کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان گذشته و بهار سال جاری و همچنین تداوم افزایش بی‌سابقه گرمای هوا در روزهای اخیر بیشترین خسارت را متوجه کشاورزان به ویژه کشاورزان استان خراسان شمالی کرده است.

 کاهش ۶۵ درصدی  خرید تضمینی گندم

خشکسالی در این استان موجب شده سطح برداشت محصول در اراضی زراعی و باغ‌های استان به شدت کاهش پیدا کند. خشکسالی، تعیین قیمت پایین برای خرید گندم و عدم پرداخت وجوه گندم هم از عمده‌ترین مشکلات گندم‌کاران خراسان شمالی است که انگیزه کشاورزان را تحت تأثیر قرار داده است.

کاهش میزان تولید گندم

یکی از کشاورزان استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: حدود ۱۵هکتار زمین زراعی دارم و در سال جاری به علت کاهش بارندگی میزان برداشت گندم از هر هکتار به یک تن هم نمی‌رسد.

غلامحسن حسن‌زاده اظهار می کند: علاوه بر اینکه بیشتر کشاورزان استان در سال جاری میزان کمی گندم برداشت کرده‌اند همین میزان گندم را نیز مسئولان مربوط اعلام کرده‌اند به سیلوها تحویل دهیم.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه یکی از دغدغه‌های اصلی ما کشاورزان تسویه حساب به‌روز و نقدی و خرید تضمینی گندم است.

حسن‌زاده می‌افزاید: یک کشاورز یک سال تلاش می‌کند و به سختی کشت خود را به ثمر می‌رساند و پس از آنکه می‌خواهد محصولش را به فروش برساند انتظار دارد پول خود را هر چه زود تر دریافت کند و به زخمی از زندگی بزند.

این کشاورز زحمتکش می‌گوید: برخی کشاورزان هنوز بدهکاری کمباین و ماشین‌های حمل گندم تا سیلو را نداده‌اند و منتظر پول گندم هستند.

وی می‌افزاید: با این مشکلات کشاورزان گاهی مجبور می‌شوند گندم‌های خود را به واسطه‌ها و دلالان بفروشند زیرا پول‌های آنان نقد است.

کاهش ۶۵ درصدی خرید تضمینی گندم

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: از نیمه خرداد سال جاری خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در ۲۶ مرکز دولتی آغاز شده است.

سیدجلال موسوی با بیان اینکه از ابتدای شروع فصل خرید گندم تاکنون حدود ۱۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده اظهار می کند: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۸هزار و ۶۱۸ تُن گندم خریداری شده بود که این نشان‌دهنده کاهش ۶۵ درصدی میزان خرید تضمینی گندم در استان است.

وی ادامه می‌دهد: ارزش گندم خریداری شده ۸۸۵ میلیارد ریال بوده که از این میزان تاکنون ۶۲۷ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.

وی می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری کنیم که باز هم نیاز به واردات گندم داریم که باید از دیگر استان‌ها تأمین شود.

مدیر غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی می‌گوید: علت کاهش خرید تضمینی گندم، کاهش بارندگی، خشکسالی و ورود دلالان در فرایند خرید بوده است.

پیش از این نیز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفته بود به علت کاهش شدید باران و خشکسالی در سال جاری میزان تولید گندم در استان ۴۵ درصد کاهش یافته است.

محمدجواد تشکری میزان تولید گندم در سال گذشته را ۲۲۶ هزار تن عنوان کرد و افزود: میزان تولید گندم دیم در سال جاری نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد و گندم آبی تا ۲۵ درصد کاهش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.