عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده ۷ مدیریت بحران یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات خشکسالی در نظر گرفته شده است

تخصیص هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات خشکسالی

به گزارش قدس آنلاین پرویز اوسطی درباره تصمیمات و طرح‌های مجلس برای مقابله با خشکسالی، اظهار کرد: یک بخش از  تصمیمات و طرح‌ها مربوط به دامپروری کشور بوده که از خشکسالی آسیب جدی دیده است.

وی ادامه داد: دامداران به ویژه عشایر با خشک شدن مراتع با مشکل تامین نهادهای دامی مواجه شده‌اند تا جایی که به اجبار دام‌های مولد و نارس خود را بر خلاف میل به بازار عرضه می‌کنند.

اوسطی با تاکید بر اینکه این مشکل می‌تواند آینده صنعت دامپروی و تامین گوشت قرمز کشور را دچار چالش کند، افزود: تصمیمات مجلس و دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه خرید حمایتی دام از دامداران و ذخیره سازی استراتژیک گوشت قرمز، تامین نهاده های دامی با قیمت دولتی و پرداخت تسهیلات کم بهره است.

وی تصریح کرد: برای جبران خسارت خشکسالی در بخش‌های دیگر کشاورزی کشور نیز اعتبارتی در نظر و ابلاغ شده است که یکی از آن‌ها تخصیص یک هزار میلیارد تومان اعتبار بر اساس ماده ۱۷ مدیریت بحران است.

به گفته اوسطی؛ علاوه بر موارد عنوان شده تصمیم به امهال تسهیلات عقب افتاده تولیدکنندگان بخش کشاورزی گرفته شده است.

وی یادآور شد: همچنین وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک موظف به همکاری در تمام زمینه‌ها برای گذر از بحران خشکسالی شده‌اند.

نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ تصمیمات و طرح‌های عنوان شده موقت هستند و باید در کلان در مدیریت سرزمین تغییر رفتار صورت گیرد.

وی با اشاره به تاثیرات تغییر اقلیم در سراسر جهان اظهار کرد: شاهد آن هستیم در یک سوی جهان سیل ویران می‌کند و در سوی دیگر خشکسالی شدید اتفاق می‌افتد، این شرایط نیاز به تغییر در مدیریت سرزمین و رفتارها دارد.

اوسطی از جمله علومی که در مدیریت سرزمین با تغییر اقلیم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد آبخیرداری و آبخوان داری عنوان کرد. 

وی افزود: اگر سال‌های پیش‌تر این دو مورد توجه قرار می‌گرفت اکنون خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم کمتر بر کشور تاثیر می‌گذاشت. 

اوسطی درباره تغییر رفتار نیز گفت: تغییر رفتار بیش از همه باید در مردم ایجاد شود، آن‌ها باید با اثرات تغییر اقلیم آگاه شوند و نسبت به آن رفتار خود را در مصرف منابع آب و انرژی تغییر دهند.

اوسطی از جمله علومی که در مدیریت سرزمین با تغییر اقلیم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد را آبخیزداری و آبخوان داری عنوان کرد. 

وی افزود: اگر سال‌های پیش‌تر این دو مورد توجه قرار می‌گرفت اکنون خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم کمتر بر کشور تاثیر داشت. 

اوسطی درباره تغییر رفتار نیز گفت: تغییر رفتار بیش از همه باید در مردم ایجاد شود، آن‌ها باید از اثرات تغییر اقلیم آگاه شوند و نسبت به آن رفتار خود را در مصرف منابع آب و انرژی تغییر دهند.

این عضو کمیسیون کشاورزی یاری مردم را در کاهش اثرات خشکسالی موثر دانست و از مردم خواست توجه بیشتری در مصرف آب داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.