رئیس جمهور دولت دوازدهم گفت: من سال 92 به مردم گفتم که از طریق دیپلماسی می توان تحریم ها را رفع کرد.

آخرین گفت و گوی تلویزیونی روحانی با مردم| به قول‌ رفع تحریم در دولت یازدهم عمل کردم

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی امشب در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود در مقام رئیس جمهور با مردم در پاسخ به این پرسش که «شما سال ۹۲ با شعار رفع تحریم به کارزار انتخابات آمدید اما الان تحریم ها نقطه سر خط است و وعده های دادید که محقق نشد، بیان داشت: به سال ۹۲ بر میگردیم، من به مردم گفتم که از طریق دیپلماسی می توان تحریم ها را رفع کرد. این گره به جایی رسیده بود که به جنگ یا صلح ختم می شد.

روحانی بیان داشت: در ۹۰ روز اول کار دولت به توافق موقت رسیدیم. توافق اول این بود که سالی ۲۰ درصد فروش نفت کاهش یابد متوقف شد و قرار شد حق هسته ای ما پذیرفته و بخشی از پول های بلوکه شده آزاد شود.

رئیس‌ دولت دوازدهم گفت: اینکه امروز می گویید تحریم باقی است مربوط به دولت دوازدهم است. یک کسی در آمریکا سرکار آمد که در تبلیغات انتخاباتی خود می گفت برجام را از بین می‌برم. وقتی تعلیق ها را انجام میداد می گفت آخرین بار است که این تعلیق ها را انجام میدهم. مذاکره فقط بحث دولت ها نیست و در بخش تحریم، شرکت ها و بانک ها تاثیر دارند. آنها اعتماد بالاتری می خواهند. شرکت ها و بانک ها همیشه از توافق دولت ها عقب تر هستند.

روحانی تصریح کرد: آمریکایی ها به دنبال توافق منطقه ای و موشک بودند و ما ایستادگی کردیم. وقتی به دنیا میگوییم فقط در بخش هسته ای مذاکره می‌کنیم باید محدودیت نتیجه آن را بپذیریم. بانک فقط به بحث هسته ای نگاه نمی کنند به مسال امنیتی هم نگاه می کنند. این مصوبه مجلس که یکی از موانع جلوی پای ما بود می‌گوید تمام تحریم ها برداشته شود.

وی تصریح کرد: اگر میدان ما هسته ای شد مذاکرات فقط به تحریم های هسته ای محدود می شود، اما اگر میخواهید همه تحریم ها برداشته شود نظام باید مجوز می داد. من اگر الان هم در سال ۹۲ بودم همین مسیر را میرفتم. اگر همه تحریم ها را میخواهید برداریم نیاز به میدان وسیع تری داریم. در ۲۳ تیر امسال وزارت خارجه، نامه ای به مجلس داده است و گزارش مذاکرات را هم به مجلس داده است.

روحانی درباره وعده خود مبنی بر اینکه «کاری میکنم مردم نیازمند یارانه خود نباشند» خاطرنشان کرد: ما با چه تورمی دولت خود را شروع کردیم؟ تورم ما حدود ۳۳ و ۳۴ و تورم نقطه به نقطه ما حدود ۴۰ بوده است. من در همان مصاحبه اول گفتم ما به تورم تک رقمی می رسیم درحالی که تورم ما موقعی که به فروردین رسیدیم ۳۴ درصد بود در سال ۹۳ به ۱۵ درصد رسید و در سال ۹۴ تا ۹۶ تورم ما تک رقمی بود.

وی تصریح کرد: اگر ۴ سال اول را حساب کنید رشد اقتصادی ما بیش از ۴ است. ما هم در رشد اقتصادی و هم در تورم و اشتغال قابل قبول رسیدیم. ما در بعضی فصل ها بالای ۷۰۰ هزار اشتغال داشتیم. اما در ۹۷ که ترامپ از برجام خارج می شود و تحریم آمریکا بر می گردد نفت بطور کامل مورد تحریم قرار گرفت، هیچ کشوری جرات نکرد با ما کار کند و ما با شیوه های خاصی توانستیم بخشی از نفت خود را بفروشیم.

روحانی اظهار داشت: شما اگر ۹۲ تا ۹۶ و ۹۷ تا ۹۹ را کنار هم قرار دهیم دو مقوله جدا هستند و ایام کرونا هم مقوله دیگری است. 

وی تصریح کرد: یک بحث، بحث واکسن های خارجی بود که آنها حاضر بودند از مرحله سوم به ما واکسن بدهند، این یعنی اینکه مردم ما وارد امتحان واکسن شوند، اگر این اتفاق می‌افتاد مشکلاتی ایجاد می شد. فعلا و در آینده از نظر واکسیناسیون شرایط ما خوب است با کاری که در ماه های اخیر انجام گرفته است. موج که می آید دوره ای دارد که باید طی شود اما تلفات هم دارد.

وی در مورد سردرگمی دولت در کرونا گفت: راجع به کرونا به نظر من در ایران تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد از ستاد ملی کرونا گرفته تا موج های را که پشت سرگذاشتیم. ما وقتی از فروردین دچار کرونایی انگلیسی شدیم و الان که گرفتار کرونای دلتا شدیم. کرونا درمان ندارد و خوشبختانه واکسن تاثیر دارد. طبیعی بود ما یک مقدار عقب باشیم.

روحانی در مورد اینکه می گویند، آقای روحانی از جنس مردم نیست و خیلی شیک است، اظهار داشت: ممکن است این اتهامات باشد. من در طول مدت ۸ سال در ۲۴ ساعت بطور متوسط ۱۳ تا ۱۴ ساعت کار کردم. در خود ایام کرونا حداقل در هفته دو تا سه جلسه در مورد کرونا داشتم. من در این یکسال و نیم کرونا اصلا از تهران خارج نشدم اینها اتهامات بی اساس است من حداقل شش بار به عسلویه سفر کردم.

روحانی با بیان اینکه یک چیزهایی است که نمی توانم بگویم، تصریح کرد: حل مسائل کشور گاهی در اختیار قوه مجریه است، گاهی وقت ها تصمیماتی می گیریم که مثلا قوه قضاییه هم باید با ما همراه شود. مثلاً من می گویم وزارت بازرگانی می خواهم و مجلس هم قبول می کند و به شورای نگهبان می رود و حالا قبول می کند یا نه، من نمی توانم به مردم بگویم اینجا اختلاف نظر وجود دارد. طرح این مسال برای مردم وحدت ملی را دچار مشکل می کند و شکاف ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: ما مثلا در مورد اینترنت اختلافاتی داشتیم که به مردم نمی‌گوییم. 

روحانی در مورد مهمترین پرونده های روی میز خود گفت: مهمترین پرونده که در پست دولت سیزدهم قرار می گیرد، مسأله مذاکره است و هیچ راهی جز تعامل نیست. در کوتاه مدت نیازمند مذاکره برای برداشتن تحریم داریم. البته اگر مردم بتوانند در بلند مدت فشار را تحمل کنند، بله ممکن است چند سال دیگر به خودکفایی هوایی برسیم.

وی گفت: یکی از افتخارات دولت این است که ریشه موسسات مالی را جمع کرد ما بیش از ۳۰ هزار میلیارد برای این موسسات هزینه کردیم. دولت از لحاظ امنیت منطقی کارهای بزرگی کرده است.

وی در مورد کسری بودجه بیان داشت: اگر اینجا رییس سازمان برنامه بودجه بود می گفت، ما اصلا کسری بودجه نداریم. ما و مجلس در کسری بودجه سهیم هستیم، ما از پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی استفاده نکردیم ما از مردم استقراض کردیم.

روحانی درباره بحث فساد و عدم اهتمام دولت در این زمینه اظهار داشت: فساد یک معضل اجتماعی ما بوده و هست و خواهد بود. فساد در تاریکی بوجود می آید و برای مبارزه با آن باید روی آن پرژکتور گرفت. 

وی افزود: دادگاه های ما پرونده ها را رسیدگی می کنند اما حل نمی شود. ریشه حل این مسئله شفافیت و اطلاع رسانی است. یکی از دلایلی که گفتیم فضای مجازی باید توسعه یابد این بود. سامانه مهم تجارت که مصوب کردیم و یکی از کارهای ما این بود که از ابتدای ثبت کالا همه چیز مشخص باشد و همه بتوانند رویت کنند. دولت الکترونیک را در دولت خود از ۱۰ درصد به ۷۰ درصد رساندیم و ریشه مبارزه با فساد شفافیت است.

روحانی بیان داشت: از سال ۴۱ به عنوان سرباز کنار انقلاب بودم اما کار من عمدتا فرهنگی بوده است. اگرچه سبقه امنیتی من بیشتر می چربد اما من دنبال کار علمی و فرهنگی هستم.

روحانی در بخش پایانی سخنانش گفت: باید خدمت مردم بگویم در این ۸ سال تمام تلاش ما و دولت این بود به تعهدات و وظیفه و قانون عمل کنیم و مطمئن هستم مانند خودم که متوسط ۱۴ ساعت کار کردم وزرا و معاونان نیز اینگونه کار کردند.

وی اضافه کرد: مواردی بوده که انتظار مردم را برآورده نکردیم که یک عامل آن تحریم و جنگ اقتصادی و کرونا بود اما در طرح های بزرگی چون احیای دریاچه ارومیه و صادرات نفت از دریای عمان و افزایش پتروشیمی و فولاد را داشتیم و هر پنجشنبه افتتاح داشتیم و ۸۸ افتتاح ملی داشتیم.

رئیس جمهور گفت: از مردم بابت ضعف ها عذرخواهی می کنم و امیدوارم دولت سیزدهم به مردم خدمت کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.