹۵ برمی‌گردد که با شکست از اروگوئه در ضربات‌پنالتی قهرمان نشد.

۲۴) از آخرین مرتبه‌ای که میزبان فینالیست شده و در فینال شکست خورده ۲۴ سال می‌گذرد. سال ۱۹۹۷ برزیل در فینال بولیویِ میزبان را شکست داد.

۱۹) آرژانتین ۲ سال است که هیچ شکستی نخورده. تیم تحت هدایت اسکالونی ۱۹ بازی آخرش را نباخته است.

۱۳) از آخرین بازی سال ۲۰۱۹ در ماه نوامبر، برزیل در ۱۳ بازی نباخته. این تیم ۱۲ برد و یک تساوی در این مدت داشته است.

۱۲) برزیل با ۱۲ گل زده بهترین خط حمله کوپا آمریکای ۲۰۲۱ را در اختیار داشته. آرژانتین هم ۱۱ گل زده است.

۲) سلسائو با دریافت ۲ گل در کنار اروگوئه که حذف شد، بهترین خط دفاع کوپا آمریکا را داشته‌اند.

۴) لیونل مسی ۴ گله شانس اول آقای‌گلی کوپا آمریکا است، جایزه‌ای که هیچ‌وقت به او نرسیده. لائوتارو مارتینس از آرژانتین با ۳ گل، الخاندرو گومس از آرژانتین با ۲ گل و نیمار و لوکاس پاکتا از ۲ گل، آقای‌گلی مسی را تهدید می‌کنند.

۳) مسی تابه‌حال ۳ مرتبه در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در فینال کوپا آمریکا حاضر بوده که در همگی شکست خورده. در فینال ۲۰۰۷ به برزیل باختند.

مصدومان و محرومان

آرژانتین و برزیل بدون تلفات به فینال کوپا آمریکا رسیده‌اند. هیچ‌کدام از دو تیم مصدوم یا محروم ندارند.

ترکیب احتمالی دو تیم

آرژانتین: مارتینس، مولینا، پسِیا، رومرو، تالیافیکو، رودریگس، دی‌ماریا، پاردس، گومس، مسی و لائوتارو

برزیل: ادرسون، دانیلو، سیلوا، مارکینیوس، ساندرو، کاسمیرو، فرد، اورتون، پاکتا، ریچارلیسون و نیمار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.