معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۵۵ هزار تن انگور از تاکستان‌های این استان برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت ۳۵۵ هزار تن انگور در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساربان افزود: خراسان رضوی با ۲۹ هزار و ۱۳۰ هکتار تاکستان، رتبه سوم کشت انگور در کشور را دارد که از این میزان ۲۱ هزار و ۴۳۰ هکتار باغ آبی و هفت هزار و ۷۰۰ هکتار دیم است.

وی با اشاره به آغاز برداشت این محصول از اواخر تیرماه ادامه داد: شهرستان های خلیل آباد، قوچان، کاشمر و جغتای به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم استان از نظر سطح زیر کشت و تولید انگور را دارند و ۱۴ هزار و ۸۴۸ هکتار، معادل ۶۹ درصد تاکستان های استان مربوط به این شهرستانها است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح  کشت انگور استان به ارقام عسکری، پیکامی، ترکمن، فخری، صاحبی، یاقوتی و کشمشی بیدانه اختصاص دارد، پیش بینی کرد که امسال حدود ۳۵۵ هزار تن انواع انگور از باغ‌های استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان از نظر تولید و سطح زیر کشت انگور بعد از استانهای قزوین و آذربایجان غربی در جایگاه سوم کشور است و به طور معمول ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول برداشتی این خطه تبدیل به کشمش می‌شود.

ساربان بیان کرد: میانگین برداشت انگور در باغ‌های آبی استان ۱۷ تا ۲۲تن و در باغ های دیم هزار و ۶۵۰ کیلوگرم در هکتار است که این میزان در باغ‌های مدرن و داربستی و مدیریت پذیر بیش از چند برابر است.

وی با اشاره به وضعیت بارش کم نزولات آسمانی در سال جاری، اضافه کرد: ترویج سامانه های نوین آبیاری و تشویق کشاورزان به استفاده از روشهای آبیاری مکانیزه و همچنین اجرای طرح فراز و سایبان از مهمترین سیاستهای جهادکشاورزی استان در اصلاح و نوسازی تاکستانها است که دراین راستا با حمایتهای انجام شده و با همت کشاورزان تا کنون در سطح ۶ هزار و ۷۵۰هکتار (معادل ۳۱درصد)  از باغ های انگور استان انواع شبکه های داربستی و فراز، عملیات به نژادی و توسعه کشت ارقام ممقاوم در برابر تنش آبی و پربازده،  سرشاخه کاری، نصب سایبان، تولید محصول سالم و ارگانیک، سامانه های نوین آبیاری و همچنین انتقال آب با لوله اجرا شده است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.