رهبر انقلاب جمعه گذشته در گلایه‌ای کم سابقه، از اجرا نشدن توصیه‌های قبلی خود درباره استان خوزستان انتقاد کردند؛ توصیه‌هایی که از سفر استانی آیت‌‎الله خامنه‌ای به خوزستان در سال ۷۵ آغاز شد و طی ۲۵ سال گذشته همواره ادامه داشته و گاه نیز به اختصاص بودجه‌هایی منتهی شده، اما هیچ‌گاه به حل مشکلات منجر نشده است.

مخاطب بایدهای خوزستانی رهبر انقلاب

سرآغاز این توصیه‌ها در ۲۵ اسفند ۱۳۷۵ بوده است؛ زمانی که رهبر انقلاب در یک سفر استانی از جای جای خوزستان بازدید کردند و در دیدار مسئولان این استان، اقدامات انجام‌شده برای بازسازی پس از جنگ تحمیلی را ناکافی دانستند.

برنامه‌های قبلی اجرا نشد...

اهمیت وضعیت آب در استان خوزستان به شکلی بود که رهبر انقلاب شخصاً در ۱۸ آذر ۱۳۸۳ از فرآیند ساخت سد کرخه بازدید کردند. در همین بازدید حبیب‌الله بی‌طرف وزیر وقت نیرو مورد خطاب قرار گرفت که «به‌رغم کارهای بزرگ و فراوان انجام‌گرفته [در خوزستان]، بخشی از عقب‌ماندگی‌های گذشته هنوز باقی است که جبران آن‌ها نیازمند کار بیشتر است.» آیت‌الله خامنه‌ای ۵ فروردین ۱۳۸۵ وقتی به یادمان شهدای دهلاویه رفتند مجدداً از اجرایی نشدن برنامه‌های قبلی در خوزستان گلایه کردند و گفتند: «من در سال ۷۵ که به خوزستان آمدم، در تمام این منطقه‌ وسیع حرکت کردم؛ خیلی جاها را خودم از نزدیک دیدم، خیلی جاها هم هیئت‌هایی فرستادیم، دیدند؛ اگر آن برنامه‌هایی که در ۹ سال قبل برای خوزستان طراحی شد، خوب اجرا می‌شد، حالا ما خیلی جلوتر بودیم. حالا هم دیر نشده است. باید برای خوزستان و همه‌ استان‌های کشور، تلاش‌های مجدانه، دلسوزانه و مدبرانه انجام بگیرد.» ایشان ۴ سال بعد در ۱۱ فروردین ۱۳۸۹ نیز در خلال سفر راهیان نور در یادمان منطقه عملیاتی فتح المبین مجدداً اهمیت بازسازی خوزستان را یادآور شدند.

نمی‌توان در برابر مسائل دشوار خوزستان راحت ماند

رهبر انقلاب بجز بازدیدهایی که از استان خوزستان داشتند، در چند مرحله هم با توجه به مشکلاتی که برای مردم این استان در حوزه‌های محیط‌زیستی به وجود آمده دستوراتی صادر کردند. از جمله بهمن ۱۳۹۳ برای رفع معضل گردوغبار شدید ناشی از ریزگردها دستور ویژه‌ای خطاب به دولت صادر کردند که متأسفانه اقدامات انجام‌شده در آن‌مقطع نیز موقت و غیربنیادی بود. شاید به دلیل کافی نبودن همین اقدامات، ایشان در دوم اسفند ۱۳۹۵ در جلسه درس خارج فقه خود بحث مشکلات مردم خوزستان را پیش کشیدند و تأکید کردند: «‌مسئولان وظیفه دارند به مشکلات خوزستان رسیدگی کنند و اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند.» آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با انتقاد از برخی که به‌جای حل مسئله‌ ریزگردها، مسئولیت آن را متوجه گذشتگان می‌کنند، خاطرنشان کردند: «این حرف که وضعیت فعلی، نتیجه‌ به‌فکرنبودن گذشتگان است، کافی نیست و مشکلی را حل نمی‌کند و چند صباح دیگر نیز دیگران همین قضاوت را درباره‌ ما خواهند کرد.» اهمیت خوزستان برای رهبر انقلاب به حدی است که حضور امام‌جمعه خرمشهر در عملیات تعمیر خط لوله‌ غدیر کرخه در هویزه و انجام جوشکاری این خط لوله توسط وی مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفت.

موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی در چند مقطع

ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب اهواز مسئله دیگری بود که رهبری در ۳۰ آذر ۱۳۹۸ برای حل آن دستور داده و با اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی موافقت کردند. البته دستگاه‌های مسئول هیچ‌گاه گزارشی از نحوه هزینه‌کرد این مبلغ و نتایج آن در حل مشکل آب اهواز ارائه نکردند. خرداد ماه سال گذشته نیز ۵۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کرد و در اسفندماه نیز اعلام شد طرحی از سوی وزیر نفت برای برداشت ۲ میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ارزی برای برخی مشکلات استان خوزستان از جمله فاضلاب، روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی ارائه خواهد شد اما جزئیات بیشتری از کم و کیف نتایج این هزینه‌کردها منتشر نشده و با همه این اقدامات، مشخص نیست چرا وضعیت آب در خوزستان بویژه در خشکسالی اخیر دچار بحران شده و دل همه علاقه‌مندان به این استان را به درد آورده و گلایه رهبر انقلاب را در پی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.