معاون اسبق وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: طبیعی است با تعطیلی بخش گردشگری بر اثر کرونا، از دست رفتن بخش‌ها و ظرفیت‌های مهمی در تالار داری و هتل داری و ... با ریزش شغل و افزایش بیکاری مواجه شویم و تکانه‌های شدیدی در اقتصاد ایران رخ بدهد.

پیامدهای از دست رفتن نزدیک به ۳ میلیون شغل در سال گذشته چیست؟

علی اکبر لبافی معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به موضوع از دست رفتن ۲ میلیون شغل تولیدی در سال ۹۹ و ۷۴۰ هزار شغل خدماتی در سراسر کشور به قدس آنلاین گفت: در رکود اقتصادی و از دست رفتن تولید و منفی شدن رشد اقتصادی افزایش بیکاری امر طبیعی است. از سوی دیگر بیماری کرونا از سال گذشته تا به امروز اقتصاد ایران و مشاغل مختلفی را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده و چالش‌های مضاعفی را بر مسائل منفی قبلی اقتصاد کشور افزوده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت از همان ابتدای امر باید متوجه خسارت‌های مختلف کرونا بر کسب و کارها می گردید و برای کاهش تبعات و آثار منفی آن رویکردها و سیاست گذاری های درستی را اتخاذ می کرد که با از دست رفتن نزدیک به سه میلیون شغل تولیدی و خدماتی در سال ۹۹ مواجه نشویم.

فعال اقتصادی توضیح داد: از همان آغاز کرونا تا کنون برخی از کسب و کارهایی که در ذیل حوزه‌های اجتماعی و تفریحی و مسافرتی قابل تعریف هستند از شیوع این بیماری تاکنون آسیب‌های مختلفی را متحمل شده‌اند. طبیعی است با تعطیلی بخش گردشگری، از دست رفتن بخش‌های و ظرفیتهای مهمی در تالار داری و هتل داری و ... با ریزش شغل و افزایش بیکاری مواجه شویم و تکانه های شدیدی در اقتصاد ایران رخ بدهد.

علی اکبر لبافی قرمز بودن شهرهای کشور را آسیب دوباره‌ای بر اشتغال و فرصت دیگری برای از دست رفتن شهرهای دیگری عنوان کرد و در این باره گفت:دولت می بایست با واکسیناسیون سراسری مانع از قرمز شدن شهرهایی می‌شد که اوایل شیوع کرونا تعطیل شدند و باز هم بعد از گذشت یک سال و چندماه همچنان در پیک های بعدی قرمز هستند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: شهرهایی که به دلیل شیوع کرونا قرمز می‌شوند کسب و کارهای رسمی و غیر رسمی زیادی در حوزه تولید وخدمات را تحت تأثیر قرار می‌دهند، لذا ریزش مشاغل در چنین وضعیتی بسیار طبیعی است بنابراین باید راهی برای حمایت از کسب و کارهایی که در بیماری کرونا آسیب دیده اند پیدا کنیم تا زمینه‌های بازگشت به شغل بیکار شدگان و ممانعت از بیکاریهای جدید فراهم شود.

معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دراین باره با ارائه راهکارهایی به دولت گفت: انتظار می رود دولت فعلی یا دولت آینده با حذف مالیات، قبوض انرژی واحدهایی که در دوران کرونا دچار خسارت های بسیاری شده اند وعدم دریافت عوارض و ... آنها را در بازگشت به تولید کمک کند. اگر این کسب و کارها یک بار دیگر مورد حمایت قرار بگیرند درکنار آن هم واکسیناسیون و دستورالعمل های بهداشتی برای عدم ابتلا به کرونا اندیشیده شود، مشاغلی با پایداری بیشتر خواهیم داشت که مانع از دست رفتن شغل و افزایش بیکاران در جامعه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.