متصدی یک واحد نانوایی در مشهد که به هیچ عنوان از جریمه‌های صادره در ازای تکرار ده ها مورد تخلفش درس عبرت نگرفته بود، پس از آنکه در مقابل قانون همچنان گردنکشی می‌کرد و قصد پرداخت جریمه چند صد میلیونی را نداشت، با پیگیری های تعزیرات حکومتی خراسان رضوی دستگیر و به زندان منتقل شد.

نانوای گرانفروش به زندان افتاد

چند سال تخلف به پشتوانه ژن خوب!

ماجرا به چند سال گذشته برمی گردد همان زمانی که فعالیت یک واحد نانوایی در بولوار پیروزی آغاز و بدون دریافت مجوزهای قانونی تنور نانوایی در آن مکان روشن  شد. تنها مشکل متصدی نانوایی غیرمجاز، نداشتن مجوز فعالیت نبود بلکه درپی رصد های مداوم بازرسان اتاق اصناف مشهد مشخص شد که عامل ایجاد این نانوایی که خود را هم وابسته به برخی مسئولان کشوری معرفی می کرد، به صورت گسترده دست به گران‌فروشی می زند و به هیچ عنوان به مردم شهر رحمی نداشت.

در مقابل هم بازرسان اتاق اصناف برحسب وظیفه قانونی هر چند روز یک بار به محل مراجعه و در صورت استمرار تخلف گران‌فروشی به میزان فروش صورت گرفته و محاسبه دیگر موارد قانونی برای فرد خاطی گزارش تخلف صادر می کردند.

به همین واسطه برای متخلف ده ها پرونده صادر و او هربار به تعزیرات حکومتی مشهد فرا خوانده می شد، از پرداخت جریمه سرباز می زد و در مراجعه بعدی به نانوایی بازهم گران‌فروشی را تکرار می کرد.

این رویه ادامه داشت تا اینکه سید مرتضی مدنی فدکی،مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در جریان ماجرا قرارگرفت و از بازرسان اتاق اصناف خواست تا زمان اصلاح رفتار غیرقانونی فرد خاطی از اعمال قانون و نظارت مستمر بر واحد مذکور دست برندارند.

ماجرا همچنان ادامه داشت و متصدی این واحد غیرمجاز نانوایی هر روز در انجام تخلفات جسورتر و مردم هم گلایه مندتر از گران‌فروشی‌های علنی او می شدند تا اینکه فرد متخلف محل فعالیت را دیگر برای انجام تخلفات امن ندید و به سرعت مغازه را تخلیه و به حوالی بولوار سید رضی نقل مکان کرد.

به محض استقرار دستگاه ها و پخت نان در محل، بازهم همان رویه قبل از سوی متخلف در پیش گرفته شد و این‌بار او سرکیسه کردن مردم را در آن منطقه در دستور کار خود قرار داده بود.

فرار و دستگیری نانوایی که جریمه میلیاردی شد

از سوی دیگر جمع ریالی پرونده هایی که در تعزیرات حکومتی مشهد رسیدگی و منجر به محکومیت برای متخلف شده بود از رقمی در حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هم فراتر رفته و از این میان حدود ۷۰۰ میلیون تومان از جریمه های صادره در مرحله اجرا قرار گرفت.

پرونده اجرای حکم بازهم روی میز مدیرکل تعزیرات حکومتی قرار گرفت و فرایند وصول جریمه های گران‌فروشی فرد خاطی در دستور کار و اخطارهای لازم به فرد متخلف داده شد، اما بازهم هیچ فایده ای نداشت تا اینکه مراحل قانونی دستگیری عامل گران‌فروشی نان در شهر مشهد طی و حکم جلب این نانوا صادر و در اختیار مأموران پلیس قرار گرفت. به محض اطلاع فرد متخلف از قاطعیت دستگاه اجرایی در برخورد با عاملان ناامنی در بازار،او دست به فرار زد و حدود سه ماه متواری بود تا اینکه مأموران پلیس رد فرد خاطی را زده و او را دستگیر کردند. با دستگیری شبانه متخلف و عجز در پرداخت جریمه او راهی زندان مشهد شد تا طعم گران‌فروشی به مردم شهر را بهتر درک و لمس کند.

متخلفان دیگر عبرت بگیرند

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در برخورد با متخلفان در حوزه آرد و نان با هیچ کسی تعارف نداریم و متصدیان واحد های نانوایی که اصرار برتخلف دارند این واقعیت را درک کنند که هیچ راهی جز تمکین به قانون و احترام به مردم شهر وجود ندارد و در صورتی که غیرآن باشد همانند متصدی این واحد صنفی با آن‌ها برخورد قاطع و عبرت آموزی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.