رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشور افغانستان، در هر شرایط سیاسی، ۱۰۰ درصد نیازمند کالاهای وارداتی از جمهوری اسلامی ایران است و نیاز آن کشور به ایران بیشتر از نیاز ایران به افغانستان است.

افغانستان، در هر شرایط سیاسی نیازمند کالاهای ایرانی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین روشنک با اشاره به تحولات سیاسی اخیر در کشور افغانستان افزود: هر حکومتی که در افغانستان قدرت را در دست داشته باشد، مسیر تامین کالاهای آن کشور از جمهوری اسلامی ایران می گذرد، اگر هم دولت افغانستان مسیر پاکستان را جایگزین مسیر ترانزیتی ایران کند باز هم ایران در تامین نیاز کالایی افغانستان نقش حیاتی دارد و آن کشور به تامین بخشی از کالاهای خود به ایران نیازمند است.

وی اظهار داشت: بازرگانان خراسان رضوی در درازمدت نگرانی برای تجارت خود از مسیر افغانستان ندارند و با توجه به وضعیت ناامن کنونی در مسیر افغانستان، سهم این مسیر در ارسال کالاهای ایرانی به کشورهای آسیای میانه چندان هم زیاد نبوده است، مسیرهای زمینی دیگر برای رسیدن به آسیای میانه، جز مرز سرخس و لطف آباد با کشور ترکمنستان، مسیر زمینی مطلوب دیگری وجود ندارد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بهترین مسیر برای تجارت زمینی خراسان رضوی و ارسال کالا به کشورهای آسیای میانه، مرز ترکمنستان است و درخواست بازرگانان این استان از دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین دولت های ترکمنستان و تاجیکستان،  این است که برخی اختلاف نظرات را کنار گذاشته و ترتیبی دهند تا بتوان از این مسیر تجاری (ترکمنستان) برای ارسال بار به کشورهای آسیای میانه به نحو واقعی بهره گرفت.

وی یکی از مشکلات موجود در مسیر تجارت ریلی از طریق ترکمنستان را کمبود واگن ذکر و بیان کرد: هم اینک صادرکننده هر واگن را به قیمت ۴۵۰ تا هزار دلار در بازار سیاهی که برای آن به وجود آمده، به دست می آورد و در صورتی که مشکل واگن حل شود، دیگر صادرکنندگان برای صادرات کالای خود از مسیر ریلی سرخس مشکلی نخواهند داشت.

روشنک از وزارت راه و شهرسازی، به ویژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواست تامین واگن برای صادرات کالا را تسهیل کرده و به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به محدودیت های اعمال شده از سوی کشور ترکمنستان در ارسال زمینی کالا گفت: در صورتی که رانندگان ایرانی گواهی تزریق واکسن داشته باشند و دولت ترکمنستان آن را بپذیرد، دیگر مشکلی برای عبور کامیونهای ایرانی از ترکمنستان و نیازی به آمدن کشنده ترکمنی و حمل کامیون ایرانی و معطلی راننده در مرز نیست.

روشنک اظهار داشت: در مجموع تجار ایرانی از مسیر افغانستان برای ارسال کالاهای خود به کشورهای آسیای میانه کمتر استفاده می کنند و در این راستا باید دولت ایران با دولت ترکمنستان وارد مذاکره شده و مشکلات و محدودیتهای موجود در مرز زمینی با ترکمنستان را برای انتقال کالا از این طریق به کشورهای آسیای میانه، حل کند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.