دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، شناسایی، بررسی، ارزیابی و تحلیل آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های استان را آغاز کرد.

آغاز فاز عملیاتی دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی در بهزیستی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از بهزیستی خراسان رضوی، معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: برنامه ششم، تدوین نظام‌نامه‌ی جامع رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها را تکلیف دولت می‌داند و با تصویب این نظام‌نامه در شورای اجتماعی در سال ۹۸، دستور العمل اجرایی کردن این مصوبه، در سال گذشته به سازمان‌ها و از جمله به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است.

غلامحسین دلبری ادامه داد: دبیرخانه مرکزی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها هفته گذشته و به صورت سراسری در کل استان‌های کشور افتتاح شد و همزمان دبیرخانه استان خراسان رضوی نیز در بهزیستی کار خود را آغاز کرد.

کارشناس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: برای اینکه بتوانیم نقش مؤثر و پایدار در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها داشته باشیم، باید اطلسی از وضعیت آسیب‌ها و معلولیت‌ها در اختیار داشته باشیم که این کار فقط از طریق مطالعه میدانی و ارزیابی و تحلیل علمی داده‌های بدست‌آمده، امکان‌پذیر است.

مریم کاشفی خاطر نشان کرد: بهزیستی خراسان رضوی، پیش از این، تحقیق میدانی مفصلی در استان در این زمینه انجام داده که طی آن ۴ هزار پرسشنامه در زمینه تعیین وضعیت آسیب‌های اجتماعی تکمیل و جهت برنامه‌ریزی به شورای پژوهشی سازمان بهزیستی ارسال گردیده است..

وی یادآور شد: مطالعه و تحقیقات میدانی این طرح، بیشتر بر کشف و بررسی علمی گروه‌های پرخطر استوار شده چون روش برآورد غیر مستقیم آسیب‌های اجتماعی، از روش مستقیم مؤثرتر می‌باشد.

به گفته‌ی دلبری، وقتی اطلاعات و داده‌های لازم از لایه‌های پنهان آسیب‌های اجتماعی تهیه و تدوین شد و مورد ارزیابی و تحلیل کارشناسی و علمی قرار گرفت، حاصل مطالعه برای ارزیابی کلی در سطح کشور به سازمان بهزیستی ارسال شد تا با استفاده از نتایج این مطالعه و با نگاهی نو، تحلیل دقیق و کارآمدی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته و تصمیمات درست و منطبق بر الگوهای علمی اتخاذ گردد.

وی در همین زمینه اظهار داشت: ابزار شناسایی، جمع‌آوری و بررسی داده‌های اجتماعی در این طرح، پرسشنامه‌هایی است که از سوی سازمان بهزیستی و به صورت متمرکز طراحی و ارسال شده و بهزیستی استان‌ها بر مبنای همان پرسشنامه، کار را انجام داده‌اند.

کاشفی اظهار امیدواری کرد که این طرح، بتواند گامی مؤثر در تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور و یافتن راهکارهای مناسبی برای کنترل و کاهش آن در بر داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.