تولید انبوه داروی موثر در بهبود علائم ریوی کرونا با نام تجاری «کووکسیر پارس» ساخت محققان توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

تولید انبوه داروی موثر در بهبود علائم ریوی کرونا در مشهد آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، داروی «کووکسیر پارس» که از صمغ گیاه کمای بیابانی Ferula foetida تولید شده است، مراحل استانداردسازی آن بر اساس مواد موثره به طور دقیق انجام شده و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای کمک به تسکین علایم ریوی بیماران کووید ۱۹ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اثر بخشی این دارو پس از یکسال مطالعه بالینی با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی بیش از ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری کرونا به اثبات رسیده است و در  بیماری‌های ویروسی تنفسی همچون کرونا و آنفلوانزا، آسم، COPD، سرفه‌های آلرژیک و مزمن و فیبروز ریوی تجویز می‌شود.

این دارو قرار است با ظرفیت ۶۰۰ هزار کپسول در یک شیفت کاری در شرکت داروسازی سامی‌ساز مشهد تولید و در اختیار داروخانه‌های استان خراسان رضوی و سایر مناطق کشور قرار گیرد.

دکتر مهرداد ایرانشاهی استاد گروه فارماکوگنوزی و مدیر عامل شرکت دانش بنیان گل اکسیر پارس واقع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تحقیق و تولید این دارو حاصل یک کار جمعی توسط محققین و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است، اظهار کرد: داروی کووکسیرپارس سرشار از ترکیبات پلی سولفید است که باعث آزادسازی سولفید هیدروژن در مقادیر فیزیولوژیک در بدن می‌شود. در سال‌های اخیر نقش داروهای آزادکننده سولفید هیدروژن در بهبود عملکرد سیستم تنفسی و مقابله با بیماری‌های ویروسی تنفسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و نتایج آن در مجلات معتبر جهانی منتشر شده است.

دکتر مهرداد ایرانشاهی خاطرنشان کرد: منطبق با مقالات معتبر بین المللی داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن سطح سایتوکین‌ها را کاهش می‌دهند و باعث کاهش التهاب ریه می‌شوند. از طرف دیگر مانع از تکثیر و ورود ویروس به سلول‌های ریه می‌شوند. اثر داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن در افزایش ذخایر گلوتاتیون ریه نیز به اثبات رسیده است.

این دانشمند یک درصد برتر جهان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در طی مطالعه عوارض حادی از دارو مشاهده نشده است. فقط در معدودی از بیماران ممکن است حالت تهوع، نفخ یا دل درد خفیف ایجاد شود که با مصرف دارو بعد از غذا این عوارض برطرف می‌شود.

 رییس شرکت دانش بنیان گل اکسیر پارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مصرف این دارو، در مراحل آغازین شروع علایم کرونا موثرتر است هرچند که در بیماران بستری و حالت شدید بیماری هم می‌تواند کمک به بهبود بیماری بکند.

وی تصریح کرد: در کارآزمایی‌های بالینی انجام شده در درمان بیماری کرونا، اثر بخشی داروی کووکسیر پارس که به شکل کپسول تولید  شده است در کاهش سرفه، تنگی نفس و افزایش اکسیژن اشباع خون اثرگذار است.  

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.