مرکزی- عمل جراحی آنومالی آترزی مِری بر روی نوزاد سه روزه برای اولین بار در استان مرکزی با موفقیت انجام شد.

بازسازی موفق مِری نوزاد سه روزه در استان مرکزی

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی اراک، این عمل اورژانسی در بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک توسط تیم دکتر احسان رحیمی(فوق تخصص جراحی اطفال) و دکتر حسام الدین مدیر(متخصص بیهوشی) انجام و مری نوزاد سه روزه که چسبندگی داشت، بازسازی شد.

دکتر احسان رحیمی ضمن اشاره به این موضوع که آترزی مِری نوعی نقص مادرزادی است، گفت: در این بیماری تداوم مری در قفسه سینه وجود نداشته و قسمتی از مری به تراشه(مجرای تنفسی) ارتباط دارد. بن‌بست مری یا آترزی مری  (Esophageal atresia) گونه‌ای ناهنجاری مادرزادی در دستگاه گوارش است که در آن مری در دوره جنینی رشد و نمو نیافته و پیوستگی مسیر مری تا معده در میانه راه، کور و بن بست شده و همچون بادکنکی آویزان در پشت نای قرار می‌گیرد، آترزی مری، شامل انواع مختلفی از نواقص آناتومیکی مادرزادی با ریشه در عدم توسعه یافتگی جنینی در مِری است. این عارضه با مشاهده عدم پیوستگی ساختار دیواره مری تشخیص داده می‌شود.

وی در خصوص عمل جراحی آترزی مری خاطرنشان کرد: در این روش بدون باز کردن وسیع قفسه صدری و از طریق ایجاد چهار سوراخ چهار و سه میلی متری در قفسه صدری، دو سر مری نوزاد که از هم جداست، پیوند می‌شود.

رحیمی کاهش زمان عمل، افزایش ضریب اطمینان، جلوگیری از ایجاد چسبندگی، کاهش زمان بستری، بازگشت سریع بیمار به شرایط عادی زندگی و کاهش آسیب های ناشی از عمل‌های جراحی تهاجمی را از مزایای این روش درمانی برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.