یک کارشناس حوزه انرژی گفت: بحث بر سر این است که اگر پیوند ایران و عراق مستحکم‌تر شود، نفت جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه می‌رود و در مرحله سوم برقراری ارتباط نفتی با سوریه و لبنان است.

یک تصمیم سوق‌الجیشی و ورود نفت ایران به مدیترانه/ چرا اسرائیل نگران است؟

به گزارش قدس آنلاین رضا میرابیان  درباره طرح احداث خط لوله انتقال نفت از عراق تا مصر و برخی اظهارات از رسانه‌های غربی مبنی بر حضور ایران در پشت‌پرده این خط اظهار داشت: این طرح یک طرح آرزومندانه‌ای است که درواقع توافق چند کشور را بدنبال دارد، اما آنچه مطرح است نگرانی اسرائیل و امریکا از پیوند ایران و عراق است، به این معنا که دو کشور بتوانند در این شرایط سخت به لبنان و سوریه کمک کنند.

وی افزود: اکنون به دولت لبنان اجازه نمی‌دهند که از ایران نفت وارد کند، به دولت سوریه هم اجازه نمی‌دهند به منابع نفتی خود دسترسی پیدا کند، امریکا با کمک مزدوران خود منابع نفت سوریه را اشغال کرده‌اند که شرایط زندگی روزمره را برای مردم این دو کشور بسیار دشوار کرده است، مثلا مردم برای چند لیتر بنزین مجبورند حتی چند روز در صف بایستند.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ایالات‌متحده و اسرائیل تمایل ندارند همگرایی بین ایران و عراق منجر به کمک‌رسانی به دو کشور سوریه و لبنان شود. تصریح کرد: قطعا امریکا و اسرائیل از پیوند بین ایران و عراق باضافه سوریه و لبنان نگرانند، چراکه در این صورت دسترسی نفت ایران به دریای مدیترانه، لبنان و سوریه فراهم می‌شود. 

وی با بیان اینکه غرب باضافه اسرائیل بدنبال این هستند که از این پیوند چهارجانبه جلوگیری شود، گفت: احداث خط لوله بین عراق، اردن و مصر در چارچوب اجلاس شورای همکاری عربی است، این شورای سه نفره در زمان صدام شکل گرفت و بعد از سرنگونی رژیم بعث مسکوت ماند تا اینکه چند سال پیش دولت عراق و عمان مایل بودند که این شورای همکاری شکل بگیرد، بر این اساس چند جلسه در اردن و مصر برگذارشده و در آخرین جلسه در بغداد نسبت به راه‌اندازی شورا تصمیم‌گیری شد، بنابراین نگرانی اسرائیل این است که این اجلاس منجر به همکاری اعراب شود و آن را مزاحم و رقیب خود می‌داند و احساس می‌کنند پیوند عراق، مصر و اردن به معنایی پای ایران را به مدیترانه و این شورا باز می‌کند.

میرابیان خاطرنشان کرد: ماجرای خط لوله الزاما اینگونه نیست که ما بخواهیم از این خط نفت خود را به مصر برسانیم، ما امکان صادرات نفت به هر نقطه‌ای را داریم. بحث بر سر این است که اگر پیوند ایران و عراق مستحکم‌تر شود، نفت جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه می‌رود و در مرحله سوم برقراری ارتباط نفتی با سوریه و لبنان است.

وی تاکید کرد: ایران این اختیار را دارد که نفت را به هر کشوری منتقل کند، آنچه مورد حساسیت امریکا و اسرائیل است اینکه نفت ایران به عراق و در مرحله بعد وارد سوریه و مدیترانه شود، درواقع  وقتی پیوند استراتژیک بین ایران و عراق برقرار شود پایه سوم سوریه، لبنان و مدیترانه و در نهایت دسترسی ایران به دیگر کشورها است.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: 2 سال بعد از سرنگونی صدام، ایران و عراق یک قرارداد برای بسط راه‌آهن دو کشور و یک قرارداد جهت ارتباط خط لوله نفت پالایشگاه نفت آبادان و بصره امضا کردند اما تا این لحظه امریکا بشدت با این دو قرارداد مخالف است، زیرا معنا و مفهوم ارتباط خط‌آهن و خط لوله نفت برای دو کشور مفهوم استراتژیک داشته و یک اقدام سوق‌الجیشی است، بنابراین امریکا و اسرائیل بشدت با آن مخالفند.

به گزارش ایلنا، این مذاکرات و گفت‌وگوها در حالی است که مقامات اسرائیل ایران را پشت‌پرده احداث خط لوله بصره-عقبه دانسته و نسبت به تدوام همکاری‌های احتمالی بین کشورهای ذیربط و در نهایت رسیدن نفت ایران به دریای مدیترانه واکنش نشان داده و ابزار نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.