رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان توضیح داد یکی از مهم‌ترین دلایلی که نخبگان علاقه‌مند به مهاجرت هستند و یا اگر در داخل کشور زندگی می‌کنند اما خوشحال نیستند این است که احساس می‌کنند کار بزرگ انجام نمی‌دهند.

اعلام نتایج آزمون تیزهوشان ۱۴۰۰ در اوایل هفته آینده

قدس آنلاین: «الهام یاوری» رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش مهاجرت نخبگان و تلاش برای حفظ و ایجاد انگیزه در دانش آموزان المپیادی گفت: در ابتدا باید این نکته را توجه داشت که مدال آوران به طور رسمی دیگر دانش آموز نیستند و زیر مجموعه سمپاد قرار ندارند، اما ما بر اساس ارتباط خوبی که با بنیادملی نخبگان داریم می‌توانیم با استفاده از راه‌هایی برای حفظ و ایجاد انگیزه در آن‌ها کمک کنیم. 

یاوری در ادامه گفت: تولی نخبگان بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان به بنیاد ملی نخبگان سپرده می‌شود. اما ما سعی می‌کنیم ارتباط آن‌ها را با بدنه مدارس‌هایمان و حتی با استعدادهایی که در مدارس سمپاد نیستند، حفظ کنیم. به عنوان مثال امسال ما با همکاری بنیاد ملی نخبگان طرحی داشتیم که کل کتاب‌های درسی سه سال دوره دوم متوسطه، توسط دانش آموزان مدال‌آور به شکل تدریسی ضبط شود تا در دسترس سایر دانش آموزان با استعدادی که به منابع خوب آموزشی دسترسی ندارند، قرار بگیرد. 

وی توضیح داد: مثلا شخصی که مدال ریاضی المپیک را دریافت کرده است، دروس ریاضی متوسطه دوم را در قالب یک سری پاور پوینت و فایل‌های مختلف ضبط کرده که در آینده خیلی نزدیک در اختیار همه بچه‌های کشور قرار خواهد گرفت. 

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: برنامه دیگر که در دست اقدام است و امیدواریم تا اواخر تابستان سال آینده به دست دانش آموزان برسد، در حوزه المپیاد است. در اینجا مجددا دانش آموزان المپیادی جمع شده‌اند و کلیپ‌های خوبی برای آموزش و اطلاعات لازم جهت استفاده داوطلبان ورود به مرحله اول المپیاد تهیه کرده‌اند. 

یاوری با تاکید بر حفظ ارتباط با دانش آموزان المپیادی گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که ارتباطمان با دانش آموزان المپیادی حفظ شود. زیرا چندین فایده مختلف دارد اول اینکه سود این افراد به دانش آموزان کوچک‌تر می‌رسد و دوما اینکه یک شبکه میان آن‌ها ایجاد می‌شود و متوجه خواهند شد که اگر با هم کار کنند می‌توانند اثرگذاری بهتری در کشور داشته باشند. وقتی افراد بدانند که اثرگذاری دارند، قطعا این موضوع می‌تواند از مهاجرت نخبگان کم کند. 

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان توضیح داد: بر اساس مطالعاتی که ما انجام داده‌ایم یکی از مهم‌ترین دلایلی که نخبگان علاقه‌مند به مهاجرت هستند و یا اگر در داخل کشور زندگی می‌کنند، اما خوشحال نیستند؛ این است که احساس می‌کنند کار بزرگ انجام نمی‌دهند. این شبکه‌سازی به شدت کمک خواهد کرد تا این احساس فروبریزد. ما شرکت‌های دانش بنیانی را می‌شناسیم که توسط همین شبکه ارتباطی توانستند کارهای بسیار مهمی انجام دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا تاثیری در کاهش تمایل دانش آموزان به شرکت در المپیاد داشته یا حتی موجب افت آن‌ها شده است؟ گفت: هنوز این سنجش صورت نگرفته است اما بر اساس آمار شرکت کنندگان در مرحله اول و دوم و براساس مدال‌هایی که بچه‌ها در جهان کسب کردند، افت خیلی قابل توجهی وجود نداشته است. 

یاوری درباره افت ساختاری در باشگاه دانش پژوهان جوان پاد، گفت: ما یک افت بلند مدتی داریم که مربوط به باشگاه دانش‌پژوهان جوان است که کاملا ساختاری است و ربطی به کرونا ندارد. در سال‌های گذشته باشگاه دانش‌پژوهان با سمپاد ادقام و هر دو تبدیل به یک مرکز شدند. این مساله موجب تضعیف از جهت اعتباری، ساختاری و حدود اختیارات شد. تا سال گذشته ما پنج سال معوقه مالی داشتیم و اساتید المپیاد از پنج سال پیش دستمزدی دریافت نکرده بودند. خوشبختانه با کمک وزیر آموزش و پرورش ما توانستیم کلیه این معوقات را بپردازیم. 

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: ما در بعضی از کمیته‌های علمی این المپیادها یک تغییر اساسی در ساختار ایجاد کردیم که باعث می‌شود دلگرمی آن‌ها خواهد شد. برای بعضی از کمیته‌ها هم هنوز این اتفاق رخ نداده که باید در آینده نزدیک نسبت به آن اقدام شود. زیرا برخی از افرادی که دریافتی نداشتند متاسفانه دیگر عضو کمیته نیستند و یا فعالیت کمتری دارند بنابراین باید برای آن‌ها هم یک دلگرمی ایجاد کرد. 

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که یک اساسنامه برای باشگاه دانش پژوهان جوان تدوین شده که اکنون در اختیار وزیر آموزش و پرورش قرار دارد تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شود. اگر تصویب شود از حیث اختیارات، قانون‌مندی و روش‌مندی در المپیادها یک قدم مثبت برداشته‌ایم. 

یاوری در مقایسه دانش آموزان تیز هوش با پر تلاش گفت: ما امسال یک پروژه داشتیم که در اواسط اجرای آن قرار داریم؛ به این صورت که از دانش آموزان پذیرفته شده در مدرسه تیزهوشان، به طور نمونه یکبار با روش‌های مصاحبه حضوری ضریب هوشی گرفته می‌شود. تا هم اکنون که نتایج تجمیع شده، این دانش آموزان دارای متوسط هوش بالای ۱۲۰ بوده‌اند که نتیجه خیلی خوبی است. 

او افزود: حضور در سمپاد به معنی اینکه دانش آموزان صرفا پر تلاش هستند، نیست. ما با روش‌های مختلفی آن‌ها را جمع آوری می‌کنیم. نه اینطور است که بگوییم کسی که در سمپاد قبول می‌شود حتما از همه باهوش‌تر و نه اینکه کسی که قبول نشده حتما ضعیف‌تر است. طبیعتا یک عده باهوشی هم بیرون از مدارس سمپاد مانده‌اند. 

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره اعلام نتایج آزمون سمپاد ۱۴۰۰ گفت: ما همه تلاش خود را می‌کنیم که نتایج آزمون تیزهوشان را در اوایل هفته آینده اعلام کنیم اما یک سری کارهای اجرایی هم وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.