رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: نظام توزیع سیمان در کشور باید یکپارچه و واحد باشد.

نظام توزیع سیمان باید یکپارچه شود/ برای عرضه در بورس باید شرایط تولید عادی باشد/ ضرورت دقت صدا و سیما در اعلام قیمت‌های مصداقی و موردی سیمان

به گزارش قدس آنلاین مهدی‌ نجف‌پور با بیان این مطلب، افزود: در حال حاضر سیمان با سه نوع قیمت در سطح بازار عرضه می‌شود که نوعی ناهماهنگی در نظام توزیع می‌باشد و در نهایت مصرف کنندگان هزینه‌های این ناهماهنگی را پرداخت خواهند کرد.

وی در خصوص این قیمت گذاری ها، بیان کرد: قیمت درب کارخانه؛ قیمت مورد تایید انجمن سیمان برای عرضه بر اساس رعایت ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت و هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها و با حاشیه سود قانونی است.
نجف‌پور ادامه داد: سیمان در بورس کالا نیز عرضه می گردد که بر اساس نظام عرضه و تقاضا کشف قیمت می‌شود و به بازار تزریق می‌گردد.
وی گفت: یک قیمت دیگر هم هست که توسط مصالح فروشی‌ها و در سطح عرضه و خرده فروشی با حاشیه سود عرضه می‌گردد.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تأکید کرد: به عنوان انجمن معتقدیم که نظام توزیع باید یکپارچه و واحد باشد، اگر قرار است که سیمان در بورس کالا عرضه شود فقط و فقط تمام سیمان باید از همین کانال عرضه گردد و یا اگر قرار بر این است که سیمان با قیمت مصوب( سازمان حمایت یا انجمن صنفی) عرضه شود نیز کارخانجات درب کارخانه با همان قیمت مصوب عرضه کنند.

نجف پور در خصوص بورس کالا نیز، اضافه کرد: بورس کالا یعنی نظام عرضه و تقاضا که این نظام مشمول شروطی است. از جمله شروط این است که تولید باید در شرایط عادی باشد و شرایطی مثل قطعی برق نداشته باشیم. همچنین همه تولید کنندگان باید بتوانند محصولاتشان را در بورس عرضه نمایند و همه خریداران باید بتوانند سیمان مورد نیازشان را از بورس خریداری نمایند.
وی همچنین در خصوص قیمت پایه عرضه در بورس، تأکید کرد: قیمت پایه سیمان برای عرضه در بورس نباید مشابه فرمول سایر اقلام مانند فولاد باشد. چون قیمت تولیدی سیمان و مصرف آن در داخل کشور بسیار کمتر از ارزش صادراتی آن است.
نجف پور با بیان اینکه عرضه کالا در بورس زمانی معنا پیدا می‌کند که شرایط لازم نظام عرضه و تقاضا در آن حاکم باشد گفت: در خصوص سیمان، یا باید تمام محصول تولیدی در بورس ارائه شود و یا اصلا این اتفاق نیفتد؛ عرضه ناقص در بورس باعث ایجاد رانت و بدتر شدن شرایط بازار خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت دقت در تعیین و فرمول‌نویسی قیمت پایه سیمان، به اختلاف قیمت سیمان در بازار داخل و بازار جهانی اشاره و تصریح کرد: باید دقت لازم برای رعایت تمامی ضوابط قیمت‌گذاری انجام باشد.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در بخش دیگر صحبت‌های خود در انتقاد از عملکرد رسانه ملی در خصوص اعلام قیمت‌های مصداقی و موردی، این برخورد مجریان صدا و سیما را غیرکارشناسی توصیف کرد و افزود: صدا و سیما در حال حاضر به مرجع کارشناسی و تصمیم گیری تبدیل شده است و اجرا را به دولت محول می‌کند در حالی که برخی از گزارشات مربوط به قیمت کالاها در این رسانه ناصحیح است.

نجف‌پور با بیان اینکه کشف قیمت کالاها در کشور کار ساده‌ای نیست و حتی گزارشات انجمن با درصدی از خطا استخراج می‌شود گفت: در تلویزیون یک مجری با صراحت قیمت یک کالا را اعلام می‌کند که با میانگین قیمت عرضه آن کالا در کشور متفاوت است؛ به عنوان مثال وقتی قیمت سیمان را یکصد هزار تومان اعلام می‌کند، شاید آن قیمت به صورت موردی وجود داشته باشد اما قیمت متوسط سیمان این مبلغ نبوده است و این اطلاعات ناصحیح است.

وی برخی از اطلاعات مطرح شده در صدا و سیما را بدون مستندات و اخذ نظر کارشناسی از دستگاه‌های متولی عنوان کرد و با بیان اینکه این کار نوعی دخالت در بازار است، خواستار رسیدگی جدی به این موضوع و جلوگیری از تعیین این چنینی خط مش برای جامعه توسط رسانه ملی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.