نرگس‌شفائی متولد ۵۷، بانوی کارآفرینی از استان خراسان رضوی است که توانسته در حوزه پخت، بسته‌بندی و توزیع انواع نان برای ۲۰ نفر در مشهد اشتغال ایجاد کند.

کارآفرینی از نانوایی تا شرکت حمل و نقل

او دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت بیمه است و از برگزیدگان دوره نهم انتخاب مردمی زنان کارآفرین معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و نیز نخستین بازرس زن در اتحادیه نانوایی‌های استان است .

بیماری پدر و تغییر مسیر زندگی

او در ابتدای گفت‌وگو می‌گوید: من در خانواده‌ای بزرگ شدم که پدرم یک واحد دامداری در فریمان داشت. فرزند بزرگ خانواده هشت نفره بودم و همه کارهای اداری پدرم را انجام می‌دادم. سال ۸۰ پدرم دچار سکته مغزی شد و دیگر توان کار نداشت. مادرم درگیر پرستاری از پدرم شد و من مسئولیت خانواده را پذیرفتم. او می‌افزاید: ما در مشهد زندگی می‌کردیم و دامداری پدر در فریمان بود که به علت نبود پدرم و نبود رسیدگی تعدادی از دام‌های ما تلف شد. از طرفی رفت و آمد برای من سخت بود؛ از این رو تصمیم گرفتیم دامداری را بفروشیم .

این بانوی پرتلاش ادامه می‌دهد: پدرم بیمه نبود و باید منبع درآمدی می‌داشتیم و ایجاد شغلی که از عهده من برمی‌آمد. تصمیم گرفتیم یک نانوایی بخریم؛ آن زمان مجوز نانوایی را به نام یک خانم نمی‌دادند، مجبور شدیم واحدی که دایر بود را خریداری کنیم و از این رو مباشر انتخاب کردیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم اما خودم به صورت جدی حضور داشتم.

در ابتدا فضای مردانه‌ای بود و زن را در این کار نمی‌پذیرفتند. اینکه کارگری که برای تو کار می‌کند تو را بپذیرد و برای مثال اگر درباره بهتر شدن کیفیت نان یا مرتب‌تر بودن فضای نانوایی اظهارنظر می‌کنی، پذیرفته شوی، نکته مهمی است. ابتدا زن را به عنوان کارفرما قبول نمی‌کردند اما سعی کردم این فضای سنگین را تحمل کنم و خوشبختانه هیچ‌گاه بحثی هم نشد اما در حال حاضر نگاه مردم هم از بیرون و هم در داخل بهتر شده و مشکلی نیست. خوشحالم که سال‌ها بعد پدرم توانست در کنارمان باشد اگرچه در سال ۹۵ به رحمت خدا رفت . این بانوی کارآفرین خاطرنشان می‌سازد: ابتدا که مردم من را می‌دیدند برایشان جالب بود و من فقط نظارت داشتم و وقتی با روپوش سفید مرا می‌دیدند، تصورشان این بود که از بهداشت آمده‌ام اما پس از آنکه تغییر و تحولات مثل کیفیت بهتر، زیبایی، بهداشت و تمیزی را در نانوایی دیدند دیدگاهشان بهتر شد.

نخستین بازرس زن

او که سال‌های ۹۳ و ۹۴ به عنوان نخستین بازرس زن در تعاونی نانوایان کاندیدا و در این زمینه نیز ورود پیدا کرد، بیان می‌دارد: این کار ۹۵ درصد مردانه است؛ از ۲هزار و  ۵۰۰ نانوایی در سطح شهر تنها ۳۵ پروانه به نام بانوان است. به هر حال چون کار نانوایی کار سخت و طاقت‌فرسایی است، زنان کمتر ورود پیدا کرده‌اند و به ندرت شاطر و خمیرگیر بانو داریم اما در بحث فروش، بسته‌بندی، نظارت و کارشناس ناظر یا کیفی همیشه از خانم‌ها استفاده می‌کنیم، چون صبورتر و باحوصله‌تر و در رعایت بهداشت دقیق‌تر و مرتب‌تر هستند.

اشتغال‌زایی برای بانوان سرپرست خانوار

او به عنوان کارآفرین برتر زن در کشور انتخاب شده است و نخستین مجموعه کاری او اگرچه از نانوایی شروع شد اما در مباحث دیگر اشتغال‌زایی نیز حضور جدی دارد. وی تأکید می‌کند: برایم مهم بود که بانوان بی‌سرپرست یا بدسرپرست بتوانند کار کنند از این رو یک شرکت حمل و نقل به ثبت رساندم که به عنوان آژانس بانوان شروع به کار کردیم و سپس شرکت حمل و نقل دانش‌آموزان را به ثبت رساندم تا تعداد بانوان بیشتری مشغول به کار شوند اما در سال ۹۸ که بحث کرونا پیش آمد و سرویس دانش‌آموزان منتفی شد، بانوان بیکار شدند. همین موضوع سبب شد نخستین شرکت تعاونی استارت‌آپی در حوزه حمل و نقل بانوان را در کشور به ثبت برسانم و به عنوان مدیرعامل بانو تاکسی شرق در مشهد شروع به کار کردیم که هدفم این بود برای ۲هزار و ۳۵۰ راننده خانم که درآمد نداشتند، کاری فراهم شود از این رو در مرحله نخست ۴۰۰ بانو را جذب و تاکسی بی‌سیم ۱۸۴۴ را با اپلیکیشن بانو تاکسی راه‌اندازی کردیم.

او در ادامه خاطرنشان می‌سازد: با توجه به تحصیلات دانشگاهی‌ام، در سال ۹۵ نمایندگی یک شرکت بیمه را گرفتم که زمینه اشتغال چند نفر دیگر هم فراهم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.