محمد جواد ظریف گفت: مردم احساس کردند (در برجام) سر کشور کلاه رفت، اما اینطور نبود و شاید من لازم بود در زمان مذاکرات بیشتر صحبت می‌کردم و جزئیات را می‌گفتم تا امروز این احساس بوجود نیاید.

مردم احساس کردند در برجام سر کشور کلاه رفت/ در جذب سرمایه های خارجی موفق نبودیم

قدس آنلاین: محمد جواد ظریف در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم در گفتگو با خبرنگار ما درباره مهم‌ترین برنامه‌ای که در دوران کاری‌اش در چهار سال اخیر موفق به اجرا و تکمیل ان نشد و دلایل ان گفت: یکی از کارهایی که ما باید انجام  می‌دادیم جذب سرمایه بیشتر به کشور بود. ۸۵ میلیارد دلار سرمایه پیشنهاد شده بود به دلایل مختلف از جمله سخت‌گیری‌هایی که وجود داشت و وسواسی که ما داریم تا کشور  وابسته نشود که دلیل  موجهی هم هست و دلایل خارجی این امر محقق نشد. اگر این کار انجام می‌گرفت تحریم ایران خیلی دشوارتر می‌شد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کاستی دیگر این بود که مردم احساس کردند سر کشور کلاه رفته است، گفت: اما واقعیت اینطور نبود. شاید من می‌بایست در زمان مذاکرات برجام بیشتر صحبت می‌کردم و جزئیات را می‌گفتم تا امروز این احساس بوجود نیاید.

وی گفت: حالا  کتابی که در بیش از ۳ هزار صفحه و در ۶ جلد با عنوان "راز سر به مهر" درباره خاطرات و جزئیات مذاکرات برجام نوشته‌ام که بعد از طی کردن همه مراحل قانونی بر خلاف ادعای برخی افراد، بزودی توسط موسسه اطلاعات منتشر می‌شود که گوشه‌ای از کل  واقعیات مرتبط با برجام را نشان می‌هد که معلوم شود این توافق چه کرده است.

وی افزود: من می‌خواهم یک نکته را به مردم بگویم که اگر برجام بد بود این ما بودیم که باید می‌رفتیم و می‌گفتیم آنرا تغییر دهید تا اجرایش کنیم، چرا امروز آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند که می‌گویند باید به برجام موضوعات منطقه‌ای و موشکی اضافه شود؟

ظریف گفت: این نشان می‌دهد کسی که در برجام موفق شد ما بودیم و کسی که به اهدافش نرسید غربی‌ها و آمریکایی‌ها بودند. باید ین دستاورد را قدر بدانیم. دولت یازدهم و دوازدهم تمام شد و من هم به دانشگاه می‌روم اما این توافق و متن دستاورد مقاومت مردم در دوران تحریم‌های اوباما و ترامپ است و باید آنرا قدر بدانیم و به راحتی از دست ندهیم.

 وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا بد عهدی کرد و به تعهداتش پایبند نبود، اظهار داشت: من دو هفته قبل نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشتم و بدعهدی‌های ۶ ساله آمریکا را مستند کردیم و این نامه با مجوز وزارت ارشاد  منتشر خواهد شد که در ۱۲۰ صفحه بنام  "نامه به  دبیرکل سازمان ملل متعهد" به چاپ خواهد رسید.

هیچ گاه در مذاکرات بر مبنای اعتماد حرکت نکردیم

وی تصریح کرد: ما اینها را مستند کردیم اما اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بد عهدی هستند و نتوانستند به تعهداتشان وفا کنند نشان دهنده این نیست که ما به آنها اعتماد کردیم یا با آنها بد مذاکره کردیم بلکه نشان می‌دهد یک رشته از کشورها هستند در دنیا که علی رغم ادعاهایشان  به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند .

ظریف افزود: ما موظفیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم  با چشم باز عمل کنیم. ما به هیچ کس نباید اعتماد کنیم زیرا  روابط بین‌الملل محل اعتماد نیست. حتی  به نزدیکتنرین همسایه، دوست یا متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد. و من شهادت می‌دهم هیچ یک از مذاکره کنندگان به آمریکا اعتماد نکردند.

اگر ما می‌خواستیم به آمریکا اعتماد کنیم نتیجه می شد همان سند دو صفحه‌ای که برخی کشورها با ترامپ امضا کردند. اگر می بینید  ما ۱۶۰ صفحه سند نوشتیم بخاطر بی اعتمادی بود و می خواستیم همه مسائل را مستند و بیان کنیم.

وی تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ گاه نباید  به کشورهای خارجی اعتماد کرد و هیچ گاه بر اساس اعتماد به خارجی برنامه‌ریزی کرد. همیشه باید بر مبنای اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم اما باید توان ملی را باور داشته باشیم و فکر نکنیم هر چه آمریکا اراده کند همان می‌شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت:ما آمریکایی‌ها را در برجام شکست دادیم به‌رغم این که قدرت اقتصادی آمریکا توانست فشارهایی را بر مردم وارد کند اما سه بار ظرف ۲ ماه در سازمان ملل متحد شکست خوردند که اینها نشان‌دهنده این است که مردم ما به جهان ثابت کردند آن کسی که ایجاد مشکل در دنیا می‌کند و آن کسی که باید رفتار خود را تغییر دهد امروز مردم دنیا فهمیدند که آمریکا است که باید امروز رفتار خود را تغییر دهد. یادتان هست که آمریکا اعلام می‌کرد که ایران باید رفتار خود را تغییر دهد و این دستاورد هدیه‌ای به این مردم بزرگ است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.