شیوع ویروس کرونا، از نوع سویه دلتای هندی در مشهد و استان خراسان رضوی، به پیش بینی متولیان حوزه سلامت در روزهای آتی و هفته پیش رو اوج گرفته و به قله موج پنجم این بیماری می‌رسد.

سفر بیماران کرونایی به مشهد و اوج‌گیری موج پنجم کووید ۱۹

به گزارش قدس آنلاین، این در حالی است که مشهد علاوه بر پذیرش بیماران کرونایی این کلانشهر و دیگر شهرستان های خراسان رضوی، تاکنون مبتلایانی را از استانهای همجوار و به‌خصوص مناطق جنوبی از جمله استان سیستان و بلوچستان نیز پذیرش کرده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم اکنون بخشی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای مشهد غیربومی و مسافر هستند.

از سوی دیگر کمبود امکانات درمانی و تجهیزات بهداشتی در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، از علل روی آوردن بیماران کرونایی این استان به مشهد، برای برخورداری از خدمات درمانی این بخش شده است که خود، خطر گسترش بیماری را در پی دارد.

بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون مشهد و هشت شهرستان خراسان رضوی شامل سرخس، سبزوار، گناباد، درگز، کاشمر، بینالود، قوچان و چناران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

بر اساس داده های همین منبع، هم‌اینک از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۲ شهرستان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفته پیش رو را سخت ترین روزهای کرونایی موج پنجم کرونا در مشهد و خراسان رضوی پیش بینی می کنند به طوری که در این هفته تعداد مبتلایان کرونا به بالاترین حد و اوج قله خود خواهد رسید.

استاندار خراسان رضوی بر این باور است که با وجود تمامی مشکلات و ترددهای بسیار به خراسان رضوی، وضعیت کرونایی این استان نسبت به استانهای دیگر بهتر است اما این شرایط حساس بوده و باید به درستی مدیریت شود.

محمدصادق معتمدیان با بیان این که ترددها خطر شیوع گسترده بیماری را به دنبال دارد گفت: متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان نیز کاهشی چشمگیر یافته است که این خود تهدید جدی دیگری به شمار می‌رود.

در حال حاضر بیش از ۳۳۰ هزار نفر از اتباع خارجی،  که بیشتر آنها افغانستانی هستند زیر پوشش خدمات سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و خطر انتقال سویه جدید از این جانب نیز وجود دارد.

مدیر گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا حدود ۴۷ هزار نفر از اتباع خارجی مبتلا و یا مشکوک به بیماری کووید- ۱۹ زیر پوشش غربالگری کرونا قرار گرفته اند و برای آنها تست پی سی آر و یا رپید تست انجام شده است.

دکتر محمدجعفر صادقی افزود: از این تعداد، نتیجه آزمایش ۶ هزار و ۵۰۰ نفر مثبت شده است که زیر پوشش خدمات مراقبتی قرار گرفته اند.

بیماران کرونایی غیربومی در مشهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اینک شمار قابل توجهی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های مشهد را مسافران و افراد غیربومی، به‌ویژه شهروندان استان سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهند.

دکتر محمدحسین بحرینی افزود: افزایش بیماران غیربومی مراجعه کننده به بخش سرپایی مراکز منتخب کرونای مشهد نیز در هفته‌های اخیر مشهود بوده است.  

وی بیان کرد: هم اکنون به دلیل کمبود امکانات درمانی در استان های دچار بحران کرونا به ویژه سیستان و بلوچستان، شماری از بیماران مبتلا برای درمان به دیگر شهرها از جمله مشهد مراجعه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص مشهد، که به بیماران زائر و مسافر کرونایی و غیرکرونایی از همه نقاط کشور خدمات می دهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در شرایط کنونی نیازمند حمایت و کمک بیشتری است.

دکتر بحرینی گفت: ضروری است در خصوص شمار زیادی از مسافران مبتلا به کرونا که برای درمان به مشهد سفر می‌کنند چاره اندیشی شود در غیر این صورت شیوع گسترده کرونا با سویه دلتا در کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی دور از ذهن نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استان خراسان رضوی با وجود ترددهای بسیار و چالش های مختلف، تاکنون در مدیریت کرونا عملکرد خوبی داشته است اما به یقین هر غفلتی از شرایط موجود، می تواند زبانه های آتش شیوع گسترده‌تر بیماری در این استان را شعله ورتر سازد.

پایان هفته آینده، خراسان رضوی در اوج قله کرونا

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق پیش‌بینی های انجام شده طی هفته آینده کرونا در استان گسترش یافته و در روزهای پایانی این هفته، موج پنجم کرونا در  مشهد خراسان ضوی به اوج قله خود می‌رسد.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: همه شواهد نشان می دهد که در حال حاضر موج پنجم بیماری کرونا با سویه دلتا در مشهد و خراسان رضوی به سرعت در حال گسترش است و در هفته آینده شاهد گسترش این موج در استان خواهیم بود.

وی بیان کرد: تعداد بیماران بستری کرونایی زیر پوشش این دانشگاه هم اکنون از مرز هزار نفر گذشته و این تعداد در استان خراسان رضوی به هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: بخشی از بیماران بستری در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مسافر و از استانهای همجوار هستند که حدود یک پنجم  مبتلایان را شامل می شوند.

وی اظهار کرد: اکنون روزانه ۳۰۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در این شهرستان و ۱۵ شهرستان تابعه بستری می‌شوند.

انجیدنی افزود: از این تعداد یک چهارم، بیماران  بدحال هستند که در بخش مراقبت‌های ویژه تحت معالجه قرار می گیرند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تمامی بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و دستور داده شده تمامی اعمال غیرضروری و الکتیو کنسل شود و همه ظرفیت‌های بیمارستانهای عمومی و خصوصی به درمان کرونا اختصاص یابد.

انجیدنی گفت: از سوی دیگر بازرسان اداره نظارت در محل بیمارستان ها حضور دارند و بر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام اعمال جراحی غیرضرور نظارت می‌کنند.

سرایت‌پذیری ویروس هندی خیلی بالاست

عضو هیات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شدت ابتلا و انتقال ویروس کرونای هندی بسیار بیشتر و بروز علائم آن سریع‌تر از ویروس‌های انگلیسی و معمولی است و در کمتر از چند ساعت رخ می‌دهد.

دکتر زهرا مشکات افزود: ویروس دلتا موتاسیون بیشتری نسبت به گونه انگلیسی و موارد قبلی دارد و میزان و قدرت ابتلا، بستری و فوت آن هم به همان نسبت بالاتر است.

وی بیان کرد: در کرونای معمولی شروع علائم و انتقال ویروس پس از پنج روز و حتی بیشتر بود، اما در ویروس انگلیسی پس از سه روز و در ویروس دلتا در چند ساعت اولیه رخ می‌دهد بنابراین تأخیر در مراجعه به مراکز درمانی در چنین مواقعی هیچ توجیهی ندارد زیرا وضعیت فرد را بدتر می‌کند و ممکن است دیگر کاری از دست پزشک هم برنیاید.

وی ادامه داد: عفونت‌های ویروس کرونا موارد تنفسی، سرفه، سرخی چشم و درد پشت را در پی دارد علائمی که در کرونای معمولی در هفته دوم دیده می‌شود اما این علائم در کرونای انگلیسی در روز چهارم و در نوع هندی آن در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول مشاهده شده است.

وی خاطرنشان کرد: انواع ویروس‌های کرونا عفونت‌های پوستی، کلیوی، قلبی، ریوی، گوارشی، مغزی و غیره را برای فرد به همراه دارد، گرچه بیشترین سرایت آن در ریه است اما سایر اعضا را هم درگیر می‌کند و تعداد موارد بروز در ویروس دلتا که در موج پنجم کرونا قالب شده است به مراتب بیشتر از موج‌های قبلی است.

وی گفت: ویروس از میان قطرات تنفسی منتقل می‌شود و حتی ممکن است این انتقال از طریق صحبت کردن هم صورت پذیرد. 

افزایش ۷۰ درصدی مبتلایان مشکوک به کرونا در بخش سرپایی

از سوی دیگر حضور بیماران مسافر و غیربومی با علائم مشکوک به کرونا در مراکز سرپایی و منتخب کرونا در مشهد برای انجام تست این بیماری، طبق بررسی های میدانی و تایید مسوولان مشهود است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش ۷۰ درصدی میزان مراجعات مردم به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه خبر داد.

دکتر محمدحسن درخشان افزود: در حال حاضر نتیجه آزمایش افزون بر ۳۵ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز منتخب دانشگاه علوم پزشکی مشهد مثبت می شود و این میزان از ابتدای آغاز موج پنجم کرونا و شیوع دلتای هندی در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۱ مرکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش سرپایی برای افراد با علائم مشکوک به کرونا دایر است.

وی ادامه داد: متأسفانه سطح سنی مبتلایان به ویروس کرونا در موج‌های چهارم و پنجم کاهش یافته و در ۲ موج اخیر به‌خصوص در موج پنجم، افزایش چند برابری درگیری‌ها و شدت سرایت‌ها را به‌خصوص در موارد خانوادگی داشته ایم، زیرا قالب درگیری و سرایت ویروس دلتا به‌صورت خانوادگی است.

وی افزود: در موج پنجم کرونا تمامی سنین به‌ویژه کودکان و نوجوانان نیز درگیر می شوند، ضمن اینکه افزایش میزان ابتلای جوانان، میانسالان و کهنسالان به کووید ۱۹ را هم شاهد بوده ایم.

دکتر درخشان گفت: در شرایط کنونی رعایت پروتکل های بهداشتی، به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از اجتمالات و دورهمی ها بیش از هر زمانی ضروری است.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام به بقیه جمعیت این استان خدمات‌رسانی می‌ کنند.

۲۲۶ نفر در شبانه روز منتهی به ساعت ۱۴ دیروز، در کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

در این مدت ۲۰ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۲۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.