۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 760507

وقتی دشمنی مانند مامون عباسی چهره ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود می آراید، شناختن او برای مردم مشکل است... باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرت ها برانگیزیم.

درس مهم حضرت جوادالائمه(ع) به شیعیان

به گزارش قدس آنلاین، نهمین امام شیعیان اثنی عشری، حضرت محمد بن علی(ع)، مشهور به امام محمد تقی  و امام جواد(ع) است. ایشان در سال ۱۹۵ هجری قمری به دنیا آمده و در ۲۵ سالگی و پس از ۱۷ سال امامت، سرانجام در ۳۰ ذی القعده ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، ایشان جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده اند.

ارتباط امام جواد(ع) با شیعیان، بیشتر از طریق وکیلانش و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌گرفت. در دوره امامت او فرقه‌های اهل حدیث، زیدیه، واقفیه و غلات فعالیت داشتند. امام جواد(ع) شیعیان را از عقاید آنان آگاه می‌کرد و از نماز خواندن پشت سر آنها نهی و غالیان را لعن می‌نمود.

مناظرات علمی امام جواد(ع) با عالمان فرقه‌های اسلامی در مسائل کلامی، همچون جایگاه شیخین و مسئله‌های فقهی مانند حکم قطع کردن دست دزد و احکام حج، از مناظرات معروف امامان معصوم دانسته شده است.

مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله، گوشه هایی از سیره زندگی امام جوادالائمه(ع) را به تصویر کشیده اند که باهم می خوانیم.

درس مهم حضرت جواد(ع) به شیعیان

امام جواد(ع) مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهایی کوتاه، جهادی فشرده  با دشمن خدا کرد به طوری که در سن بیست و پنج سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیرقابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند.

همان طوری که ائمه بزرگوار ما علیهم السلام با جهاد خودشان، هر کدام برگی بر تاریخ پرافتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرت های منافق و ریارکار قرار می گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرت ها برانگیزیم.

 اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان تر است. اما وقتی دشمنی مانند مامون عباسی چهره ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود می آراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همه دوران های تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده اند وقتی از مقابله رویارویی با مردم عاجز شدند، دست به حیله ریاکاری و نفاق بزنند. امام علی ابن موسی الرضا(ع) و امام جواد(ع) همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره مامون کنار بزنند و موفق شدند.

این بزرگوار نمودار و نشانه مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگی اش را با قدرت مزور و ریاکار خلیفه عباسی – مامون – مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوه های مبارزه ممکن، مبارزه کرد.

 اولین کسی بود که به طور علنی بحث آزاد را بنیان گذاری کرد. در محضر مامون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان درباره دقیق ترین مسایل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. بحث آزاد، میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد به‌وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل نظیف انجام گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.