نماینده مجلس گفت: در دسترسی طبقات مختلف مردم به خدمات درمانی، بی‌عدالتی وجود دارد، بخش مهمی از این بی‌عدالتی در دسترسی به خدمات درمان که بویژه در نقاط حاشیه‌ای و مناطق محروم کشور به دلیل ظرفیت پایین جذب پزشک در کنکور سراسری است.

افزایش ظرفیت جذب پزشک، اولویت وزارت بهداشت دولت سیزدهم/ جایگاه نگران‌کننده ایران از جهت دسترسی مردم به پزشک

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه نظام پزشکی که به مانع جدی در خدمت‌رسانی به مردم تبدیل شده است، بحث کمبود پزشک و تمرکز پزشکان در شهرهای بزرگ و عملا عدم دسترسی عادلانه مردم به پزشک است. این موضوع یکی از مهم‌ترین موانع پیش‌روی مناطق مختلف کشور است که از شهرهای بزرگ و مرکز استان دور هستند و باید برای حتی یک عمل جراحی ساده نیز چندین روز معطل شوند و به مراکز استان یا حتی پایتخت سفر کنند.

سید احسان خاندوزی در ابتدای صحبت‌های خود با تاکید بر بی‌عدالتی موجود در شیوه فعلی دسترسی مردم مناطق مختلف به پزشکان گفت: یکی از نقاط اصلاحی مهم در حوزه بهداشت و درمان اصلاح شاخص‌های عدالت به معنای افزایش دسترسی طبقات مختلف مردم به خدمات درمانی است که علیرغم تلاش‌های انجام شده اما متأسفانه همچنان فاصله‌ی زیادی با شاخص‌های مطلوب داریم و مشخصاً افزایش ظرفیت جذب رشته‌های علوم پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های کشور حتماً باید در اولویت دولت سیزدهم قرار بگیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بررسی آمارهای رسمی و جهانی برای تعیین وضعیت بد و ظرفیت بسیار پایین آموزش پزشک در کشور اظهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی سرانه پزشک به ازای هر ده هزار نفر جمعیت در متوسط کشورهای جهان حدود ۳۰ پزشک هست. البته کشورهایی مثل سوئد هم هستند که این شاخص در آنها بالای ۵۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر هست اما متأسفانه این شاخص در ایران عددی حدود ۱۲ را نشان می‌دهد که حتی از نصف متوسط جهانی هم پایین‌تر است و جالب اینجاست که ایران در بین ۲۵ کشور غرب آسیا و آسیای میانه رتبه‌ی بیستم را از جهت دسترسی مردم به پزشک دارد و در سطح شاخص‌های بین‌المللی و منطقه‌ای سرانه‌ پزشک به ازای ده هزار نفر جمعیت ما در ایران حتی از کشورهایی مانند سوریه، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و حتی فلسطین هم در سال‌های گذشته پایین‌تر بوده .

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها وضعیت کشور ما در تعداد پزشک بسیار بد است و این موضوع اساساً قابل قبول نیست و بخش مهمی از این بی‌عدالتی در دسترسی به خدمات درمان که بویژه در نقاط حاشیه‌ای و مناطق محروم کشور به دلیل ظرفیت پایین جذب پزشک در کنکور سراسری است. پایین‌ نگه داشتن مصنوعی ظرفیت جذب رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی باعث شده است وضعیت ایران در سرانه پزشکی بسیار بد شود و سرانه پزشک به ازای هر ده هزار نفر جمعیت در کشور ما از نصف متوسط جهانی هم پایین‌تر است. بنابراین لازم است یکی از اولویت‌های اصلاحات حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم افزایش ظرفیت جذب پزشک باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.