عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق گفت: عدم سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه، بیشترین نقش را در خاموشی‌های اخیر داشته و سهم گرمایش زودرس، استخراج رمز ارز و خشکسالی در این امر بسیار ناچیز است.

عدم سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه، سهم ۹۰ درصدی در خاموشی‌­ها دارد/ صنعت، برق را از بورس انرژی با نرخ واقعی بگیرد

حمیدرضا صالحی در پاسخ به سوال قدس آنلاین مبنی بر اینکه " عدم حمایت وزارت نیرو از ساخت نیروگاه های جدید طی ۴ سال گذشته را باید تا چه حد در خاموشی‌های آزاردهنده برای بخش خانگی و صنعتی دخیل دانست"، افزود:  به طور تقریبی ۹۰ درصد خاموشی ها ناشی از عدم سرمایه گذاری در نیروگاه سازی بوده و مواردی را از قبیل استخراج رمز ارز، کاهش نزولات جوی، خشکسالی و... که اتفاقا مواردی قابل پیش بینی و برنامه ریزی هستند، نباید به عنوان عوامل اصلی به مردم و صنعت معرفی کرد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید سالی ۵ هزار مگاوات برق به مدار وارد می شد اما حتی سالی ۲ هزار مگاوات هم اضافه نشده، چرا که نه دولت منابع را به این سمت هدایت کرده و نه بخش خصوصی زیر ساخت و بستر لازم برای تحقّق این هدف برنامه ششم را در اختیار دارد. دوستان باید پاسخ دهند اگر مخالف برنامه ششم توسعه هستند چرا در مجلس این برنامه تصویب شده است؟!

 پیک ۲۰۰ ساعته مصرف چند برابر شده است

خبرنگار ما از وی پرسید "با توجه به اینکه چهار سال پیش وزیر نیرو صراحتاً اعلام کرده بود زیر بار "مافیای نیروگاه سازی" نمی رود، چون ساخت نیروگاه برای پاسخ به ۲۰۰ ساعت پیک مصرف برق در سال، توجیه اقتصادی ندارد"، آیا خاموشی های امروز، سرنوشت محتوم صنعت برق، مردم و صنایع نبود، گفت: این اظهار نظر همان زمان از سوی کارشناسان، غیرفنّی توصیف و رد شد اما چون با همان فرمان پیش رفتیم به وضعیت امروز رسیده ایم و  حالا که از یک ماه و نیم پیش تاکنون درگیر  این بحرانها هستیم، به این واقعیت رسیده‌ایم که پیک مصرف ۲۰۰ ساعت نیست بلکه چند برابر این عدد است!

صالحی افزود: تولید برق امسال به ۶۶ هزار مگاوات رسیده اما پیش بینی شده بود مصرف برق در کشور سالی ۵/۶ درصد افزایش یابد که تولید مطابق این افزایش تقاضا پیش نرفته است. ما معتقد نیستیم که تمام ظرفیت نصب شده، باید وارد مدار شود چون این کار توجیه اقتصادی ندارد اما  قطعا عدم سرمایه گذاری در نیروگاه سازی در ایجاد وضعیت فرسایشی امروز نقش اصلی را دارد.

تزریق منابع؛ راهی کوتاه مدت برای مدیریت اوضاع

عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق همچنین این سوال را که "دولت آینده چه اقدام اثرگذار و ضربتی برای بهبود وضعیت تولید برق در یک سال آینده می‌تواند، صورت دهد"، این طور پاسخ داد: به هر حال رشد روز افزون مصرف را باید غیرقابل انکار دانست اما ساخت نیروگاه جدید، توقع بجایی نیست چون برای ورود آن به مدار حدود ۲ سال زمان لازم است لذا دولت می‌تواند با تزریق منابع به نیروگاه‌های در دست اجرا به ویژه آنهایی که در مراحل پایانی ساخت هستند، حدود دو ماه دیگر این نیروگاه ها را به مدار وارد کند.

صنعت، برق را از بورس انرژی بگیرد

صالحی " راهکار اساسی برای حل این بحران که بر اساس آن نه مصرف کننده خانگی آسیب ببیند و نه صنعتگر و در عین حال رضایت سازندگان نیروگاه را هم تأمین کند"، واقعی سازی قیمت انرژی دانست و افزود: این اصلاح قیمت نباید برای همه مصرف کنندگان صورت گیرد بلکه بخش صنعت می تواند تقاضای خود را از طریق بورس انرژی و نیروگاه های غیردولتی حاضر در این بورس تأمین کند. هم اکنون دولت حدود ۴۵ درصد نیروگاه ها دولتی هستند که می توان از این نیروگاه ها برق خانگی و اضطراری را مطابق روال سابق و با همان قیمت تامین کرد اما بخش صنعت که با اقتصاد روز پیش می رود و قیمت محصولاتش، واقعی شده برق را هم با نرخ واقعی از بورس انرژی دریافت کند.

به باور وی با این راهکار دیگر دولت دیگر بهانه‌ای برای مصرف منابع ندارد و منابع لازم برای ساخت نیروگاه‌های جدید و تکمیل نیروگاه‌های ناتمام، هم فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.