مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از نسخ خطی و چاپ‌سنگی دعای عرفه و اعمال و ادعیۀ این روز را در اختیار دارد که برخی از این نُسخ از نفاست ویژه‌ای برخوردار است.

نسخ خطی دعای عرفه، زینت بخش گنجینه رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی اعلام کرد: مجموعۀ ارزشمندی از نسخه‌های ‌خطی و چاپ سنگی از دعای عرفه، شرح دعای عرفه، اعمال حج و آداب و اعمال عید قربان در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان ‌قدس ‌رضوی نگهداری می‌شود.
دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی به نسخۀ ارزشمندی از «اقبال‌الاعمال» سیدبن طاووس اشاره کرد که قدیمی‌ترین نسخۀ آن در کتابخانۀ آستان قدس موجود است و در مراسم سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی ۲۹ تیرماه برای نخستین بار از آن رونمایی خواهد شد. وی همچنین از «دعاء یوم العرفه» به زبان عربی در میان دیگر نسخه‌های موجود نام برد و تصریح کرد: این نسخه در سال ۱۰۲۱ قمری کتابت شده و خط آن نسخ، عناوین به شنگرف و جلد آن، تیماج مشکی است.
وی افزود: اثر دیگر که قطعه‌ای از «زادالمعاد» علامه مجلسی به همراه دعای عرفۀ سجادیه(ع) است، با عنوان «اعمال روز عرفه» به زبان فارسی در قرن ۱۳ قمری به خط نسخ ۱۵ سطری بر کاغذ نخودی آهارمهره کتابت شده است.
حسن‌آبادی در ادامه، به نسخه‌ای از ترجمۀ منظوم دعای عرفه به زبان فارسی اشاره و اضافه کرد: این نسخه‌ را علی‌بن حسین خاموش یزدی به نظم درآورده و خودِ ناظم، آن را به خط نستعلیق شکسته کتابت کرده است و دارای جدول به سیاهی است. این نسخه، ترجمۀ دعای عرفه حضرت سیدالشهداء(ع) به شعر منظوم فارسی از میرزاعلی‌خان ترجمان متخلص به «خاموش» متوفی ۱۳۷۹ ه‌ق در نجف اشرف است که یک بار در نجف در زمان حیات شاعر به نام «رازنامۀ خاموش» به چاپ رسیده و دارای ۸۷۳ بیت است. این نسخه در خردادماه ۱۳۵۶ به‌دست عباس ترجمان وقف حرم رضوی شده است.
مدیر مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان ‌قدس‌ رضوی همچنین از نسخۀ شرح دعای عرفه به زبان عربی نام برد که شرحی تحقیقی بر دعای مأثورۀ عرفه یا موقف منقول از سیدالشهداء(ع) است و مشتمل بر حمد و ثناء پروردگار و بیان معارف الهی است. وی افزود: این نسخه در قرن ۱۴ قمری به‌دست محمدعلی فاضل تألیف و در همان زمان به خط نستعلیق تحریری بر کاغذ مشقی کتابت شده است و احمد فاضل آن را در اسفند ۱۳۶۶ وقف حرم رضوی کرده است.
حسن‌آبادی در پایان از برخی نسخه‌های چاپ سنگی نیز یاد کرد و گفت: نسخه‌ای با عنوان «ادعیه الطواف، مناسک حج و العمره و دعاء عرفه» به زبان عربی در ۹۷ صفحه به خط نسخ است که به‌دست مرحوم آیت‌الله شمس‌الإشراق در بهمن ۸۶ وقف شده است.
وی همچنین نسخه‌ای به زبان فارسی و اردو با عنوان «تحفه المصلین» به ضمیمۀ نزهه الناظرین الماهرین، خیر الکلام فی مسائل الصیام، کشف المستور عن وجه السحور، هدایه النجدین الی مسائل العیدین و اعتقادنامه را دیگر اثر چاپ‌سنگی در این مجموعه خواند و گفت: این نسخه، در سال ۱۲۷۱ قمری به چاپ رسیده است و دارای حواشی و فهرست در انتهای نسخه است.

منبع: آستان نیوز

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.