رئیس جمهور گفت: متأسفانه ما امسال شرایط سختی را به لحاظ و خشکسالی می‌گذاریم به طوری که در طول ۵۰ سال گذشته خاص‌نسبت به پارسال بیش از ۵۲ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

امسال  ۵۲ درصد کاهش بارندگی داریم/مردم حق دارند ناراضی باشند

قدس آنلاین

حجت السلام حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی گفت: افتتاح امروز با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در استان‌های مختلف در زمینه تحول در آب، خاک و همچنین در زمینه آبزیان است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مسئله خاک و آب برای ما بسیار مهم است و قبلاً هم گفته‌ام مردم فکر می‌کنند فقط آب بسیار مهم است البته که آب منشا حیات موجودات است و جایگاه خودش را دارد اما در بحث کشاورزی خاک هم جایگاه خودش را دارد.

وی با بیان اینکه خاک یک نعمت بزرگ است که در طول میلیون‌ها هزار سال به بشر ارزانی شده است، عنوان کرد: حفظ خاک بسیار مهم است. هنگامی که ما به بحث مسکن می‌رسیم نباید آن را جایی بسازیم که زمین کشاورزی از بین برود،   همین‌طور مراتع اگر حفاظت نشود خاک از بین می‌رود. جنگل‌ها ضمن اینکه بسیار برای ما مهم است برای هوا و حفظ خاک هم بسیار حائز اهمیت است.

روحانی ادامه داد: برای حفظ خاک تلاش‌های خوبی صورت گرفته است، در زمینه کشاورزی ما معیارهای خوبی داریم و می‌توانیم با این معیارها خدمت مردم عزیز عرض کنم که مدیران کشاورزی ما در طول این هشت سال خدمات ارزشمندی انجام دادند؛  چه آن زمان که مهندس حجتی بودند که وزیری بسیار پرتلاش بودند و  چه بعد از دوران ایشان هم آقای دکتر خاوازی خدمات بسیاری را انجام دادند.

وی تاکید کرد:  دولت در این ۸ سال تلاش بسیار خوبی در زمینه کشاورزی انجام داد و در بعضی از زمینه‌ها ما به خودکفایی رسیده‌ایم یعنی اگر شرایط آب و هوایی ما نرمال باشد و خشکسالی وجود نداشته باشد و زمینه  لازم برای مکانیزه شدن محصولات کشاورزی به وجود بیاید در بعضی از محصولات در یکسال نرمال ما خودکفا می‌شویم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اگر بارش نرمالی داشته باشیم اگر شرایط آب و هوایی ما مناسب باشد، در شکر برنج و گندم ما می‌توانیم در شرایط نرمال به خودکفایی برسیم. البته در شرایط خشکسالی نمی‌توانیم خودکفایی داشته باشیم به دلیل اینکه بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی ما دیمی است درصورتی که اگر همه زمین‌های کشاورزی ما آبی بود دچار تنش نمی‌شدیم اما بسیاری از محصولات ما دیم و متکی به باران است از همین رو بارش  برای ما بسیار مهم است در چه زمانی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه ما امسال شرایط سختی را به لحاظ و خشکسالی می‌گذاریم به طوری که  در طول ۵۰ سال گذشته خاص‌نسبت به پارسال بیش از ۵۲ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

رئیس جمهور ادامه داد: به همین دلیل هم در مسئله آب و هم در مسئله برق دچار مشکل شدیم، مردم عزیز ما در خوزستان و در بسیاری از استان‌های جنوبی در دام و کشاورزی در شرایط کم‌آبی دچار مشکل شدند. مردم خوزستان علیرغم اینکه توصیه ما این بوده که در آنجا برنج‌کاری نشود اما سال‌هاست برنج کاری هم انجام می‌دهند که خود آن هم مزید بر علت شده و همه دست به دست هم داده و مردم عزیز در سختی قرار گرفتند.

وی گفت:ما روز گذشته مصوبات بسیار خوبی در دولت داشتیم برای اینکه این مشکل را فعلا برای مردم عزیز خوزستان حل کنیم و جبران خسارت بکنیم. جاهایی که باید آبرسانی شود، آبرسانی انجام گیرد. مردم هرچقدر ناراحت باشند، حق دارند زیرا تا وقتی که انسان دامپروی و کشاورزی نکرده باشد، معنای آن را نمی‌داند. وقتی مسئول دامپروری می‌بیند دام پیش چشمش غذای کافی یا حتی گاهی آب به اندازه کافی در اختیار وی نیست، یا درخت باغ وی خشک می‌شود یا محصول کشاورزی وی از بین می‌رود فقط بحث مالی نیست که پول و اموال وی از دست می‌رود بلکه مانند این است که جان وی از دست می‌رود یعنی به‌قدری برای وی مهم است و همه محصولات کشاورزی، نخلستان‌ها و باغ‌ها که شبیه فرزندانش است و بسیار برایشان سخت است و به لحاظ عاطفی هم در فشار قرار می‌گیرند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد:اولا به مردم عرض کنم که دولت لحظه‌ای نیست که به فکر مردم نباشد و اگر جایی خشکسالی مردم را در آزار قرار می‌دهد، جایی اگر زلزله یا سیل است، ما همه توانمان را به‌کار می‌گیریم. حالا گاهی وقت‌ها توان ما به اندازه خسارت‌های مردم نیست و گاهی با تأخیر مواجه می‌شود من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که دولت با همه توان در خدمت مردم است.

وی بیان کرد: برای من و همه وزیران و همه مسئولین هیچ تفاوتی نمی‌کند که هفته‌های آخر دولت یا هفته اول است. ما تا ساعت آخر مسئولیم و بار مسئولیت بر دوش ما است و باید تلاش کنیم، ساعتی هم که تحویل دولت بعدی دادیم، دولت بعدی مسئولیت می‌پذیرد و همه باید دولت بعدی را یاری کنیم زیرا بدون یاری و کمک مردم کار پیش نمی‌رود.   البته در بخش کشاورزی بار کشاورزی بر دوش کشاورزان عزیز است و زحمت را آنها می‌کشند، مدیران ما هم تلاش می‌کنند و دولت هم برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند در طول این هشت سال کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است.

روحانی بیان کرد: شما ببینید زمین‌هایی که امروز آبیاری قطره‌ای مدرن در آنها انجام می‌شود، تقریبا دو برابر شده است. یعنی اگر به عنوان مثال قبلا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده در آبیاری نوین یک میلیون و ۲۰۰ هزار هم اضافه شده یعنی از این دو میلیون و ۵۰۰ هزار تقریبا نصف آن در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است که این کار عظیم و بزرگی است  که انجام گرفته است.

وی گفت: با بیان اینکه ما ۹۷ میلیون تن محصول کشاورزی داشتیم و امروز حدود ۱۳۰، ۱۳۳ میلیون تن محصول کشاورزی داریم، گفت: البته دولت تلاش کرده کشاورزی را مکانیزه کند ما نمی‌توانیم با کشاورزی سنتی غذای مورد نیاز مردم را در اختیار آنها قرار دهیم و کشاورزی باید از سنتی به صنعتی تبدیل شده و با فناوری‌های نوین همراه شوند. یعنی آبیاری ما در زمین باید بر مبنای فضای مجازی و سایبری انجام گیرد یعنی اینترنت اشیا را ما باید در زمین‌های کشاورزی و حتی در دامپروری و در آبزیان و در گلخانه‌ها نیاز داریم و این کار قدم به قدم مدرن می‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: شهرک‌های کشاورزی یکی از کارهای بسیار ارزشمندی است که این شهرک‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم شروع شده و انجام گرفته و امروز شهرک‌های بسیاری را در استان‌های مختلف افتتاح کردیم.

وی ادامه داد:در بخش ماهیان در دریا در دولت یازدهم و دوازدهم ترویج و سرمایه‌گذاری شد و مردم تشویق شدند و ما از شرکت‌های خارجی کمک گرفتیم و امروز روی پای خودمان ایستاده‌ایم و خودکفا شدیم. در مسئله آبزیان  هم آقای وزیر توضیح دادند که ماهیان زینتی از صادرات بسیار خوب کشور است.   در زمینه ماهی و میگو در بخش‌های مختلفی که انجام می‌گیرد بخشی از مواد غذایی جامعه ما را تامین می‌کند.

روحانی با اشاره به‌ آمار ارائه شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی گفت:  در سراسر کشور مخصوصاً در خوزستان، ایلام، کرمانشاه در منطقه غرب کشور و در سیستان و بلوچستان و گلستان کارهای زیادی انجام شده است. کانال‌های دسته اول و دوم را وزارت نیرو و کانال‌های دسته سوم و چهارم را وزارت جهاد کشاورزی اجرا می کند در کانال‌کشی، زهکشی و مدرن شدن آبیاری در مجموع ۶۱۸ هزار هکتار تحت پوشش قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: رهبری که در ۱۸ سال پیش به خوزستان سفر کرده بودند  دستور احیا و تجهیز ۵۵۰ هزار هکتار زمین را دادند که پیشرفتی آنچنان نداشت که از دولت یازدهم شروع به کار کردیم. ۲۹۵ هزار هکتار زمین در خوزستان و ایلام، ۴۶ هزار هکتار طرح در سیستان و بلوچستان و حدود صدهزار هکتار در گلستان و ۱۲۷ هزارهکتار در منطقه غرب کانال کشی و زهکشی و تجهیز شد که کار بسیار بزرگی انجام گرفته که کشاورزی صنعتی شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.