عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه آخرین گزارش برجامی دولت به طور غیرمرسوم ارائه شده، گفت: این به نوعی گزارش وداع و پایان دوره فعالیت دولت آقای روحانی و وزارت آقای ظریف است.

آخرین گزارش برجامی دولت «وداع‌نامه» بود/ بجای «اما و اگر» و ژست قهرمانی، عذرخواهی کنید

قدس آنلاین: حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به ارائه بیست و دومین و آخرین گزارش برجامی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی در دولت روحانی، اظهار داشت: این گزارش از حیث محتوا، حجم و سبک و سیاق نسبت به گزارش‌های قبلی متفاوت بوده و به صورت غیرمرسوم ارائه شده و به نوعی گزارش وداع و پایان دوره فعالیت دولت آقای روحانی و وزارت آقای ظریف است.

وی افزود: در این گزارش به جای آنکه مطابق «قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام»  اشاره شود که در سه ماهه منتهی به ارائه گزارش در خصوص روند اجرای برجام و به ویژه در مذاکرات وین چه گذشته است، به نوعی به ارائه اما و اگرها اکتفا شده و به طور مستوفی و محسوس به روند اجرای برجام اشاره نشده است.

تنظیم گزارش با تاریخ «۳ روز بعد»!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تاریخ نامه آقای ظریف که بر روی گزارش قرار گرفته، مربوط به ۲۰ تیرماه بوده و فایل پی‌دی‌اف این نامه هم در همین تاریخ در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و برخلاف قانون، پیش از آنکه گزارش به اطلاع مجلس برسد، رسانه‌ای شده است؛ از آن مهم‌تر، تاریخی که بر روی خود گزارش خورده، مربوط به ۲۳ تیرماه بوده که سه روز بعد از نامه آقای ظریف است! این نشانه آشفتگی و عدم کنترل در ارائه گزارش است و نشان می‌دهد که گزارش خارج از روال و با اغراض خاصی نوشته شده است.

اگر محدودیت‌های برجامی نبود ۲۰ برابر ضعیت فعلی رشد هسته‌ای داشتیم

ذوالنوری اظهار داشت: آنچه در این گزارش آمده تکرار مکررات قبلی و بزرگ‌نمایی برجام و مدح و تمجید آن است و در خلال گزارش، یک جدول مقایسه‌ای از وضعیت صنعت هسته‌ای کشور پیش از اجرای برجام و پس از آن ارائه شده و با اشاره به رشد برخی شاخص‌ها، مغالطه کرده‌اند که چرا عده‌ای به برجام انتقاد وارد می‌کردند.

وی تصریح کرد: پاسخ این مغالطه این است که ما ۸ سال زمان داشتیم و اگر برجام نبود وضعیت الان صنعت هسته‌ای ما چه بود؟ اگر برجام نبود، متوقف نمی‌شدیم و در حال حاضر حداقل ۲۰ برابر وضع موجود رشد داشتیم؛ بعلاوه اینکه، به گفته خود آقای روحانی در هیچ مقطعی از تاریخ مانند زمان حاضر این میزان تحریم هم نداشته‌ایم! پس مذاکره و برجام برای چه بود!؟

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خلاصه واقعیت برجام این است که به خاطر پذیرش محدودیت‌های خارج از ضوابط آژانس، به جای حرکت در چارچوب نیازهایمان، با یک حرکت کند و محدود در صنعت هسته‌ای پیش رفته‌ایم و حالا آقایان مدعی تأثیر برجام در پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور شده‌اند.

چه کسانی مقصر رنجیدن دوستان دوران سختی هستند!؟

ذوالنوری در ادامه با اشاره به بخش‌های دیگری از محتوای بیست و دومین گزارش برجامی وزارت خارجه به مجلس، اظهار داشت: آقای ظریف در این گزارش اما و اگرهایی مطرح کرده که خود این اما و اگرها دلیل روشنی بر شکست برجام است که به هدفش نرسیده؛ چه کسی باید این اما و اگرها را محقق می‌کرد؟ آیا خود دولت و وزارت خارجه باید این کار را می‌کردند یا دیگران؟ در دولت وزارت امور خارجه محور پیگیری تحقق برجام بوده و اگر به گفته آقای ظریف، دوستان دوران سختی ما از ما رنجیدند و قهر کردند، خود دولت و دستگاه دیپلماسی مقصر هستند، نه دیگران.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر برجام در دولت دوم آقای روحانی تصویب و اجرا می‌شد و ادامه اجرای آن به دولت بعدی می‌افتاد و آنها اجرا نمی‌کردند، این اما و اگرها قابل پذیرش بود، در حالی که برجام در سال ۹۴ و در پایان دومین سال دولت اول آقای روحانی به تصویب رسید، پس چرا منافع آن محقق نشد!؟

ذوالنوری ادامه داد: برجام مانند هر توافق دیگری دو طرف دارد؛ سؤال این است که آیا ما به عنوان یک طرف توافق در اجرای تعهداتمان کم گذاشته‌ایم؟ دوست و دشمن به این واقعیت اذغان دارند که جمهوری اسلامی به همه تعهداتش عمل کرده و طرف مقابل که وظیفه رفع تحریم ها را داشته از زیر بار ایفای تعهداتش شانه خالی کرده است. مگر خود آقای روحانی وعده نداده بود که تمام تحریم‌ها در نخستین روز اجرای برجام بالمره برداشته می‌شود!؟ آیا برداشته شد!؟ آیا با آمدن ترامپ همه تحریم‌ها برنگشت و تحریم‌های اضافه‌تری بر مردم ایران تحمیل نشد؟

وی در ادامه به علت عدم تحقق اهداف برجام اشاره کرد و گفت: ممکن است گفته شود که برجام توافق خوبی بوده و طرف مقابل خطا کرده است؛ پاسخ به این آقایان این است که اگر شما قبل از خروج ترامپ از برجام خارج می‌شدید، آیا دنیا را بر سرتان خراب نمی‌کردند؟ چرا ابزار و راهکارهای مناسب را پیش بینی نکردید!؟ رهبر انقلاب بارها هشدار داده بودند که من به توافق خوش‌بین نیستم و طرف مقابل خرش که از پل بگذرد، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد؛ چرا این هشدارها را جدی نگرفتید!؟

برجام اراده نظام نبود؛ اگر نظام مانع توافق می‌شد، امروز می‌گفتند «نگذاشتند»!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به ادعای چندباره رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه در برجام مجری تصمیمات نظام بوده‌اند، عنوان کرد: اولا برجام اراده نظام نبود و آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی با فریب افکار عمومی و دادن وعده‌هایی مانند رفع تحریم‌ها، افزایش اعتبار گذرنامه ایرانی و بی‌نیاز شدن مردم به یارانه، رأی آورد و ثانیا همه چیز را به برجام گره زدند و هم مردم را شرطی کردند و هم نظام را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند؛ اگر نظام ممانعت می‌کرد و نمی‌گذاشت توافقی صورت بگیرد، همین‌ها ژست می‌گرفتند که ما می‌خواستیم تحریم‌ها را برداریم و نگذاشتند.

ذوالنوری تصریح کرد: همین امروز که ۵۱۷ مورد از تحریم‌ها باقی مانده و برخی تحریم‌ها مانند تسلیحاتی، با وجود آنکه در سال پنجم اجرای برجام باید لغو می‌شد همچنان باقی مانده است، آقای روحانی به دروغ می‌گوید که اگر به آقای عراقچی اختیار بدهند همین امروز تحریم‌ها برداشته می‌شود.

وی تأکید کرد: علاوه بر همه اینها، ۹ شرط مدنظر رهبر انقلاب که در ابلاغیه ایشان برای اجرای برجام قید شده و به عنوان خطوط قرمز نیز محسوب می‌شود، از سوی آقایان رعایت نشد.

شهامت داشته باشید و عذرخواهی کنید

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با تاکید بر اینکه جبهه انقلاب و سطوح کلان نظام هیچ وقت مانع اجرای برجام نشدند، تصریح کرد: همه به اجرای برجام کمک کردند و به صورت مستند و مستدل از دولت مطالبه‌گری کردند که سهم مردم از برجام کجاست؟ در واقع، نظام جمهوری اسلامی در عین اعتقاد به اجرایی شدن برجام و رفع همه تحریم‌ها، تاکید داشت که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام نگذارید و منطقه و همسایگان را فراموش نکنید، اما متأسفانه این ظرفیت‌ها را رها کردند و همه بضاعت خودشان را در سبد برجام گذاشتند.

وی با بیان اینکه با این رویه دوستان روزگار سختی را رها کردند و باعث شدند که اعتمادها آسیب‌ ببیند، گفت: هزینه بازسازی این اعتماد از جیب مردم می‌رود؛ چه کسی این کار را کرده و حالا باید پاسخگو باشد!؟ به جای این اما و اگرها، شهامت داشته باشند و از مردم عذرخواهی کنند نه اینکه ژست قهرمانی بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.