در شبی که به ولادت حضرت موسی بن جعفر(ع)، متبرک شده، مدیریت امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی به همراه خادمان رضوی، برای اولین بار از کادر پرواز بروی باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با غذای متبرک حضرت پذیرایی کردند.

برکت پرواز تا مشهدالرضا(ع) / توزیع غذای متبرک حضرت بین کادر پرواز در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد

به گزارش قدس آنلاین، فکرش را هم نمی‌کردند که این سفر به مشهدالرضا(ع) با همه سفرهای عمرشان متفاوت باشد. سفرهایی که به مقصد شهر مشهد بودند اما معمولاً به زیارت حرم حضرت رضا(ع) ختم نمی‌شدند. جمعی که فقط مأمور شده‌اند تا مهمانان امام رئوف را در طول یک سفر تا شهر بهشت مشایعت و در سفر دیگری به شهر و دیارشان برگردانند. آنها اولین و آخرین خدمت‌گذاران به زائران امام هشتم هستند اما خارج از محدوده حرم رضوی.

روی باند پٌر از هواپیماهای کوچک و بزرگی است که با اسامی مختلف، هر چند دقیقه می‌نشینند و پرواز می‌کنند. بعضی از مسیرهای نزدیک‌تر و بیشتر آن‌ها از مسافت‌های بسیار دور زائران و مسافران را به مشهد می‌آورند. کادر پرواز این هواپیماها، شاید همه عمر حرفه‌ای‌شان را در مسیر رفت و برگشت به مشهد بگذرانند و خیلی اوقات هم مورد حسرت و حسادت دیگران باشند اما بیشتر اوقات به جز همراهی زائران و تماشای بارگاه منور ثامن الحجج(ع) از آسمان سهم بیشتری ندارند.

با این وجود، از لابه‌لای حرف‌های‌شان به خوبی معلوم است که به عرض سلام و ادبی از دل آسمان راضی‌اند و همین مقدار خدمت به مهمانان امام را روزی خود می‌دانند.  

اولین کادر پروازی که قرار است میزان‌شان باشیم، در حال آماده شدن برای حرکت به مقصد اصفهان هستند. در فرصت رسیدن اتوبوس حامل مسافران، همچنان با دقت، امورات پرواز را چک می‌کنند. با دیدن جمعی از خادمان حرم منور رضوی با تشریفات پذیرایی متعجب شده‌اند.

هر کدام از خدمه با شنیدن ماجرای این پذیرایی مخصوص از زبان همکارش، یک به یک حالت خسته چهره‌هایشان متبسم می‌شود. ۶ خدمه در فرصت بسیار کوتاه تا پروازهوایپما، به‌دست خادمان، غذای حضرت را دریافت و بلافاصله به هواپیما برمی‌گردند.

در همین فاصله، از شاملو که سرمهماندار پرواز است، می‌پرسیم این نوع مهمان شدن چه حالی دارد؟ با لبخندی می‌گوید: آقا باز هم شرمنده‌مان کردند ...

حس تازه حضور

در حالی که تماشاگر پریدن و محو شدن هواپیما در آسمان هستیم. به‌سراغ پرواز دیگری می‌رویم که تازه روی باند نشسته و خدمه هنوز از هواپیما پایین نیامده‌اند. یکی از مأموران امنیت پرواز از پله‌ها بالا می‌رود و در میان سروصدای معمول روی باند، زیر گوش کاپیتان موضوع را می‌گوید. از همان بالا تغییر ناگهانی چهره خلبان کاملا پیداست. با لبخندی کادر خود را به خط می‌کند تا از ‌دست خادمان حرم مطهر بسته‌های غذا را بگیرند.

مسیرشان اهواز ـ مشهد بوده. حسین رئیسی، خلبان پرواز تعریف می‌کند که تاکنون دو مرتبه مهمان سفره حضرت بوده و نظرش را درباره این حرکت متفاوت بیان می‌کند: با اینکه اولین باری نیست که مهمان آقا می‌شوم، ولی چون امروز در حال انجام وظیفه بود، حس و حال حضور در حرم برایم تداعی شد.

یکی از بانوان مهماندار، خودش اهل مشهد است. از او هم می‌پرسیم که این تجربه متفاوت چه حسی دارد و در جواب می‌گوید: من هم مثل همه، دوستدار امام رضا(ع) هستم و مهمان‌شان شدن را هم دوست دارم ولی از آن دسته افرادی نیستم که تلاشی برای بهره‌مندی بیشتر بکنم. امروز که به این شکل غافلگیرانه از غذای متبرک حضرت بهره‌مند شدم، معتقدم واقعاً طلبیده شدم.

یادگاری از امام

علیرضا اسدی یکی دیگر از مهمانداران و اصالتاً اهوازی است اما چند سال می‌شود که به قول خودش، مهمان شهر حضرت رضا(ع) است. او هم مثل دیگر همکارانش، به خاطر فشردگی برنامه پروازها، وقت چندانی برای زیارت امام هشتم(ع) در حرم مطهر پیدا نمی‌کند، با این حال حداکثر یکی، دو هفته یک بار خودش زائر می‌شود.

بی‌شک، مسیری که مقصدش مشهدالرضا(ع) است، مسیر دلدادگی‌ست. از اسدی درباره خاطرات این مسیر جویا شدیم. می‌گوید: خیلی اوقات زائران در مسیر بازگشت، هر چه از تبرکات دارند، به ما هدیه می‌دهند و من همه را به عنوان یادگاری از امام رضا(ع) جمع کرده‌ام.

حاجاتی از ابوالرضا(ع)

اما خیلی زود، میزبان گروه دیگری از اهالی آسمان می‌شویم. خلبان پرواز شیراز به مشهد، خودش را متولد تهران معرفی می‌کند اما عمرش را بیشتر از آن‌که روی زمین گذرانده باشد، در میان آسمان سپری کرده. تا امروز از خوان حضرت بهره‌مند نشده، می‌پرسیم حالا که در شب ولادت باب الحوائج(ع)، پدر حضرت رضا(ع) مهمان‌شان شده، چه حال و حاجتی دارد، می‌گوید: برایم بسیار ارزشمند بود. مثل همه مسلمانانِ آرزومند، برای فرج امام عصر(عج) حتماً دعا خواهم کرد.

از دیگر همکارانش که همین سوال را می‌پرسیم. جوابی قابل انتظار می‌دهند: امیدواریم هر چه زودتر کرونا از بین برود و بیماران شفا بگیرند

زیارت از زاویه‌ای نورانی

در مقصد بعدی‌مان روی باند، با خدمه کاپیتان واحدی فرد آشنا می‌شویم. هواپیما پس از یک پرواز طولانی، تازه از گرد آسمان رسیده و خستگی از سروروی کارکنان می‌بارد. وقتی پایین پله‌های هواپیما، از زبان ابوالفضل مهریان، از خادمان کشیک دربانان می‌شنود که روی باند مهمان خوان با برکت امام شده، انگار اشتباه شنیده باشد، می‌پرسد: مهمان حضرت رضا(ع) شده‌ایم؟ !

در ادامه حرفش را با تقدیر و تشکر فراوان از خادمان و دست اندرکاران این حرکت شروع می‌کند و با شوروحال کسی که انگار اولین بار است زائر امام هشتم می‌شود، می‌گوید: حقیقتاً سورپرایز بسیار جالبی در روز تعطیل جمعه بود. مخصوصاً، امروز که پروازهای طولانی و متعددی را از شهرهای مختلف داشتیم. دیدن شما عزیزان و مهمان امام رضا(ع) شدن، سعادتی بود که با نصیب ما شد.

می‌پرسیم، چطور از آسمان حضرت رضا(ع) را زیارت می‌کنند که این طور برایمان توضیح می‌دهد: نزدیک نشستن روی باند، به مسافران اعلام می‌کنیم که روی بارگاه منور رضوی هستیم، برای عرض سلام آماده باشند. همراه زائران عرض ادبی می‌کنیم و از همان بالا به فیض می‌رسیم.

در کنارش خانم افشاری، مهماندار پرواز هم حال زیارت از آسمان را این طور توصیف می‌کند: وقتی حس خوب زائران را از دیدن حرم مطهر از دریچه پنجره هواپیما می‌بینم، برایم حس بسیار خوشایندی است. اگر بخواهم در یک عبارت بگویم "حرم از بالا، سراسر نور است".

وقتی که می‌طلبد ...

در بین همهمه پروازها، ماجرای «پرواز آریانا» از مبدأ افغانستان به ترکیه بیش از همه جذاب و شنیدنی است. چون در برنامه حرکت از کابل اصلاً قرار نبود در فرودگاه مشهد توقفی داشته باشند اما وقتی حضرت رضا(ع) تو را بطلبد، همه برنامه‌ها را هم خودش ردیف می‌کند.

این پرواز، توی راه سوخت تمام می‌کند و به ‌اجبار روی باند شهید هاشمی‌نژاد فرود می‌آید و فقط در زمان بسیار کوتاه سوخت‌گیری، خادمان رضوی با غذای متبرک از خدمه پرواز پذیرایی می‌کنند. ما که نمی‌دانیم، این خواسته از دل کدامیک از آن‌ها عبور کرده اما همه خیلی خوب می‌دانیم که این حس غافلگیرانه مورد عنایت قرار گرفتن، چقدر شیرین و وصف‌نشدنی است.

نقطه کانونی توجهات

هادی غلامی، مدیر امور مجاورین معاومت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در جریان اجرای این ویژه‌برنامه، ضمن عرض تبریک و شادباش به مناسبت فرا رسیدن میلاد باب‌الحوائج، امام موسی کاظم(ع) در این رابطه گفت: در طول سال، این مجموعه به مناسبت‌های مختلف با توزیع غذای متبرک حضرت رضا(ع) در خدمت زائران و مجاوران رضوی است.

وی افزود: در شب میلاد پدر حضرت رضا(ع) توفیق شد تا برای نخستین بار در خدمت کادر پروازهای داخلی و خارجی بروی باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد باشیم و خادمان بارگاه رضوی از خدمه ۲۰ پرواز پذیرایی کردند.

حس و حال جالبی است که همه مردم در حرم، نگاه‌شان رو به آسمان است و کادر پرواز، از آسمان، نگاه‌‌شان به حرم روی زمین. امشب بیشتر از همیشه به این باور می‌رسیم که امام علی بن موسی الرضا علیه السلام، نقطه کانونی توجهات عالم است.  

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.