به نوشته رأی الیوم، بشار اسد در سخنرانی مراسم تحلیف، با اطمینان، بر حمایت از هر نوع مقاومت مردمی در برابر اشغالگری آمریکا تاکید کرد.

سخنرانی بشار اسد اعلام شکست طرح آمریکا در سوریه بود

قدس آنلاین: عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: سخنرانی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به مناسبت ادای سوگند پس از چهارمین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برای هفت سال دیگر نقشه راه حساب شده‌ای برای سوریه آینده در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و اعلام شکست طرح آمریکا برای نابودی عملی آن بود.

بشار اسد برای نخستین بار از ده سال پیش که سوریه در شرایط دشواری به سر برد و با ائتلاف ۶۵ کشور برای تجزیه سوریه، سرنگون کردن نظام حاکم در آن به رهبری آمریکا مواجه بود، در سخنرانی خود با اعتماد بیشتر به نظر می‌رسید؛ به گونه‌ای که آسودگی خاطر و ایمان بیشتری به آینده دارد. این موضوع در تاکید قدرتمندانه وی بر اصول کمرنگ شده ثابت سوری و عربی آشکار شد؛ به ویژه اصول عربی به عنوان نوعی تفکر و وابستگی و اصول فلسطین به عنوان آرمان سرنوشت ساز؛ به خصوص دوره کنونی که زمانه عادی سازی روابط و تسلیم شدن در برابر دشمن صهیونیست آن هم در بدترین شکل است. اکنون سیاست «فاصله گرفتن» از این اصول خطرناک شده است و همان طور که در سخنرانی بشار اسد مطرح شد، برخی «عرب‌های غیر اصیل» متقاعد شده اند که «عربی بودن دیگر با نیازهای زمانه تناسب ندارد.»

برخی مسائل اساسی وجود دارد که موجب متمایز شدن این سخنرانی بشار اسد در مقایسه با دیگر سخنرانی‌های وی می‌شود.

نخست: در این سخنرانی تاکید شد که حکومت سوریه از هر نوع مقاومت مردمی، مسالمت آمیز یا مسلحانه در برابر اشغالگران آمریکایی و مزدوران آن‌ها تا آزادسازی سرتاسر خاک سوریه و بیرون راندن آخرین تروریست حمایت می‌کند. چه بسا، حملات پی در پی موشکی به پایگاه‌های آمریکایی در شرق دیرالزور و میدان نفتی و گازی العمر سوریه در دو هفته گذشته، تازه «اول راه» باشد.

دوم: بازسازی سوریه که طی «ده سال سیاه» ویران شد. این کار بر اساس برخی اصول انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مورد زیر است: «قدرت حکومت صرفا از داخل وطن نشأت می‌گیرد و ثبات فقط از طریق برقراری امنیت محقق نمی‌شود؛ بلکه از طریق اطمینان شهروندان صورت می‌گیرد و اصلاحات صرفا از طریق توسعه محقق می‌شود؛ نه از راه ویرانگری.»

سوم: در سخنرانی بشار اسد بر مبارزه با همه انواع فساد و بازخواست مفسدان تأکید شد. بسیاری از جمله ما، امیدوار هستیم که پارتی بازی که رواج زیادی پیدا کرده است، ریشه کن شود و بدون استثناء همگان در دادگاه عادلانه و دستگاه قضائی مستقل و شفاف، بازخواست شوند.

چهارم: رئیس جمهور سوریه تاکید کرد حل بحران ویرانگر اقتصادی که بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل موجب شد ۸۰ درصد از ملت سوریه زیر خط فقر قرار بگیرند، قطعا در اولویت قرار می‌گیرد. این بحران علاوه بر فساد و گاهی سوء مدیریت، ناشی از دو علت اصلی یعنی تحریم اقتصادی برای گرسنه نگه داشتن مردم و وجود حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده سوریه در بانک‌های لبنان است. به رغم همه مسائل مطرح شده، لیره سوریه در مقایسه با پول لبنان از قدرت بیشتری برخوردار است و همچنان هر دلار معادل حدود سه هزار لیره است. این در حالی است که هر دلار معادل حدود ۳۰ هزار لیره لبنان است و با اعلام انصراف سعد الحریری از تشکیل دولت و وخیم شدن بحران کابینه، احتمال سقوط بیشتر آن طی چند روز آینده وجود دارد.

پنجم: به رغم ارزیابی بد گروه‌های فلسطینی از اوضاع سوریه در آغاز بحران این کشور، رئیس جمهور سوریه به تاکید بر این موضوع تمایل داشت که بگوید «بین آرمان فلسطین و آرمان سوریه هیچ جدایی وجود ندارد. فلسطین از مهم‌ترین آرمان‌های ما است. پایبندی ما به آن ثابت است و بر اساس شرایط، تغییر نمی‌کند.» این موضع گیری در اوج بحران گروه‌های فلسطینی هم دیده شد. به طوری که بشار اسد به خواسته سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان برای تجهیز نوار غزه و گروه‌های مقاومت به موشک‌های ضد تانک «کورنت» پاسخ مثبت داد و این اقدام جلوی هر نوع یورش رژیم صهیونیستی به نوار غزه تحت محاصره را گرفت.

ششم: رئیس جمهور سوریه بار دیگر بر روحیه تساهل، عفو، صلح و آشتی و باز کردن دوباره درها به روی همه سوری‌ها تاکید کرد؛ کسانی که فریب خوردند و از آن‌ها علیه حکومتشان و ضربه زدن از پشت به حکومت و ارتش آن، استفاده شد. در صورتی که حسن نیت وجود داشته باشد و واقعا از کرده خود پشیمان باشند، سوریه برای همگان جا دارد.

عطوان در ادامه نوشت: سوریه یکی از اعضای اصلی و بنیان گذار محور مقاومت است که اکنون در منطقه از بیشترین قدرت برخوردار است. محوری که در وهله نخست بر تجهیز تسلیحاتی مؤثر خود از داخل تکیه می‌کند و بر متحدان قدرتمندی مانند چین، روسیه و ایران تکیه دارد که در آستانه از بین بردن هیمنه ۱۵ ساله نظامی و اقتصادی آمریکا قرار گرفته اند. شاید سفر وزیر خارجه چین به دمشق که برای نخستین بار از سال‌ها پیش صورت می‌گیرد، یکی از نتایج محوربندی جدید جهانی باشد که توازن قدرت در جهان را تغییر خواهد داد و همه معادلات موجود از صد سال پیش را دگرگون می‌کند.

عطوان در انتها آورد: همان طور که اشغالگری آمریکا در افغانستان با ذلت شکست خورد، در سوریه و عراق نیز با همین سرنوشت مواجه خواهد شد و سریع‌تر از آنچه بسیاری تصور می‌کنند، این اتفاق روی خواهد داد. سوریه جدید در حال شکل گرفتن است و قدرتمند، پیروز و بهبود یافته از میان آوارهای توطئه و دسیسه چینی خارج می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.