حتما شما هم فیلم‌های خبرساز اخیر از حمله سگ های به اصطلاح خانگی به عابران پیاده و به ویژه کودکان را دیده اید. احتمالاً بحث های گسترده موافقان و مخالفان سگ گردانی را هم در فضای مجازی دنبال کرده اید.

ضعف قانون در کنترل سگ‌گردانی

به جز پیش بینی حبس یک تا سه سال برای نگهداری کبوتر، در قوانین ما بحث خاصی درباره نگهداری حیوانات به اصطلاح خانگی مطرح نشده و تنها قانون مجازات اسلامی به مسئله صدمه و آسیب سگ‌ها به مردم یا اموال آنها اشاره کرده  است. ضرورت دارد مبنای حقوقی این مسئله ارزیابی شود.

محدودیت‌های سگ‌گردانی درآلمان

در بسیاری از قرارداد های اجاره در آلمان، نگهداری از حیوانات مخصوصاً نگهداری از سگ ممنوع شده است. همچنین برای وارد کردن هر گونه حیوانی به خاک آلمان باید برای حیوان خود پاسپورت تهیه کنید که خود نیازمند مجوزهای زیادی است. هزینه بیمه سگ حدود ۲۵۰ دلار در سال می‌شود. از همه مهمتر این که شما موظف هستید فضولات و مدفوع حیوان خود را در هر نقطه ای از شهر یا آپارتمان جمع آوری کنید؛ به عنوان مثال در برخی ایالت های آمریکا ممکن است در صورت تخطی از این کار تا ۱۰۰۰ دلار جریمه شوید!

کشورهای مسلمان و همسایه ما نیز قوانین سخت گیرانه ای برای نگهداری سگ ها دارند که اگر بخواهیم بعضی از این کشورها را مثال بزنیم، می توانیم به قطر، امارات و بحرین بپردازیم. در قطر برای همراهی، پرسه زدن یا راه رفتن با هرگونه حیوانات و موجودات خطرناک در مکان‌های عمومی، تا ۳ سال حبس و یا ۱۰۰ هزار ریال قطر یعنی تقریباً معادل صد میلیون تومان جریمه تعیین شده است. همینطور نژادهای مشخصی در کشورهای عربی غیرمجاز شناخته می شوند که متأسفانه اکثر این نژادها در ایران به راحتی خرید و فروش می شوند. پیاده روی در مکان های معین، داشتن پوزه بند و مخصوصاً ممنوعیت ورود سگ‌ها به محل بازی کودکان و پارک ها از دیگر قوانین سخت گیرانه‌ای است که در کشورهای غربی و عربی مشاهده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.