معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری خراسان رضوی از ساخت دو مجتمع قضایی در شهرک شهید رجایی و الهیه مشهد خبر داد.

ساخت یک مجتمع قضایی در حاشیه شهر مشهد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حقی  درخصوص پروژه‌های عمرانی دادگستری استان، اظهار کرد: باوجود منابع مالی محدود دادگستری استان و ریاست کل، پروژه‌های عمرانی زیادی در حوزه دادگستری استان انجام شده و برخی نیز درحال انجام است. همچنین طرح مطالعات برخی از پروژه‌های عمرانی دادگستری در دست اقدام است. از جمله پروژه‌هایی که طرح مطالعاتی آن انجام شده و منتظر تامین اعتبار آن از مرکز هستیم، می‌توان به مجتمع قضایی شهرک شهید رجایی به متراژ ۱۵ هزار مترمربع در حاشیه شهر مشهد اشاره کرد. زمین مناسبی برای این مجتمع قضایی در این ناحیه تهیه شده و در اختیار دادگستری استان قرار گرفته است. 

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه طرح مطالعاتی پروژه مجتمع قضایی شهرستان تایباد نیز انجام شده است، عنوان کرد: این شهرستان باتوجه به حجم پرونده‌ در آن، از داشتن یک مجتمع قضایی محروم است. شهرستان‌های گناباد، چناران و کاشمر از عمده شهرستان‌های کمتر توسعه یافته و محروم استان بوده و به شدت با فضای محدود اداری مواجه هستند. امورات ماده ۲۳ قانون ششم برنامه توسعه از طریق معاون راهبردی سازمان برنامه بودجه انجام شده و تا سال ۱۴۰۱ موافقت‌نامه آن مبادله می‌شود و کلنگ احداث یک مجتمع قضایی در این شهرستان‌ زده خواهد شد. 
 

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری خراسان رضوی گفت: باتوجه به اینکه بیشتر مشکلات مشهد از مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار است، با ساخت مجتمع قضایی شهید رجایی مردم این منطقه برای انجام کارهای خود به این ساختمان مراجعه خواهند کرد و متحمل هزینه‌های سنگین رفت‌وآمد نخواهند شد. اگر این ساختمان ساخته شود تا مدتی مشکلات مشهد و کمبود فضای اداری دادگستری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که در حال حاضر مردم مناطق حاشیه و کم‌برخوردار با زحمت برای انجام و رسیدگی به مشکلاتشان در حوزه‌های دادگستری مراجعه می‌کنند، گفت: مردم این منطقه برای انجام کارهای خود به مجتمع ساجدی، چهارطبقه و شهید بهشتی مراجعه می‌کنند. امیدواریم با ساخت این مجتمع فرآیند رسیدگی کوتاهتر و خدمتی به مردم این منطقه شود. در حال حاضر از جهت رسیدگی به مشکلات مردم این منطقه، مشکل خاصی وجود ندارد و آنان برای انجام کارها به سایر مجتمع‌های قضایی مشهد مراجعه می‌کنند. اگر این مجتمع ساخته شود به خوبی می‌تواند شهرک شهید رجایی، تمامی روستاهای حاشیه و تمامی مناطق حاشیه مجاور شهرک شهیدرجایی را پوشش بدهد. 

حقی با بیان اینکه پروژه مجتمع الهیه در قاسم‌آباد با زیر بنای ۱۰ هزار متر مربع در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: این مجتمع تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. امیدواریم با تامین منابع از مرکز تا هفته قوه قضاییه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری خراسان رضوی در خصوص مجتمع قضایی الهیه (قاسم‌آباد)، بیان کرد: جمعیت زیادی در منطقه الهیه ساکن هستند. ساکنین این منطقه برای انجام امور قضایی خود به مجتمع قضایی ناحیه ۶ بلوار وکیل‌آباد (صدف) مراجعه می‌کنند. شعبه ناحیه ۶ یکی از شلوغ‌ترین مجتمع‌های قضایی مشهد است. مجتمع الهیه در دست ساخت است و امیدواریم تا هفته قوه قضاییه سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد.  در حال حاضر در مرحله تاسیسات و نازک‌کاری است. در این مجتمع شعب خانواده نیز مستقر خواهد شد تا افراد به مجتمع شهید مطهری مراجعه نکنند. یک طبقه از این مجتمع دادسرا، یک طبقه دادگاه کیفری دو و یک طبقه دادگاه حقوقی خواهد شد. این مجتمع با متراژ ۱۰ هزار مترمربع و ۷ طبقه خواهد بود. در بدو امر قرار بود که متراژ این مجتمع ۱۴ هزار مترمربع باشد اما اعتبار ۱۰ هزار متر مربع تامین شد. این مجتمع روبه‌روی پارک مینیاتوری و در کنار کلانتری الهیه خواهد بود. 

داشتن یک مجتمع قضایی در منطقه طبرسی از واجبات است

حقی افزود: داشتن یک مجتمع قضایی در منطقه طبرسی از واجبات است، که در حال حاضر وجود ندارد. در سطح استان نیز کمبودهایی وجود دارد. شهرستان سبزوار و نیشابور با کمبود فضا مواجه هستند. باوجود اینکه زمینی در نیشابور تهیه شده و در دست دادگستری استان است، اما هنوز در زمینه تامین اعتبار اقدام خاصی انجام نشده است. این دو شهرستان به‌شدت در مضیقه هستند. به علاوه اینکه در شهرستان نصرآباد بین تربت جام و مشهد نیز زمین برای ساخت یک مجتمع قضایی تهیه و منتظر تامین اعتبار آن هستیم. همچنین طرح مطالعاتی این پروژه با متراژ ۱۲۰۰ متر مربع نیز به اتمام رسیده است. اگر پروژه‌های عمرانی ذکر شده انجام شود، کمبود فضای اداری دادگستری به صورت نسبی مرتفع خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه هرچه که اعتبارات برای ساخت مجتمع‌های قضایی تخصیص پیدا کند، اما باتوجه به افزایش هزینه‌ها احتمال کندی کار وجود دارد، تاکید کرد: امیدواریم با ساخت مجتمع قضایی الهیه بخشی از کمبود فضا و مجتمع قضایی در مشهد مرتفع شود. در کنار آن در مشهد مجتمع عدالت و مجتمع احکام مدنی جهت ارائه خدمات وجود دارد که با ساخت مجتمع الهیه قاسم آباد بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد. 

حقی با بیان اینکه پروژه دادگستری طرقبه و شاندیز اخیرا با متراز ۴۶۰۰ متر مربع و با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات حوزه ریاست قوه قضاییه به بهره‌برداری رسید، اشاره کرد: با این کار مردم طرقبه و شاندیز از نعمت یک مجتمع قضایی برخوردار شدند. پروژه دادگستری گلبهار نیز با توجه به اینکه کمتر از یکسال از زمان کلنگ‌زنی آن آغاز شده است، ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که نسبت به زمان آغاز آن پیشرفت قابل قبولی است. امیدواریم که این مجتمع قضایی در سال ۱۴۰۱ باتوجه به افزایش گسترده جمعیت در شهر گلبهار به بهره‌برداری برسد تا خدمتی به مردم این منطقه شود. 

حقی در خصوص مجتمع قضایی گلبهار، گفت: دادگستری استان برای اولین بار یک ساختمان قضایی را در شهرستان گلبهار از محل اعتبارات ریاست استان ساخت. تا قبل از آن، ساختمان قضایی در این شهرستان ساخته نشده بود و امام جمعه آن نیز از این موضوع گلایه داشت. در ابتدا از محل اعتبارات قوه قضاییه ۵۰۰ متر ساختمان قضایی احداث کردیم. دادگستری در این شهرستان مستقر شد، اما با توجه به افزایش جمعیت، مجددا از محل صرفه‌جویی‌های دادگستری استان، ۳۰۰ متر مربع دیگر ساخته شد. 

وی ادامه داد: با این وجود این ۸۰۰ مترمربع فضای قضایی در شهرستان گلبهار، به لحاظ فضای خاص اجتماعی که در شهر گلبهار است، باز هم جوابگوی مردم نبود. از طرفی شعبات دادگستری اضافه شده بود و ما با کمبود فضای عمرانی مواجه بودیم. مجددا با پیگیری‌ و مساعدت شرکت عمران، زمین دیگری با متراژ ۱۰۰۰ متر در گلبهار تهیه و به محض تهیه زمین، باتوجه به فضای حاد این شهر، وضعیت همکاران ما و مردم این منطقه، تهران نیز با این کار به‌سرعت مساعدت کرده و با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات به تدریج حاصل شد و درحال حاضر پروژه در حال ساخت است. باتوجه به مدت زمان کوتاهی که از کلنگ‌زنی این مجتمع گذشته، پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته است که امیدواریم در دهه فجر سال جاری این مجتمع قضایی به بهره‌برداری برسد. 

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری خراسان رضوی درخصوص روند ساخت پروژه‌های عمرانی دادگستری، اظهار کرد: برای هر پروژه عمرانی طرح مطالعاتی آن نوشته می‌شود. پس از طرح مطالعاتی، ما به دنبال پیدا کردن زمین و جای مناسب برای ساخت این پروژه‌ها می‌رویم. روند واگذاری زمین با مشکلاتی مواجه است. این امر نیاز به پیگیری‌های زیاد دارد تا یک زمین در یک مکان مناسب که دسترسی مردم به آن‌جا راحت باشد، انتخاب و تهیه شود. 

حقی با اشاره به اینکه ممکن است این زمین از طریق راه و شهرسازی، شهرداری، اداره اوقاف و یا آستان قدس تهیه شود، عنوان کرد: پس از تهیه زمین، یک چارت تشکیلاتی تهیه می‌شود. در این چارت برنامه‌ریزی می‌شود که این مکان گنجایش چه میزان کارمند و ارباب رجوع را دارد. همچنین میزان شعبات، واحدها ستادی، شعب اجرای احکام و... را در چارت خواهیم داشت. میزان واحدهای مورد نیاز با متراژ زمین رابطه مستقیم دارد. در قدم بعد باید به دنبال تامین اعتبار از ناحیه دولت و قوه قضاییه باشیم. بعد از تخصیص اعتبار، در سامانه الکترونیکی تدارکات حرفه‌ای دولت نیازمندی‌های خود و پروژه‌ها را بارگذاری می‌کنیم. این سامانه به کلیه سازمان‌ها و شرکت‌ها متصل است و افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

وی در خصوص پارکینگ و فضای مناسب برای مجتمع‌های قضایی تازه تاسیس، عنوان کرد: ساختمان‌های قضایی قدیمی امکان احداث پارکینگ را ندارد. برای انتخاب فضای مناسب برای ساخت مجتمع‌‎های قضایی، در بعضی از مواقع دستگاه‌ها با دادگستری همکاری لازم را ندارند. فضا و زمین‌هایی به ما پیشنهاد کردند که دسترسی مناسبی برای مراجعین نداشت و منطقه مناسب نبود. مجتمع الهیه در مکانی ساخته می‌شود که در اراضی کنار خود کاربری پارکینگی دارد و مسئله پارکینگ برای این مجتمع قضایی با وجود پارکینگ‌ها، مرتفع خواهد شد.

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه برای ارباب‌رجوع و همکاران ما در دادگستری مسئله پارکینگ موضوع مهمی است، تاکید کرد: در مجتمع‌هایی که در حال ساخت بوده و یا طرح‌های مطالعاتی آن به اتمام رسیده است، مسئله پارکینگ و دسترسی مناسب در نظر گرفته شده است. برخی از مجتمع‌های فعلی دادگستری حتی برای کارمندان نیز پارگینگ ندارد. 

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه با وجود ساخت مجتمع‌های قضایی در مشهد و شهرستان‌های استان ما باز هم با کمبود فضا مواجه خواهیم بود، بیان کرد: دادگستری تحت تاثیر جامعه است. ۲۰ سال قبل در مشهد تنها سه مرکز وجود داشت. با وجود دادگاه و دادسراهای زیادی که در مشهد در این سال‌ها شکل گرفته است، اما با این وجود ما باز هم در مضیقه هستیم. من اعتقاد دارم که هرچقدر ما در مناطق کمتر توسعه‌یافته مجتمع احداث کنیم، خدمت به مردم محروم این منطقه انجام داده‌ایم.

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه هیچ دستگاه دولتی همانند دستگاه قضایی مراجعه‌کننده و این میزان شلوغی را ندارد، اظهار کرد: دریافتی همکاران دادگستری چه در بخش قضایی و چه در بخش اداری به هیچ‌وجه تناسب با تلاش‌های آنان ندارد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.