رییس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به شرایط بحرانی خشکسالی و حریق در مناطق حفاظت شده گفت: رییس سازمان با توجه به اقدامات و پیش بینی‌های صورت گرفته برای مقابله با خشکسالی درخواست اعتبار کرده است.

درخواست اعتبار ویژه کلانتری برای مقابله با آتش سوزس جنگل‌ها و مراتع

قدس آنلاین: رضا حسن هراتی افزود: دکتر کلانتری از سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور برای مقابله با خشکسالی برای حریق در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی، درخواست اعتبار کرده و اقدامات لازم را برای مدیرت بحران، انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: خشکسالی می تواند پایه و اساس حریق باشد بنابراین اقدامات پیشگیرانه ای را در مقابله با خشکسالی انجام دادیم، بر این اساس به تامین منابع آبی، تامین علوفه یا لوله گذاری، تامین و مرمت آبشخورها پرداختیم.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیش بینی اقدامات مورد نیاز در مواجه با بحران ها در سال جاری گفت: بر اساس گزارش های استان ها در مورد مشکلات مناطق در پی خشکسالی، با سازمان مدیریت برنامه ریزی برای تامین اعتبار مذاکره شده و نشست هایی برگزار شده است؛ در این نشست ها، موافقت لازم با نحوه اعتبارگذاری بر پایه مقابله با خشکسالی اخذ شده است.

هراتی تاکید کرد: درصددیم با اقدامات پیش بینی شده، منابع آبی مورد نیاز را در مناطق تحت مدیریت تامین کنیم.

وی پاسخ به این پرسش که چند نقطه بحرانی در کشور شناسایی شده، گفت: تقریبا می توانم بگویم اکثر استان ها با خشکسالی درگیر هستند.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست درمورد اقدامات پیش بینی شده با توجه به کاهش بارندگی ها در پاییز گفت: برنامه ریزی لازم در این حوزه برای مدیریت شرایط تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ صورت گرفته و کارها پیوسته در حال انجام است اما کمک دولت را می طلبد تا اعتبارات بیشتری به ما تخصیص دهد.

هراتی در مورد تلفات گونه ها در پی خشکسالی اظهار داشت: یکی از تبعات مهم خشکسالی تلفات گونه های جانوری است، سال های گذشته نیز شاهد تلف شدن تعداد زیادی گونه مانند قوچ، میش، کل و بز در پی خشکسالی بودیم.

وی ادامه داد: در این راستا با سازمان مدیریت بحران مذاکره داریم؛ در جلسه امروز نیز مقرر بود وزارت نیرو گزارش اقدامات خود برای مدیریت خشکسالی را بدهد که جلسه کنسل و به زمان دیگر موکول شد.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه خشکسالی یکی از بحران های طبیعی است، گفت: سازمان جنگل ها و وزارت نیرو متولی این امر هستند و سازمان حفاظت محیط زیست و هلال احمر به عنوان پشتیبان فعال هستیم.

هراتی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری از طریق مدیریت بحران تلفات گونه ها ناشی از خشکسالی را نداشته باشیم.

بیش از ۳ هزار هکتار در آتش سوخت

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست درمورد آخرین آمار آتش سوزی ها گفت: بر اساس آمار تا کنون حدود سه هزار و ۱۱۸ هکتار از مناطق چهارگانه گرفتار حریق شده است.

هراتی یادآور شد: به ترتیب استان فارس با بروز آتش سوزی در هزار و ۵۴۲ هکتار، خوزستان با هزار و ۱۲۵ هکتار، مازندران با ۱۳۱ هکتار و کردستان با ۹۳ هکتار، بیش از سایر استان ها با حریق دست و پنجه نرم کردند.

وی با بیان اینکه در تهران ۴۹ هکتار و در بوشهر ۲۲ هکتار از مناطق چهارگانه دچار حریق شدند، درباره مدیریت خوب و به موقع آتش سوزی ها در سال جاری گفت: مدیریت آتش سوزی ها به خوبی صورت گرفته است. در روزهای گذشته کهگیلویه و بویر احمد دچار آتش سوزی شد، بالگرد، نیروی کمکی و تجهیزات لازم به سرعت هماهنگ و تامین شد؛ اکنون معاونت طبیعی درحال آماده باش و پای کار هستند.

 
 
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.