سرپرست کاروان پارالمپیک ایران در توکیو ضمن تشریح آخرین وضعیت این کاروان، از سیاست کیفی گرایی برای این رقابت ها دفاع کرد و گفت: بدترین حرف ها را شنیدیم ولی مدالمان را از مردم می گیریم.

سرپرست کاروان پارالمپیک: بدترین حرف‌ها را شنیدیم

قدس آنلاین: نشست خبری هادی رضایی سرپرست کاروان ورزش ایران در پارالمپیک توکیو صبح امروز یکشنبه در کمیته پارالمپیک برگزار شد و رضایی آخرین وضعیت کاروان کشورمان را تشریح کرد.

رضایی در این نشست با بیان اینکه ۶۳ ورزشکار در پارالمپیک حضور خواهند داشت، گفت: از این تعداد انتظار داریم دو سوم ورزشکاران مدال بگیرند. کاروان ما کیفی است و افراد ویژه و مدال آور در آن زیاد است.

وی در خصوص ابهاماتی که پیرامون انتخاب پرچمدار ایران برای پارالمپیک مطرح شده بود، اظهارداشت: در بعضی از جاها دیدم که از انتخاب زهرا نعمتی و نورمحمد آرخی با تعجب یاد شده بود. باید بگویم برای انتخاب پرچمدار ۱۲ نفر شامل ۶ نفر از بانوان و ۶ نفر از آقایان کاندیدا بودند که در نهایت به سه نفر آقا و سه نفر خانم رسیدیم. از بین این ۶ نفر دو نفر به قید قرعه انتخاب شدند. باید بدانیم پرچمداری در پارالمپیک سخت تر از المپیک است.

سرپرست کاروان پارالمپیک در خصوص اینکه آیا حضور ۶۳ نفر ورزشکار در این مسابقات قطعی است؟ گفت: حضور ۶۲ نفر قطعی است و درباره اعزام یکی از ورزشکاران تیروکمان این هفته تصمیم می گیریم.

رضایی با بیان اینکه ۱۵ آیدی کارت اضافه برای ورزشکاران، مربیان و مدیران پیش بینی شده است تا در صورت بروز مشکل جایگزین شود، درباره پرداخت پاداش ها هم توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: اگر ورزشکاری مدالی بگیرد که بالاتر از پیش بینی ما بوده باشد، حقوق معوقه آن مدال را به وی می دهیم. به عنوان مثال اگر برای ورزشکاری مدال نقره پیش بینی کرده باشیم و در پارالمپیک طلا بگیرد، حقوق معوقه طلا را به وی می دهیم. یعنی همان کاری که در بازی های آسیایی جاکارتا کردیم و ۷۰۰ میلیون تومان مابه التفاوت دادیم.

رضایی درباره ابهامات سهمیه محمدی در دوچرخه سواری یادآور شد: در دوچرخه سواری حرف و حدیث زیاد بود. محمدی ورودی پارالمپیک را به دست آورد اما سهمیه نگرفت. دو هفته قبل نامه زدیم و وقتی به ما سهمیه دادند، نام او را در کاروان گذاشتیم.

سرپرست کاروان پارالمپیک ایران خاطرنشان کرد: تمام کاروان به جز دو نفر و رسانه ها داخل دهکده هستند. اگر کسی یک نفر خارج از دهکده دید می تواند به ما بگوید و جایزه بگیرد. ما امسال توریست گردشگر نداریم. درباره کت و شلوار و سایر هزینه ها هم حاضر هستیم لیستمان را منتشر کنیم که بگوییم بر اساس کدام استراتژی انتخاب خود را انجام داده ایم.

وی در خصوص مراسم رژه ورزشکاران تأکید کرد: مراسم رژه شامل ورزشکارانی است که در زمان افتتاحیه در توکیو حضور دارند. در آن زمان ما ۵۳ ورزشکار داریم. پنج نفر از آنها معلولیت شدید دارند که می توانند پنج همراه با خود داشته باشند. ۶ نفر کادر سرپرستی هم برای کمک حاضر خواهند بود. به این ترتیب ۶۴ نفر در مراسم رژه حضور دارند و سایرین روی سکوها تماشاگر هستند. به همین دلیل فقط برای ۶۴ نفر که در رژه حضور دارند کت و شلوار گرفته ایم.

رضایی ادامه داد: پاداش های ما، سقف پاداش المپیک است. در واقع سقف مدال طلای ما ۱۰ هزار یورو است که در ایران معادل ریال آن را به مدال آور طلا می دهیم. به محض بازگشت ورزشکار به صورت چک این مبلغ را پرداخت می کنیم و حتی ممکن است این اتفاق در فرودگاه رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای مدال نقره معادل ۴ هزار یورو و برای مدال برنز معادل ۲۵۰۰ یورو، ریال ایرانی به ورزشکاران مدال آور می دهیم. ضمن اینکه پاداش پای سکو فقط به کادر فنی و ورزشکار تعلق می گیرد، نه سرپرست و همراهان.

سرپرست کاروان پارالمپیک ایران درباره احتمال اعزام فرزانه عسگری به پارالمپیک گفت: خانم عسگری شانس حضور در پارا را دارد. باید تحلیل فنی کنیم، ولی فکر می کنم ایشان شانس داشته باشد.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا به تک تک نفرات ورزش های تیمی مثل والیبال و بسکتبال پاداش تعیین شده تعلق می گیرد؟ تصریح کرد: بله، به تک تک نفرات پاداش مصوب تعلق می گیرد.

وی درباره اینکه پاداش ریاست جمهوری برای ورزش های تیمی به این شکل نیست یادآور شد: این بخشنامه وزارت ورزش است و حتی وقتی به آقای مسعود سلطانی فر وزیر ورزش این موضوع را گفتیم، گفت امکان تغییر وجود ندارد.

سرپرست کاروان پارالمپیک گفت: من اگر جای کارشناسان بودم برای ورزش های تیمی دو برابر پاداش ورزش های انفرادی را تعیین می کردم.

وی افزود: مشکل فقط پاداش نیست، بلکه حقوق صندوق قهرمانان هم هست.

رضایی در پاسخ به این سوال که چرا اعضای هیئت رئیسه کمیته پارالمپیک به عنوان میهمان ویژه در رقابت ها حضور خواهند داشت، گفت: به دو دلیل، اول اینکه در دهکده جا نداشتیم و دوم اینکه آقای قاسمی مشاور وزیر و جزو مقامات است. در هر صورت فرد بیکار در کاروان نداریم و حتی برای دو نایب رئیس خود بحث ارزشیابی کاروان را گذاشته ایم. این طور نیست که برای هیئت رئیسه کار تعریف کنیم تا در کاروان ما حضور داشته باشند.

رضایی درباره اینکه پیش بینی اش از جایگاه ایران در پارالمپیک با ۲۸ مدال چیست، اظهارداشت: ما در پارالمپیک ریو پانزدهم شدیم و الان باید از این جایگاه بالاتر برویم. بهترین جایگاه می تواند برای ما دهم باشد.

خبرنگاری از رضایی درباره دلیل حضور مشاور فرهنگی در کاروان ایران سوال کرد که وی تأکید کرد: هر کاروان علاوه بر کارهای فنی و پزشکی به کارهای فرهنگی هم نیاز دارد.

وی افزود: این موضوع مربوط به حالا نیست و از پارالمپیک بارسلون مشاور فرهنگی در کاروان حضور داشته است.

خبرنگار دیگری از هادی رضایی درباره درخواست اصغر عزیزی یکی از ورزشکاران ایران برای حضور مربی اش در پارالمپیک سوال کرد که سرپرست کاروان ایران گفت: سهمیه ما برای پارالمپیک محدود است و تا سقف ۴۰ نفر کادر همراه در پارالمپیک خواهند بود. دوره های گذشته می توانستیم حتی مربی اختصاصی هم با خودمان ببریم ولی الان به خاطر کرونا محدودیت ها زیاد است و حتی امکانپذیر نیست که مربیان بخواهند با پول شخصی به پارالمپیک بیایند. اگر امکانش بود، خودمان مربیان را اعزام می کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر میزان کمک های دولت به پارالمپیک تأکید کرد: در جلسه قبلی که با حضور شما خبرنگاران داشتیم، حدود ۶ میلیارد تومان پرداخت شده بود. بعد از آن ۷ میلیارد تومان برای تهیه بلیت ها دادند و چند روز بعد از آن هم ۱۳ میلیارد تومان دیگر هم پرداخت شد. حدود یک و نیم درصد از بودجه سالیانه خود را دریافت کرده و کارمان را انجام داده ایم. باید از سازمان برنامه و بودجه تشکر کنم. ما درخواست بودجه اضافه نداریم و فقط می خواستیم بودجه در زمان مقرر پرداخت شود.

رضایی درباره اینکه آیا کاروان پارالمپیک هم مراسم رونمایی از لباس لباس خود را دارند یا خیر اظهارداشت: تا هفته قبل نمی دانستیم چند ورزشکار در مراسم رژه حضور دارند. حتی فکر می کردیم بر مبنای المپیک، ۱۰ نفر رژه بروند ولی سه شنبه قبل تعداد ورزشکارانی که در رژه حاضر می شوند اعلام شد و امروز باید برای تهیه لباس به ۶۴ نفر اقدام کنیم. برای همین به مراسم رونمایی در ایران نمی رسد و در همان رژه افتتاحیه پارالمپیک رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اظهار پشیمانی محمود خسروی وفا از تصمیم برای حذف تیم نابینایان از پارالمپیک سوال دیگری بود که از هادی رضایی پرسیده شد. یکی از خبرنگاران اعلام کرد که آیا کمیته پارالمپیک قصد دلجویی از فوتبال نابینایان و پرداخت پاداش به این تیم را دارد؟ رضایی در پاسخ به این سوال گفت یک بار در زمان خودم مبلغ ۲۰ میلیون تومان به فوتبال نابینایان پاداش دادیم که این مبلغ برای کسب سهمیه پارالمپیک نبود. درباره این موضوع هم که آقای خسروی وفا اظهارپشیمانی کرده بهتر است از خودشان بپرسید.

در ادامه این نشست خبری، هادی رضایی زمانبندی ورود و خروج ورزشکاران به توکیو را تشریح کرد و افزود: ورزشکاران ۵ تا ۷ روز قبل از مسابقات وارد توکیو می شوند و ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از پایان مسابقه باید آنجا را ترک کنند. اولین گروه ورزشکاران ما ۲۵ مرداد اعزام می شوند و اولین گروه هم ۹ شهریور از ژاپن برمی گردند.

سرپرست کاروان پارالمپیک ایران در بخشی از مصاحبه خود از انتقاداتی که به سیاست کیفی گرایی کاروان ایران برای پارالمپیک صورت گرفته بود دفاع کرد و گفت: می توانستیم حتی صد نفر با خودمان ببریم و با افتخار این را اعلام کنیم. می توانستیم برای ورزشکاران سهمیه وایلد کارت بگیریم و بگوییم کاروانمان بزرگتر است ولی ما آینده نگری کردیم. مدالمان را از مردم می گیریم نه مسئولان. از نهادهای نظارتی می خواهم مطالبه گری کنند اگر یک نفر کم یا زیاد می شود چه اتفاقی می افتد. با این اوضاع اقتصادی مردم نیاز بود کاروان کیفی اعزام کنیم، نه کاروانی برای تماشاگر و توریست بودن.

وی ادامه داد: دوست داشتم حتی کاروان ایران ۱۲۰ نفر باشند ولی به جای آن بودجه تعیین شده را به فدراسیون ها می دهیم. نهادهای نظارتی به جای اینکه بگویند دستتان درد نکند می گویند چرا ورزشکاران را به مسابقات نمی برید. فلان نماینده مجلس می گوید چرا این ورزشکار را به پارالمپیک می برید و آن ورزشکار را نمی برید. اگر سیاست ما غلط است باید مورد خطاب قرار بگیریم و اگر درست است باید الگو باشیم. پارالمپیک جای کسب تجربه و گردش نیست.

رضایی افزود: از فوتبال نابینایان، دوومیدانی و والیبال نشسته بانوان عذرخواهی می کنم ولی کیفی گرایی، سیاست من یا آقای خسروی وفا نیست، بلکه سیاست کمیته پارالمپیک بود. ما بدترین حرف ها را شنیدیم ولی مدال و افتخارمان را از مردم می گیریم. ما سهمیه وایلد کارت نداریم که بخواهیم جشن بگیریم. ورزشکاران ما دو سال تلاش کرده اند و کسانی که خط خورده اند برای سال های بعد تلاش خود را ادامه می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.