در راستای اجرای امریه تولیت آستان قدس رضوی برای اجرای سیاست‌ها و تدابیر صرفه جویی انرژی در مجموعه حرم مطهر رضوی، هم اکنون در مقایسه با سالهای گذشته ۲۹ درصد صرفه جویی در مصرف برق و ۲۳ درصد صرفه جویی در مصرف آب محقق شده است.

صرفه جویی ۲۹ درصدی مصرف برق و ۲۳ درصدی مصرف آب در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه نیاز کشور به صرفه جویی در مصرف برق، و همچنین در راستای اجرای امریه و تاکید تولیت آستان قدس رضوی، علاوه بر همراهی با مصوبات دولت نسبت به کاهش ساعت کاری کارکنان آستان قدس رضوی، سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر نیز اقدماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

تنظیم دمای رواق ها در دمای ۲۶ درجه، خاموش کردن نورهای تزئینی

مهندس محمد کاظم ملازم الحسینی، افزود: این سازمان در چند مرحله دستورالعمل‌هایی مبنی بر صرفه‌جویی انرژی را به کارکنان و خادمان حرم مطهر ابلاغ کرده است، همچنین با آموزش مستقیم به آن‌ها، گام‌های موثری در این راستا برداشته است.

ملازم الحسینی ادامه داد: علاوه بر آن، اقدامات علمی و عملی مختلفی نظیر تنظیم دمای فضاها در حد  ۲۶-۲۵ درجه سانتی‌گراد و به تبع آن کاهش تعداد دستگاه‌های فعال سرمایشی، خاموش کردن نورهای تزئینی و بخشی از روشنایی قابل حذف در فضاهای مختلف حرم مطهر، جایگزینی لامپ‌های فلورسنت و کم مصرف قدیمی با نوع فوق کم مصرف(LED)، خاموش کردن روشنایی و پمپ آب نماها و... از دیگر  اقدامات در راستای صرفه‌جویی مصرف برق است.

تامین بخشی از برق حرم با دیزل ژنراتورها

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی و تنوع تاسیسات و زیر ساخت‌های موجود در اماکن متبرکه، این سازمان از سال‌های قبل نیز نسبت به برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از سیستم مدیریت و کنترل هوشمند تاسیسات اقدام و به صورت وسیع از این سیستم بهره برده که در برنامه‌ریزی و کنترل مصرف انرژی تاثیر بسزایی داشته است.

به گفته این مقام مسئول با توجه به هماهنگی انجام شده با شرکت برق و در راستای همکاری و همراهی با این شرکت، آستان قدس رضوی بخشی از برق مورد نیاز حرم مطهر را با بهره‌گیری از دیزل ژنراتورها تولید کرده که نقش به سزایی در صرفه‌جویی مصرف برق و کمک به شبکه برق‌رسانی بویژه در ساعات اوج مصرف شهر مشهد داشته است.

وی خاطر نشان کرد: با وجود گسترش قابل توجه فضاها و افزایش تجهیزات مانند هواساز، آسانسور، پله برقی، روشنایی و غیره در حرم مطهر رضوی، اما با اقدامات انجام شده توسط سازمان فنی و نگهداری حرم، حدود ۲۹% صرفه‌جویی در مصرف برق نسبت به میانگین زمان مشابه در سال‌های گذشته محقق شده است. همچنین در زمینه مصرف آب نیز با توجه به بهره‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند، استفاده حداکثری از شیرهای برقی، گسترش شبکه آب غیر شرب در مصارف غیر آشامیدنی حرم مطهر به حدود ۲۳% درصد صرفه‌جویی نسبت به زمان مشابه سال‌های قبل دست یافته‌ایم.

وی افزود: در نتیجه این صرفه‌جویی‌ها میزان گاز مصرفی نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل ۲۰% کاهش داشته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.