مدیر عامل سازمان موقوفات ملک استفاده از بذرهای هیبریدی و همچنین تجهیز مزارع به سامانه های آبیاری نوین را از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای افزایش بهره وری در این موقوفات برشمرد.

تجهیز مزارع موقوفات ملک به سامانه های آبیاری نوین و بذرهای هیبریدی

به گزارش قدس آنلاین، سلمان سالاری به عنوان نمونه به کشت گوجه فرنگی در این مزارع موقوفاتی اشاره و اظهار کرد: در سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نشاء گوجه فرنگی توسط این سازمان تولید شده که از این تعداد حدود یک میلیون برای مزارع موقوفات ملک و ۸۰۰ هزار برای سایر کشاورزان متقاضی بوده‌است.

اختصاص ۲۸ هکتار به کشت گوجه

سالاری با اشاره به اینکه ۲۸ هکتار از مزارع سازمان موقوفات ملک به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافته، گفت: ۲۰ هکتار از این مساحت در مزارع قدس فریمان و ۸ هکتار آن در مزارع رضوی واقع در چناران است که به طور میانگین در هر هکتار ۳۵ هزار عدد نشاء کاشت شده است.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت بالای بذور هیبرید گوجه‌فرنگی و نیازهای مراقبتی ویژه به لحاظ تغذیه و دفع آفات و بیماری‌ها، گلخانه بهترین فضا برای تولید نشاء این بذرها است و امکانات این کار در سازمان موقوفات ملک ایجاد شده است.

وی درباره روش تولید نشاء نیز گفت: در این روش بذرها در سینی‌های مخصوص با ترکیب فرمول پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت کاشته شده و پس از گذراندن دوره کوتاهی به زمین اصلی منتقل می‌شوند.

استفاده از بذرهای مقاوم در برابر آفات

سالاری درباره نقاط قوت کشت امسال گوجه فرنگی گفت: نه تنها کشت محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته زودتر انجام شده، بلکه همچنین از ارقام جدید و با عملکرد بالا نیز استفاده شده‌است.

وی ادامه داد: امسال از ارقام بذرهای هیبرید گوجه فرنگی لمنتین و ۶۱۸۹ استفاده شده که از ویژگی‌های رشد مناسب، دستیابی به عملکرد بالای محصول در واحد سطح و مقاومت بالا در مقابل آفات و بیماری‌ها برخوردار است.

استفاده از سامانه آبیاری مدرن

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی با اشاره به آبیاری تمامی مزارع گوجه‌فرنگی در این سازمان به روش تحت فشار قطره‌ای آبیاری طی سال جاری خاطرنشان کرد: کاهش مصرف آب، افزایش کارایی بازدهی آبیاری و همچنین سهولت استفاده و جذب بهتر کودهای مصرفی، از جمله مزیت‌های این روش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در روش تحت فشار قطره‌ای، آب در مزارع به صورت یکنواخت‌تری توزیع می‌شود.

 

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.