در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مجموع ۲۰ هزار و ۱۷ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به بهره‌برداری رسیده است، یعنی به‌طور متوسط سالیانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است.

اضافه شدن سالیانه بیش از ۲هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور در ۸ سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، تلاش برای افزایش ظرفیت برق کشور متناسب با نیازهای روز افزون یکی از برنامه‌هایی بود که در اولویت کاری دولت تدبیر و امید قرار گرفت.

به این ترتیب در دولت یازدهم هفت‌هزار و ۹۲۶ مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲ هزار و ۹۱ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد و مقایسه عملکرد دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم بیش از ۵۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در دولت تدبیر و امید در مجموع ۸۶ واحد نیروگاه حرارتی بزرگ با بیش از هفت میلیارد یورو سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده است.

در حالی که عملیات اجرایی چهار هزار و ۵۷۵ مگاوات نیروگاه حرارتی در دوره دولت دهم آغاز و در دولت یازدهم به اتمام رسیده است، در دولت دوازدهم علاوه بر طرح‌های به بهره‌برداری رسیده، کار ساخت ۴۳ نیروگاه حرارتی بزرگ دیگر به ظرفیت ۱۶ هزار و ۳۰۹ مگاوات شروع شده و در حال ساخت است (حدود۳.۶ برابر) که در دولت سیزدهم وارد مدار خواهند شد.

در دولت دوازدهم اقدام‌های لازم برای تامین مالی ۱۷ هزار و ۹۲۵ مگاوات طرح جدید نیروگاهی انجام گرفت که به دلیل مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی و تأمین نشدن منابع مالی خارجی متوقف شدند. این طرح‌ها شامل سه‌هزار و ۴۳۰ مگاوات طرح‌های فاینانس مالی خارجی است که قراردادهای تجاری آن‌ها امضاء و همه مجوزهای داخلی اخذ شده است.

همچنین هشت‌هزار و ۴۹۵ مگاوات طرح‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارای قرارداد خرید تضمینی امضاء شده که باقی مانده است و نیز  ۶ هزار مگاوات طرح‌های نیروگاهی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارای تفاهم‌نامه مبادله شده است.

بدین ترتیب در مجموع اقدام‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه افزایش تولید برق را می‌توان به ۲۰ هزار و ۱۷ مگاوات بهره‌برداری شده، ۱۶ هزار و ۳۰۹ مگاوات در حال احداث و ۱۷ هزار و ۹۲۵ مگاوات طرح‌های متوقف شده به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه (در مجموع ۵۴ هزار و ۲۵۱مگاوات نیروگاه و طرح نیروگاهی) خلاصه کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.