۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 763340

تمام شواهد و قراین حاکی از آن است که گسترش کرونا در مشهد به مرحله بحرانی رسیده است و با وجود تمام هشدارهای پزشکان برای قرنطینه شهر و ضرورت اتخاذ تصمیمی عاجل، گویی گوش شنوایی در این رابطه وجود ندارد.

کرونا گلوی مشهد را می‌فشارد

به گزار ش قدس آنلاین،  بر اساس آمارهای  منتشر شده شمار مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی در موج پنجم، چهار برابر موج‌های قبلی است، به طوری که روز گذشته تعداد بستری شدگان جدید کرونا در استان برای نخستین بار از مرز ۶۰۰ نفر گذشت که بیش از ۵۲۰ نفر آنان در بیمارستان‌های مشهد بستری شدند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شمار مبتلایان کرونا در خراسان رضوی و مشهد در بازه زمانی یک ماهه بین هفته نخست تیرماه تا هفته اول مردادماه، رشدی ۱۳۰ درصدی داشته است.
این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیروز اعلام کرد که کلانشهر مشهد و خراسان رضوی با بحران کمبود دارو در حوزه کرونا از نظر سرم و داروهای اختصاصی درمان آن مانند "رمدسیویر" روبه روست.
اکنون مشهد و ۱۲ شهرستان دیگر خراسان رضوی در وضعیت قرمز، ۱۰ شهرستان در شرایط نارنجی و ۱۰ شهرستان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

پزشکان و متولیان سلامت در حوزه کرونا از یک هفته گذشته اعلام کرده اند که برای مقابله با بحران کرونا در مشهد باید این شهر دست‌کم ۱۰ روز در قرنطینه کامل قرار گیرد.
این در حالی است که استاندار خراسان رضوی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران اذعان کرد که ستاد استانی کرونا به طور مستقل نمی تواند عمل کند و هرگونه تصمیم در خصوص ایجاد محدودیت های بیشتر و توقف ترددها در مشهد،  باید در ستاد ملی کرونا گرفته شود و در این راستا تمام پیگیری ها و مکاتبات صورت  گرفته و منتظر پاسخ هستیم.
از سوی دیگر به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم اکنون بیش از ۳۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان های مشهد غیربومی و مسافرانی از شهرستان ها و استان های دیگر به ویژه سیستان و بلوچستان هستند.
بر اساس آمارهای غیررسمی هم اکنون تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا در مشهد شامل مبتلایان قطعی و نیز مشکوک به بیش از ۱۰۰ نفر در روز رسیده است.
پزشکان همچنان هشدار می دهند که اگر مشهد قرنطینه نشود و شهر تعطیل نگردد، در روزهای آینده با فاجعه ای انسانی روبه رو خواهیم شد.

۷۰ درصد مبتلایان کرونا در مشهد بستری هستند

استاندار خراسان رضوی گفت: شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این استان در موج پنجم شیوع با سویه دلتا  چهار برابر شده است.
محمدصادق معتمدیان در نشست خبری به خبرنگاران اظهار داشت: تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های خراسان رضوی به مرز ۲ هزار نفر رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی،  ۷۰ درصد از شمار بستری شدگان کرونا در خراسان رضوی مربوط به بیمارستان های کلانشهر مشهد است.
وی  با ابراز تاسف از روند افزایشی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان رضوی، اضافه کرد: این در حالی است که میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان به زیر ۳۸ درصد کاهش یافته است.

تعداد مبتلایان کرونا در مشهد به بالاترین حد خود رسید 

دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیروز تعداد مبتلایان کرونا در خراسان رضوی به بالاترین حد خود رسید، به طوری که شمار بستری شدگان جدید کرونایی در استان از مرز ۶۰۰ نفر گذشت.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: این در حالی است که ۵۲۳ نفر از این تعداد مربوط به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر را زیر پوشش دارد.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۱ بیمار کرونایی در بیمارستان های خراسان رضوی بستری هستند که ۳۹۲ نفر از این تعداد در بخش های مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.
وی اضافه کرد: با کمال تاسف شرایط سختی را می گذرانیم و اکنون بیشتر بستری شدگان خراسان رضوی در شهر مشهد تحت مداوا قرار دارند.
وی گفت: از مردم تقاضا می کنیم در شرایط کنونی به طور مستقیم به بیمارستان مراجعه نکنند چرا که اکنون بیمارستانها مملو از مبتلایان به کروناست و این اقدام خدمات رسانی کادر درمان را با چالش مواجه می سازد.  
انجیدنی افزود: مردم عزیز برای انتقال بیماران کرونایی بدحال باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند، و اگر بیمار بدحال نیست به مراکز سرپایی ۱۶ ساعته یا درمانگاههای عمومی و تخصصی سطح شهر مراجعه کنند تا در صورت نیاز، آنها بیمار را به بیمارستانها ارجاع دهند.

پذیرش روزانه ۷ هزار فرد مشکوک به کرونا در بخش سرپایی 

‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به طور میانگین روزانه قریب به هفت هزار بیمار با علائم مشکوک به کرونا به بخش سرپایی مراکز منتخب کرونا در استان مراجعه می کنند که آمار این بیماران به سرعت در حال افزایش است.  
دکتر مهدی قلیان افزود: بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر از این مراجعان کرونایی به بخش سرپایی مربوط به حوزه زیر پوشش دانشگاه  علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر کلانشهر  مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر را زیر پوشش دارد.
وی با اشاره به رشد ۱۳۰ درصدی مبتلایان به کرونا طی یک ماه اخیر در خراسان رضوی افزود: تعداد بیماران کرونایی بستری در کل استان در هفته نخست تیرماه ۶۸۵ نفر بوده است که این رقم در هفته نخستین مردادماه  به حدود هزار و ۹۶۰ بیمار رسیده است.
وی ادامه داد: به طور میانگین در هفته اول تیرماه میزان بستری روزانه کرونا ۱۹۱ نفر بوده است که این رقم در هفته نخست مردادماه به ۴۲۶ نفر رسیده و همچنان سیر صعودی دارد.
قلیان گفت: در روزهای آتی اگر فکر اساسی به حال مشهد نشود، از نظر تامین داروی بیماران کرونایی، اکسیژن و تخت های بستری در این شهر با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
وی گفت: در صورت کمبود تخت های بیمارستانی برای مبتلایان به کرونا،  ایجاد بیمارستان های صحرایی با همکاری نیروهای نظامی پیش بینی شده است.

اقدامات انجام شده از زبان استاندار

استاندار خراسان رضوی گفت: طبق پیگیری‌ها و هماهنگی انجام شده ۶۵۰ تخت بستری جدید برای بیماران کرونایی به امکانات دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزوده شده است.
محمدصادق معتمدیان افزود: با هدف رفع کمبود تخت های بیمارستانی در حوزه درمان مبتلایان به کووید ۱۹، بیمارستان امداد و نجات جنوب مشهد، که اکنون آماده بهره‌برداری است،  به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.
وی گفت: این بیمارستان با ۲۰۰ تخت بستری در روزهای آتی برای بیماران کرونایی تجهیز خواهد شد و در آینده طبق برنامه ریزی های انجام شده به سوانح و تصادفات اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: یک بیمارستان نوساز در شهرستان تربت حیدریه نیز طبق توافق ها به بیماران کرونایی اختصاص خواهد یافت.

رقم مسافران ورودی به مشهد همچنان بالاست

استاندار خراسان رضوی همچنین از اینکه آمار ورود مسافر به مشهد از طریق پرواز، قطار و در بخش زمینی شامل اتوبوس و خودروهای شخصی رقم بالایی است، ابراز تاسف کرد.
معتمدیان گفت: از سوی دیگر اکنون از ۲۳۷ هتل فعال در مشهد،  ۱۳۷ هتل به طور کامل تعطیل و ظرفیت اشغال ۱۰۰ هتل هم ۶۷ درصد است.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین تصمیم گیری های ستاد کرونا، اعمال محدودیت های ویژه برای کاهش ورودی ها به مشهد است که علاوه بر اعمال قانون،  اجازه ورود به شهر داده نشود.  
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: اگر ورودی مسافر به مشهد کاهش یابد به طور مسلم حضور زائران در حرم نیز کاهش خواهد یافت، هر چند که آستان قدس رضوی  برای رعایت پروتکل های بهداشتی با توزیع ماسک، پیش بینی تهویه و ضدعفونی از هیچ کوششی دریغ نکرده است.
معتمدیان افزود: در این زمینه طبق جلساتی که در هفته اخیر با وزیر بهداشت و نماینده ولی فقیه در استان داشته ایم تصمیمات خوبی گرفته شده است
وی همچنین گفت: فعالیت تالارهای پذیرایی، رستورانها، اماکن ورزشی،  باغ‌تالارها و سایر مشاغل خطرزا ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: ستاد کرونا در خراسان رضوی اختیار تعطیلی کلانشهر مشهد و حرم مطهر رضوی را  به طور مستقل ندارد و باید مصوبات ستاد ملی کرونا را اجرا کند.
معتمدیان ادامه داد: از سوی دیگر در خصوص مراسم عزاداری در ماه محرم و برپایی جشن و اعیاد نیز در همه شهرستان های کشور از جمله مشهد، به صورت ملی و در چهارچوب ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می شود.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیانی این ویروس بطور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و شمار بیماران بستری در مراکز درمانی را به حدود ۶۰۰ نفر در روز رسانده است.
در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۱۱ نفر دیگر از هموطنان را گرفته است.
در این مدت ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند.
بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۹۴۰  هزار و ۷۰۸ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۹۱ هزار و ۴۰۷  نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است.  
همچنین سه میلیون و ۴۰۴هزار و ۵۳۳ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.   
تا کنون ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۹۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۶۸۰ نفر نیز دُز دوم آن را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ دُز رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.