استاندار خراسان رضوی با حضور در سه واحد تولیدی از شهرک صنعتی فردوسی مشهد واقع در جاده مشهد - قوچان از نزدیک با مشکلات این واحدها آشنا و برای رفع آنها به مدیران دستگاه های اجرایی دستور داد.

استاندار خراسان رضوی مشکلات شهرک صنعتی فردوسی مشهد را بررسی کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمد صادق معتمدیان روز یکشنبه در ادامه برنامه های یکشنبه های "حمایت از تولید و مانع زدایی از آن" نسبت به حل مشکلات برق رسانی به واحدها و تامین آب آنها دستورات لازم را به مدیران اجرایی حاضر در این بازدید صادر کرد.

مدیر شهرک صنعتی فردوسی مشهد هم در این بازدید گفت: این شهرک متعلق به بخش خصوصی است که امورات آن توسط هیات مدیره مدیریت می شود اما برای توسعه زیرساختهای آن نیازمند کمک دستگاه های اجرایی هستیم.

روح الله آزادمنش افزود: مهمترین مشکل این شهرک نیاز به ۱۰ مگاوات برق است که توسعه اغلب واحدهای تولیدی به این موضوع گره خورده است و برای تامین آن باید منابع مالی لازم از طریق بانکها و مساعدت دستگاه های اجرایی تخصیص یابد.

وی اضافه کرد: میزان آب موجودی شهرک صنعتی فردوسی ۶ حلقه چاه با ۲۵.۵ لیتر بر ثانیه است که واحدها به ۲ لیتر بر ثانیه دیگر نیز نیاز دارند.

مدیر شهرک صنعتی فردوسی مشهد گفت: این شهرک نیاز به یک سری زیرساختهای عمرانی دیگر نظیر تصفیه خانه مرکزی و ایستگاه آتش نشانی دارد اما از آنجا که تعداد واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک محدود است درخواست تخصیص اعتبارات عمرانی استان برای این موضوع داریم.

آزادمنش افزود: ۴۸ واحد تولیدی در ۸۳ هکتار زمین از این شهرک صنعتی مستقر هستند که اگر با اختصاص زمین لازم به وسعت این شهرک افزوده شود با وجود افزایش هزینه های واحدهای تولیدی، کمک شایانی به این شهرک خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی امروز همچنین از یک واحد تولید شیشه مستقر در شهرک صنعتی فردوسی مشهد دیدن کرد که این واحد در سال ۱۳۹۶ با ظرفیت اسمی پنج هزار و ۶۲۰ تن راه اندازی شده بود اما اکنون با اجرای طرح توسعه، میزان تولید آن به ۱۰۹ هزار و ۶۸۴ مترمربع شیشه رسیده است.

میزان سرمایه گذاری این واحد ۲۵۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون ریال بوده است و انواع شیشه نشکن ساختمانی، ضد گلوله و عایق تولید می کند و برای ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

این واحد در تابستان با مشکل تامین برق و در زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه می شود و افزون بر این در شرایط کرونایی قوانین بانک برای پرداخت تسهیلات را بسیار سختگیرانه می داند.

استاندار خراسان رضوی از یک واحد تولید انواع کیک، کلوچه و بیسکویت مستقر در شهرک صنعتی فردوسی مشهد نیز دیدن کرد که این واحد در سال ۱۳۸۰ با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریال راه اندازی شده و ظرفیت تولید واقعی آن هشت هزار تن است.

این واحد برای صادرات با مشکل تامین ارز به ویژه دلار مواجه بود به طوری که می بایست دلار را به نرخ آزاد از بازار خریداری می کرد.

یک واحد شرکت کشت و صنعت واقع در شهرک صنعتی فردوسی دیگر واحدی بود که مورد بازدید استاندار خراسان رضوی قرار گرفت که این واحد، ظرفیت تولید ۲۰ میلیون قوطی انواع رب گوجه فرنگی، کمپوت، کنسرو و مربا را دارد و از سال ۱۳۷۸ فعال بوده و برای ۱۲۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

این شرکت کشت و صنعت  ۲۰ درصد از محصولات خود را به کشورهای همسایه ایران صادر می کند.

مشکل این واحد حضور واسطه ها در خرید مستقیم محصولات از کشاورزان بود به طوری که نبود یک سندیکا یا تشکل برای گردآوری کشاورزان و خرید مستقیم محصولات از آنها یک مشکل اساسی در این بخش به شمار می رفت.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.