استاندار خراسان رضوی در بازدید از چهار واحد تولیدی دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رفع مشکلات آنها را پیگیری و دستوراتی در این زمینه صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی رفع مشکلات چهار واحد تولیدی استان را پیگیری کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در ابتدا از شرکت سامان داروی هشتم تولیدکننده داروی فاکتور هشت انسانی نوترکیب بازدید کرد. این واحد ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ویال از این نوع دارو را دارد.

شرکت سامان داروی هشتم در سال ۱۳۹۶ با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و ۱۲ میلیون یورو راه اندازی شده و برای ۱۷۰ نفر نیروی متخصص کار ایجاد کرده است، محصول این شرکت از نوع صادراتی است که کمتر از ۲ درصد از ظرفیت تولید آن صادر می شود.

شرکت سامان داروی هشتم یکی از تولیدکنندگان محصولات زیست فناوری زیرمجموعه آستان قدس رضوی است و تاکنون توانسته علاوه بر تولید فاکتور هشت، تولید سافاکتو با دوزهای ۲۵۰ و هزار واحدی را آغاز کند که تولید آن باعث صرفه جویی سالانه بیش از ۶۰ میلیون یورو شده است.

یکی از مهمترین مشکلات این شرکت "بازپرداخت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به نرخ روز" بود چرا که صادرات طبق بخشنامه سازمان غذا و دارو باید پس از پوشش کامل دارو در داخل کشور و داشتن موجودی یک دوره ۶ ماهه جهت نیاز داخل کشور انجام گیرد که به دلیل عدم اختصاص به موقع ارز و نبود مواد اولیه جهت تولید در عمل روند صادرات آن با مشکل مواجه شده است، از سوی دیگر در قیمت‌گذاری انجام شده توسط سازمان غذا و دارو، ارز دولتی ملاک عمل قرار می گیرد.

افزایش هزینه های مالی و دوره وصول مطالبات به بیش از ۴۰۰ روز از دیگر مشکلات شرکت سامان داروی هشتم بود که استاندار خراسان رضوی طی تماس تلفنی با یکی از مسوولان کشوری تسهیل در بازپرداخت ۲.۵ میلیون یورو تسهیلات ارزی این شرکت مربوط به سال ۱۳۹۴، ۳.۵ میلیون یورو ارز جدید و وصول ۲۲۵ میلیارد تومان مطالبات این شرکت را پیگیری کرد.

معتمدیان در ادامه برنامه امروز خود از شرکت دانش بنیان "پرتو صنعت پاژ" بازدید کرد، ظرفیت تولید این شرکت ۶۰۰ عدد تجهیزات حساس دوار در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است که در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان راه اندازی شده و برای ۹۷ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ تولید کننده پکیج کامل و قطعات کمپرسورهای سانتریفیوژ اینتراگل گییر، پکیج کامل و قطعات توربو اکسپندر، اسکرواکسترودرهای واحدهای پلیمری، قطعات دستگاه های بسته بندی، قطعات پمپ‌های سانتریفیوژ چند مرحله ای پیشرفته است.

درخواست این شرکت در اختیار گذاشتن زمین با مبلغ کمتر برای طرح توسعه خود بود که استاندار برای اختصاص اعتباری از محل ماده ۲۳ قانون "الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مربوط به اعتبارات عمرانی" دستور لازم صادر کرد.

شرکت احیا درمان پیشرفته، سومین واحد دانش بنیانی بود که استاندار خراسان رضوی از آن بازدید کرد، این واحد تولیدکننده انواع ونتیلاتور، ماشین بیهوشی و دستگاه تصویربرداری است که ظرفیت تولید سه هزار ونتیلاتور تنفسی، ۷۰۰ ماشین بیهوشی و ۱۵۰ سی.تی.اسکن را دارد.

این واحد در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده و برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است، ونتیلاتور و ماشین بیهوشی این واحد به کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و اروپا نیز صادر می شود.

درخواستهای این واحد تخصیص وام کم بهره برای تامین سرمایه در گردش، استقرار گمرک در پارک علم و فناوری و امکان واردات مواد اولیه برای صادرات محصول نهایی بدون تشریفات گمرکی، دستورالعمل اجرایی برای خرید تولیدات داخلی و عدم واردات کالاهای مشابه خارجی بود که استاندار قول مساعدت در این زمینه داد.

استاندار خراسان رضوی همچنین از آزمایشگاه شرکت "بهپویان امین منتظر" نیز بازدید کرد که سازنده اتاق های دسپاچینگ و سامانه های هوشمند تصمیم یار بر پایه هوش مصنوعی و خدمات مهندسی است.

این آزمایشگاه در سال ۱۳۸۷ با سرمایه گذاری هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان راه اندازی شده و برای ۱۸۰ نفر شغل ایجاد کرده است، یک درصد از محصولات این آزمایشگاه به افغانستان و اتریش صادر می شود.

یکی از پروژه های موفق این شرکت در زمینه پیک سایی در برق و سامانه مهاپ است که می تواند برای کشور ۶۰۰ مگاوات کاهش پیک به بار آورد، این طرح که جزو طرحهای برتر وزارت نیرو هم شناخته شده در معضلات مربوط به امور حقوقی شرکتهای توزیع گرفتار شده و با توجه به اینکه گواهی ثبت مهاپ مربوط به شرکت است، هنوز موفق به انعقاد قرارداد در این خصوص نشده است.

با توجه به اهمیت انجام مطالعات ممیزی انرژی قبل از اجرای طرحهای بهینه سازی، این شرکت درخواست ابلاغ انجام ممیزی انرژی در ادارات و سازمانهای استان و تخصیص بودجه در این خصوص و همچنین ابلاغ روال اجرای کار را خواستار شد که استاندار خراسان رضوی اجرای طرح نخست را از مسوولان کشوری پیگیری کرد و نسبت به مورد دوم نیز قول مساعدت داد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

۳۵۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در زیرمجموعه پارک علم و فناروی خراسان با اشتغال چهار هزار و ۵۰۰ نفر فعالیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.