یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد تا قبل از شروع به کار دولت سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور، ایران آمادگی ادامه مذاکرات هسته‌ای را ندارد.

رویترز: ایران تا قبل از تشکیل دولت جدید آمادگی ادامه مذاکرات هسته‌ای را ندارد

قدس آنلاین: یک منبع دیپلماتیک آگاه که نخواست نامش فاش شود درباره مذاکرات احیای برجام در وین گفت: ایران این موضوع را که فعلا آمادگی ادامه مذاکرات تا قبل از شروع به کار دولت جدید در کشور را ندارد به مقامات اروپایی منتقل کرده است.

به گفته این منبع انتظار می‌رود مذاکرات وین تا قبل از اواسط ماه آینده میلادی از سر گرفته نشود. این منبع آگاه افزود: فعلاً باید صبر کنیم تا ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران کابینه خود را تشکیل دهد و کار را رسماً به دست گیرد. تا قبل از آن نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مذاکرات وین از سر گرفته شود.

مذاکرات هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۴+۱ از فروردین ماه آغاز شده و دور ششم آن هم در تاریخ ۳۰ خرداد سال جاری به پایان رسید. با این حال، اکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر آغاز دور بعدی این مذاکرات دیده نمی‌شود. علی رغم ادعاهای مقامات غربی تاکنون نتیجه‌ای عملی از این شش دور مذاکرات حاصل نشده و هر بار طرف‌های اروپایی شروطی را برای از سرگیری توافقنامه برجام مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم پیشتر اعلام کرده بود: ایران به دلیل تغییر در ساختار دولت نیاز به زمان بیشتری دارد.

مقامات آمریکایی از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا تا به حال بارها ادعا کردند حاضر به بازگشت به توافقنامه برجام هستند به شرطی که ایران خود را برای یک توافقنامه جامع دیگر آماده کند. مقامات کشورمان هم می‌گویند آمریکا باید بدون پیش شرط به برجام بازگردد و تهران برداشته شدن تحریم ها را مورد راستی آزمایی قرار دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ در اقدامی یک طرفه دستور خروج آمریکا از توافقنامه سال ۲۰۱۵ هسته‌ای ایران را امضا کرد. این اقدام با حمایت برخی کشورهای عربی مرتجع و رژیم صهیونیستی همراه بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.