احمد مهری اپیدمیولوژیست و پژوهشگر حوزه سلامت با تأکید بر اینکه نظام سلامت در دولت سیزدهم راهی جز اقدام عملیاتی در حوزه پیشگیری ندارد، گفت: وزیر بهداشت آینده بدور از شعار برنامه عملیاتی ارائه کند.

نظام سلامت در دولت سیزدهم راهی جز اقدام عملیاتی در حوزه پیشگیری ندارد/ وزیر بهداشت آینده بدور از شعار برنامه عملیاتی ارائه کند

به گزارش قدس آنلاین؛ این روزها یکی از مهمترین مسائل حاکم بر حوزه سلامت، ساختار و راهبرد نظام مدیریتی بهداشت و درمان در دولت سیزدهم است. بیشتر از نگرانی درباره شخصی که قرار است وزیر شود، نگرانی از تفکر و برنامه ای است که قرار است در بهداشت و درمان پیش گرفته شود.

«احمد مهری» اپیدمیولوژیست و پژوهشگر حوزه سلامت در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: طی ۳۰ سال گذشته، شواهد نشان داده مشکلات سلامتی بدلیل عدم توجه به علت‌های ایجاد کننده بیماری‌ها، روز به روز مشکلات و معضلات سلامتی افزایش پیدا کرده و مدیریت نظام سلامت بجای حل علت بدنبال معلول بوده و فقط افزایش تخت بیمارستانی را راهکار دانسته است.

 مهری با تاکید بر اینکه مهمترین ماموریت نظام سلامت یک کشور ارتقا سلامت است تا درمان مبتلایان تاکید کرد: آنچه باید از وزیر بهداشت دولت سیزدهم مطالبه کرد، اولویت دادن به یک برنامه راهبردی و عملیاتی قابل اجرا در حوزه پیشگیری است که هم برمبنای نیازهای دارای اولویت سلامت باشد و هم قابلیت تحقق و دستیابی داشته باشد.

وی افزود: تکرار واژه ها و شعارها همچون اهمیت پیشگیری، اهمیت آموزش سلامت، اهمیت نظام ارجاع و... پشت تریبون‌ها دردی از جامعه رفع نمی‌کند بلکه آنچه باید بدان تمرکز کرد یک برنامه عملیاتی درست در نظام مدیریتی سلامت دولت سیزدهم است.

پژوهشگر حوزه سلامت تصریح کرد: تازمانی که دسترسی به تغذیه سالم، هوای پاک، سبک زندگی سالم، محیط کم استرس و اقتصاد سلامت کافی نداشته باشیم حرف زدن از ارتقای سلامت کمی دشوار است. اینها گلوگاه‌های اصلی در ایجاد پیامدهای نامطلوب سلامتی اند که بدان توجه نمی‌شود چون برنامه‌ای برای آن وجود ندارد.

مهری ادامه داد: اگر می‌خواهیم چالش های نظام سلامت رفع شود راهی جز گام عملیاتی برای حل معضلات علیتی مسبب پیامدهای نامطلوب سلامتی نداریم و آن راه همان تفکر سیستماتیک پیشگیری است.

این پژوهشگر حوزه سلامت در پایان با تاکید بر اینکه در انتخاب وزیر بهداشت دولت سیزدهم بجای تکیه بر فردیت، باید به روحیه و ساختاری که قرار است حاکم شود توجه کرد، تأکید کرد: اگر فرایندها، ساختارها و رویکردهای حاکم چیزی جز ارتقای سلامت باشد، هیچ مداخله‌ای نمی‌تواند منجر به بهبود اوضاع شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.