تولید سیمان به طور اجتناب ناپذیری همراه گرد و غبار بوده و غبار حاصل دارای دانه بندی ریز و در زمره ذرات موسوم به (فاین ) fin قرار دارد، درنتیجه از اصلی‌ترین آلاینده های مربوط به صنعت سیمان را می‌توان غبار تولیدی عنوان نمود که تقریباً در تمامی واحدهای تولید سیمان با این مسئله روبه‌رو هستیم.

غبار سیمان روی باغات تربت جام!

یکی از نمونه‌های بارز این موضوع کارخانه سیمان غرب آسیا یا به طور عامیانه سیمان تربت جام است که همجواری آن با چند روستا موجب شده تا باغات بسیاری در محدوده جغرافیایی نسبتاً وسیعی تحت تأثیر غبار حاصل از این واحد تولیدی قرار گرفته و علاوه برآن هوای تنفسی اهالی هم حاوی ذرات ریزی باشد که می تواند تبعات منفی زیادی به دنبال داشته باشد.

 این درحالی است که به گفته کارشناسان، طراحی ضعیف و استهلاک بالای سیستم غبارروبی کوره و طراحی نامتوازن برای تولید ۵ هزار تن سیمان در روز سبب شده است خساراتی به کارخانه نیزوارد شود.

واحد آلاینده اجازه فعالیت ندارد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان تربت جام گفت: در روند بهره برداری ازکارخانه دربعضی مواقع مشکلات فنی برای سیستم غبارگیر به‌وجود آمده که درچند مرحله سازمان محیط زیست کارهای نظارتی را انجام داده و از بهمن ماه سال گذشته متأسفانه باردیگر به دلیل مشکلاتی که در سیستم غبارگیر وجود داشت حجم زیادی از گرد و غبار از خروجی کوره پخت خارج می شد که باتوجه به نمونه گیری صورت گرفته به دلیل بالا بودن این میزان ذرات به کارخانه اخطار داده شد وکارخانه درفهرست صنایع آلاینده درفصل زمستان قرارگرفت که متأسفانه این انتشار آلودگی همچنان وجود دارد ونارضایتی باغداران روستای ابدال آباد از فعالیت این کارخانه ادامه دارد.

جواد دامن پاک افزود: مشکل اصلی سیستم غبارگیر است که متناسب با ظرفیت تولیدی کارخانه نیست و کیسه های موردنیاز وارداتی هستند وبه دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه‌اند با این حال محیط زیست برحسب وظیفه ذاتی خود وبه منظور مراقبت از سلامت اهالی ومحیط زیست منطقه از تداوم این شرایط جلوگیری می کند. توکلی رئیس اداره صمت  تربت جام هم در این خصوص گفت: بازدیدهای دوره ای کارشناسان این اداره به همراه بازرسان اداره محیط زیست از این واحد صورت گرفته ومشخص شده است   اگر این  آلایندگی  همچنان تداوم داشته باشد، هم به محیط زیست وهم به آب‌های روان  و باغات منطقه آسیب وارد می شود. مدیر جهاد کشاورزی تربت جام هم به خبرنگار ما گفت:  با توجه به آثار و بقایای گرد و غبار روی مراتع و ۵۰۰هکتار از باغات منطقه با قاطعیت می توان گفت این واحد آلاینده بخش کشاورزی و زحمات باغداران را دچار مخاطره کرده است.

علیرضا عرفانی افزود:  کارخانجات صنعتی باید دور از مزارع و باغات  ساخته شوند تا کمترین اثر سویی برتولیدات محصولات کشاورزی و باغداری نداشته باشند بر همین اساس پروژه کارخانه سیمان غرب آسیا  نیازمند ارزیابی زیست محیطی است واگر امکان جبران اشتباهات گذشته وجود نداشته باشد باید تلاش کنند تا آسیب های جانبی فعالیت این واحد تولیدی به حداقل برسد.

عذرخواهی مدیران

مدیرعامل سیمان غرب آسیا از باغداران منطقه عذرخواهی کرد و گفت: تحریم و نبود تولید تجهیزات غبارروبی در کشور سبب شد مدتی کارخانه گرد و غبار ایجاد کند و به عنوان یک کار منفی در این پروژه اقتصادی دیده شود و تمام تلاش کارخانه سیمان غرب آسیا تولید بر مبنای استانداردهای زیست محیطی منطقه خواهد بود و ما برنامه‌های اجرایی را در سه  فاز کنترل آلودگی هوا،  آب و  مدیریت پسماند انجام دادیم و به صورت مرحله به مرحله انجام و اجرایی می شود.

منصور ارباب افضلی افزود: این تغییرات با هزینه بیش از ۷۰ میلیارد تومان در مساحت ۱۷۰ هکتار کارخانه سیمان شروع شده است،  اما تولید سیمان به طور اجتناب ناپذیری همراه گرد و غبار است.

وی از خرید تجهیزات مورد نیاز از جمله ۴۷ فیلتر ازکشور آلمان خبرداد وگفت : فعالیت این واحد تولیدی تا زمان تعویض فیلترها متوقف خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.