وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد قیمت نهاده‌های دامی و مرغ را به عنوان محصول نهایی حداقل تا پایان شهریور سال جاری ثابت نگهدارد، ولی در عمل با افزایش قیمت نهاده‌ها در تیرماه و تأخیر در ارسال و بارگیری آنها از گمرک، بر خلاف جهتی شنا می‌کند که ادعا دارد.

سریال تکراری گرانی مرغ

در کنار افزایش قیمت واکسن، دارو و ریزمغذی‌های مورد نیاز مرغداری‌ها، وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای تیرماه قیمت دان آماده را ۱۰ درصد افزایش داده است. پیشتر در ابتدای سال قیمت ذرت ۱۴ درصد و حمل و نقل ۳۰ درصد گران شده بود، قیمت جوجه یک‌روزه هم در بازار، به جای نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان بیشتر از ۶ هزارتومان برای مرغداران آب می‌خورد.

در چنین شرایطی ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کشور موجود است که تأخیر در ارسال و بارگیری آنها سبب بروز مشکلات در پرورش طیور در مرغداری‌ها شده است. به گفته اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور از حدود ۴۰ روز پیش شاهد تأخیر در ارسال نهاده‌ها هستیم، به گونه‌ای که نهاده‌هایی که مرغداران در سامانه بازارگاه خریداری می‌کنند گاهی ۳۰ تا ۳۵ روز بعد به دستشان می‌رسد. همین قضیه باعث شده تا مرغداران برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود به بازار مراجعه کنند.

کندی تولید به دلیل نابسامانی در توزیع نهاده‌ها

محمدعلی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، نابسامانی در توزیع نهاده‌های دامی را باعث کند شدن روال عادی تولید می‌داند و می‌افزاید: عمده ذرت و کنجاله سویای مورد نیاز مرغداران وارداتی است، هزینه حمل و نقل این اقلام از گمرک در فصل تابستان به دلیل جابه‌جایی محصولات جالیزی بیشتر از فصول دیگر است. از سوی دیگر سهمیه‌ای که بازارگاه هر ده روز یک بار اعلام می‌کند با تأخیر زیادی همراه است و به موقع به دست مرغدار نمی‌رسد این در حالی است که وقتی اسم مرغدار در سامانه می‌آید که جوجه‌اش در سالن آماده است. یعنی با هر هفته تأخیر در ارسال نهاده مرغدار مجبور است برای تهیه خوراک طیور سراغ بازار آزاد برود که به دلیل افزایش تقاضا گران‌تر از حد معمول قیمت‌گذاری می‌شوند.

۴۱ درصد از هزینه تولید مربوط به ذرت و سویا

وی می‌گوید: ذرت و سویا در حالت عادی ۴۱ درصد از هزینه‌های تولید مرغ را به خودشان اختصاص می‌دهند و اگر اینها به سمت آزاد شدن برود ۵۸ درصد از هزینه‌ها را شامل می‌شود و قطعاً روی نرخ‌ها اثرگذار است.

کمالی سروستانی می‌افزاید: تأمین گوشت مرغ با قیمت منطقی تا موقعی که دولت سیاست ارز ۴۲۰۰ را ادامه بدهد مشکلی نخواهد داشت ولی اگر دولت مسیر تزریق یارانه را تغییر بدهد و از اول زنجیره به تولیدکننده یا مصرف کننده بدهد، مسلماً با گران شدن قیمت نهاده‌ها، قیمت مرغ نیز متناسب با آن افزایش خواهد یافت.

تولید ۸ میلیون قطعه جوجه کمتر از نیاز بازار

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در پاسخ به اینکه آیا مرغداری‌ها در جوجه‌ریزی از سیاست‌های تنظیم بازار در کشور عقب هستند می‌گوید: در ماهی که گذشت ۱۱۷ میلیون جوجه ریختیم این تعداد جوجه در شرایط معتدل، گوشت بیشتری تولید می‌کند تا هوای گرم، بدین ترتیب ما در این فصل به هفت تا هشت میلیون جوجه بیشتر از میزان فعلی نیاز داشتیم که به آن دست پیدا نکردیم.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح قیمت مرغ می‌گوید: طبق آخرین قیمت‌گذاری رسمی در اردیبهشت‌ماه قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۷هزار و ۱۰۰ تومان بوده که با توجه به افزایش قیمت رسمی ذرت، کنجاله سویا، حمل و نقل و جوجه یکروزه، در حال حاضر قیمت یک کیلو مرغ زنده با سود ۱۲ درصد ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان تمام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قیمت مصوب جوجه یک‌روزه ۴۲۰۰ تومان است اما بیشتر از شش هزار تومان در بازار معامله می‌شود می‌گوید: از جایی که واحدهای مرغ مادر تمام نهاده‌های مورد نیازشان را با قیمت‌های مصوب دولتی دریافت می‌کنند باید جوجه را با قیمت‌های مصوب به فروش برسانند به همین دلیل پیشنهاد دادیم جوجه‌ها به جای واسطه‌ها از واحدهای مرغ مادر به طور مستقیم در اختیار اتحادیه قرار گرفته و از آنجا بین مرغداران توزیع شود.

حجم نرمال جوجه‌ریزی برای تأمین مرغ ۱۲۵ قطعه

در همین پیوند حسین موسوی‌نژاد رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار نیز از به صرفه نبودن تولید تخم مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های تولید سخن گفته و افزوده است، قیمت تمام شده تخم‌مرغ برای مرغدار بیش از ۱۸ هزار تومان است و دولت آخرین قیمتی که برای تخم‌مرغ مصوب کرده، در دی ماه سال گذشته ۱۴ هزارتومان بوده است.

با توجه به آماری که می‌گوید حجم نرمال جوجه‌ریزی برای تأمین مرغ مورد نیاز کشور با توجه به شرایط فصلی و کاهش وزن‌گیری در ماه حدود ١٢۵ میلیون قطعه است و با علم به اینکه جوجه‌ریزی در ماهی که گذشت کمتر از حد انتظار صورت گرفته، به نظر می‌رسد متولیان در ستاد تنظیم بازار باید ازهر گونه انحراف در زنجیره توزیع نهاده‌های دامی در کشور پیشگیری کنند در غیر این صورت سناریوی صف‌های طویل مرغ در کشور بازهم تکرار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.