عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت آینده میز مذاکرات وین را ترک نمی‌کند، گفت: مذاکرات برجام در صورتی ادامه خواهد یافت که حقوق ملت ایران تامین شود.

ذوالنوری: دولت بعدی مذاکرات وین را ادامه می‌دهد

قدس آنلاین: مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش اخیر وزارت امور خارجه در مورد برجام را خرق عادت و تغییر رویه خواند و گفت: این گزارش منطبق بر قانون به مجلس ارائه نشده است.

گزارش سه ماهه برجام قبل از ارائه به مجلس در رسانه‌ها منتشر شد

وی افزود: طبق قانون گزارش وزارت امور خارجه در مورد اجرای برجام باید در بازه زمانی سه ماهه به مجلس ارائه شود.آخرین گزارش وزارت امور خارجه در تاریخ ۲۰ تیر به امضای وزیر امور خارجه رسیده اما قبل از ارسال این گزارش به کمیسیون امنیت ملی گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به دستپاچگی وزارت امور خارجه در ارائه این گزارش، تصریح کرد:  این گزارش سه روز قبل از تاریخ اصلی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

گزارشی از روند مذاکرات وین به کمیسیون داده نشد

ذوالنوری تصریح کرد: طبق قانون اقدام متقابل باید وزارت امور خارجه هر سه ماه یک بار روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی گزارش کند، اما گزارشی که چند روز اخیر ارائه شد در واقع گذشته برجام را مرور کرده است و گزارشی از روند مذاکرات وین به کمیسیون داده نشده است.

وی اظهار داشت: گزارش ارائه شده تکرار مکررات ۲۱ گزارش قبلی است و تضادی واضح در این گزارش حاکم است. تمامی گزارش به ارائه نقاط قوت برجام در طول یک سال و نیم اول اجرای این توافقنامه تکیه دارد. سوال مهم این است که چرا در پایان عمر هشت ساله دولت تنها گزارشی از ماه‌های ابتدایی اجرای برجام ارائه شده است و در مورد شش سال ناکامی برجام سکوت اتخاذ شده است.

گزارش وزارت خارجه از برجام در واقع نامه‌ای برای تبرئه ظریف است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این گزارش کارنامه هشت ساله عملکرد دولت تدبیر است، اظهار داشت: این گزارش برای تبرئه ظریف و دولت تدبیر در تاریخ منتشر شده است و تلاش دارد به سوالاتی که در آینده از سوی ملت ایران در مورد برجام مطرح خواهد شد، پاسخ دهد.

ذوالنوری ادامه داد: ملت ایران در آینده سوالات زیادی در مورد علت توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، افزایش تحریم‌ها در تاریخ مطرح خواهند کرد، بنابراین این گزارش فراری به جلو برای عدم پاسخگویی به تاریخ است.

«اما و اگرهای» ظریف نشانه شکست برجام است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آقای ظریف در آخر این گزارش «اما و اگرهایی» را آورده مبنی بر اینکه در صورتی که فلان اتفاق‌ها می‌افتاد برجام شکست نمی‌خورد. این اما و اگرها در واقع اعتراف به شکست برجام و عدم دستیابی برجام به اهداف مورد نظر است. این اعتراف بسیار صریح است اما صداقت و شهامت لازم از سوی وزارت امور خارجه وجود ندارد. وزارت خارجه به خاطر اینکه کسی را پیدا نمی‌کند، مقصر شکست‌ها معرفی کند با مبهم گویی تلاش دارد از خود رفع اتهام نماید.

ذوالنوری اضافه کرد: اگر وزارت امور خارجه سرنخ و یا استدلالی در مورد عاملان برجام داشت قطعاً در این گزارش به آن استدلال می‌کرد. با بیان مبهم در این گزارش تلاش دارند تا دیگران را مقصر شکست برجام معرفی کنند.

وی با طرح این سوال که آیا برجام موفق بوده است یا خیر؟، گفت: برای پاسخگویی به این سوال باید اهداف برجام مورد بررسی قرار گیرد. برجام دو بخش داشت. بخش اول تعهدات ایران و بخش دوم، تعهدات طرف مقابل بود. ایران به تعهدات خود به صورت کامل عمل کرد، اما طرف غربی تحریم‌ها را برنداشت، پس از نظر غربی‌ها برجام کاملاً موفق بوده چون به اهداف خود دست یافته‌اند.

مقصران عدم موفقیت برجام شناسایی شوند

ذوالنوری با بیان اینکه باید مقصران عدم موفقیت برجام شناسایی شوند، گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که در نظام کسی جلوی آقایان را گرفت که مذاکره نکنند؟ خیر اینگونه نبود. آقایانی که ادعا دارند، کاسبان تحریم اجازه ندادند برجام موفق شود به صورت صریح اسامی افراد، نهادهایی که کاسب تحریم بودند را اعلام کنند. وزارت امور خارجه در این مورد به صورت دوپهلو و مبهم صحبت می‌کند.

وی با بیان اینکه عامل اصلی شکست برجام این بود که توافقنامه برجام، توافقی ناقص و بد بوده است، اظهارداشت: آیا مسئولان شامل دولت و دستگاه دیپلماسی اطلاع داشته است، این توافق ناقص است یا خیر؟ اگر نمی‌دانستند که نشان دهنده بی کفایتی آنهاست و باید به مردم پاسخگو باشند.

وی با اشاره به بخشی از گزارش ظریف به مجلس مبنی بر اینکه اگر برخی افراد به سمت، غرب ذوق زده حرکت نمی‌کردند و دوستان را نمی‌رنجاندند این مشکلات به وجود نمی‌آمد، گفت: سوال ما این است که تهیه کننده نقشه راه دستگاه‌هایی که قصد تنظیم قرارداد با شرکت‌های خارجی داشتند چه وزارتخانه‌ای بود؟ وزارت امور خارجه این مسئولیت را بر عهده داشت. بنابراین مسئول ذوق زدگی و شیفتگی افراطی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها، وزارت امور خارجه بود.

سیاست دولت مردمی ترک میز برجام نیست

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت مردمی ترک میز برجام نیست، گفت: دولت مردمی معتقد است که برجام هزینه‌ها و سودهایی داشته، جمهوری اسلامی هزینه‌های برجام را داده و حالا باید سود آن را ببرد. دولت تدبیر به مردم بدهکار است زیرا بهره برجامی را به آنها نرساند، طرف‌های غربی نیز باید بدهی خود را به ایران بپردازند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه دولت مردمی با مدل وین مذاکرات را ادامه نخواهد داد، افزود: مدل وین تکرار بدتر برجام بود و از چاله درآمدن و در چاه افتادن بود. برگشت آمریکا به برجام برای این کشور آورده‌ای دارد که باید هزینه آن را بپردازد اما آمریکا حاضر نیست هزینه‌های بازگشت به برجام را بپردازد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.