مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: تداوم خشکسالی برداشت علوفه در مراتع در اختیار عشایر این استان را نسبت به پارسال ۱۲۸ هزار تن کاهش داد.

خشکسالی موجب کاهش علوفه در خراسان رضوی شد

به گزارش قدس آنلاین،  محمد نبوی‌فرد گستره مراتع در اختیار عشایر خراسان رضوی را یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار ذکر و بیان کرد: خشکسالی به مراتع طبیعی این استان به شدت آسیب زده است.  

وی به کاهش ۸۰ میلیمتری بارندگی امسال در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه پارسال اشاره کرد و افزود: هر میلیمتر کاهش بارندگی موجب کاهش یک کیلوگرم علوفه در هر هکتار مرتع می‌شود.  

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که عشایر دامدار این استان ۱۰ درصد از کل دام سبک استان را در اختیار دارند.

وی گفت: پارسال ۸۵ هزار تن علوفه بین عشایر این استان توزیع شد که در صورت افزایش ظرفیت انبارداری تا ۱۲۰ هزار تن قابل افزایش است.  

نبوی فرد افزود: هم‌اینک عشایر خراسان رضوی با توجه به وضعیت موجود مراتع و ظرفیت انبارداری استان با کمبود حدود ۱۰۰ هزار تن خوراک دام مواجه هستند.

وی ادامه داد: تامین علوفه مورد نیاز دامهای عشایر و جبران کسری آن نیازمند چهار هزار و ۴۸ میلیارد ریال است.  

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی همچنین خسارت ناشی از خشکسالی در جامعه عشایری استان را هفت هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد.  

وی گفت: آبرسانی به عشایر این استان نیز که هر سال با استفاده از هفت هزار سرویس سیار انجام می‌شد بخاطر تداوم خشکسالی امسال نیازمند چهار هزار و ۴۵۰ سرویس آبرسانی دیگر است.  

نبوی فرد افزود: تامین و تخصیص ۶ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال برای تامین آب و علوفه دامی مورد نیاز امسال عشایر خراسان رضوی از سازمان مرکزی درخواست شده است.  

هفت هزار و ۱۴۵ خانوار عشایری خراسان رضوی با در اختیار داشتن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۳۰ هزار تن محصولات دامی تولید می‌کنند.  

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.