مطالعات جدید نشان می‌دهد که میزان باکتری موجود در روده نوزادان پسر با شکل‌گیری سیستم عصبی و مهارت‌های شناختی و زبانی آن‌ها ارتباط دارد.

باکتری روده بر مهارت‌های شناختی و زبانی کودکان اثر می‌گذارد!

به گزارش قدس آنلاین، ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس نوشت:

در این تحقیقات که در دانشگاه آلبرتا انجام شد بیش از ۴۰۰ نوزاد مورد بررسی قرار گرفتند.

پسر بچه‌های یکساله‌ای که میزان بیشتری از باکتروئید درون روده خود داشتند پس از گذشت یک سال مهارت‌های شناختی و زبانی پیشرفته‌تری داشتند.

این یافته‌ها تنها مختص پسر بچه‌ها بود.

آنیتا کوژیرسکی(Anita Kozyrskyj)، پروفسور اطفال در دانشگاه آلبرتا و محقق اصلی آزمایشگاه "SyMBIOTA" می‌گوید: دختران در سنین اولیه مهارت‌های شناختی و زبانی بهتری نسبت به پسرها دارند اما هنگامی که به بررسی باکتری‌های روده می‌پردازیم ارتباطی قوی بین این باکتری‌ها و مهارت‌های شناختی و زبانی در پسرها دیده می‌شود.

با توجه به داده‌ها دخترها در سنین پایین میزان بیشتری باکتروئید در روده خود دارند و ممکن است علت تفاوت میان پسرها و دخترها نیز همین باشد.

محققان به رهبری کوژیرسکی و پیوش ماندهان (Piush Mandhane)، استادیار، ‌باکتری‌های موجود در مدفوع نوزادان را مورد بررسی قرار دادند و سه گروه مختلف باکتری یافتند. آن‌ها سپس رشد سیستم عصبی نوزادان را بررسی کردند و دریافتند تنها نوزادان پسری که باکتروئید دارند نشانه‌هایی از بهبود رشد در سیستم عصبی دارند.

به گفته‌ی کوژیرسکی، باکتروئیدها یکی از معدود باکتری‌هایی هستند که متابولیتی به نام اسفنگولیپید تولید می‌کنند. متابولیت به ترکیبات واسطه یا محصول سوخت و ساز سلول گفته می‌شود.

اسفنگولیپیدها نقش مهمی در شکل‌گیری و ساختار سلول‌های عصبی مغز ایفا می‌کنند.

او افزود: طبیعی است داشتن میزان بیشتری از این ماده می‌تواند به بهبود اتصالات نورون‌ها در مغز کمک کند و مهارت‌های شناختی و زبانی را ارتقا دهد.

او گفت: زایمان سزارین یکی از عواملی است که باعث از بین رفتن این نوع از باکتری‌ها می‌شود و عواملی که تاثیر مثبتی بر این باکتری‌ها دارند شامل شیردهی، داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا و قرار گرفتن در طبیعت است.

اگرچه این یافته‌ها به این معنا نیست که کودکانی که باکتروئید کمتری دارند از سایر همسالان خود عقب می‌مانند اما این یافته‌ها می‌تواند راهی برای یافتن خطرات احتمالی بروز اختلالات عصبی در کودکان باشد.  محققان می‌خواهند دریابند آیا این یافته‌ها می‌تواند به پیش‌بینی اوتیسم یا نقص توجه و بیش‌فعالی کمک کند یا خیر.

این مطالعه در مجله‌ Gut Microbes به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.