سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: درخواست ایجاد یک پایگاه اهدای خون در بیمارستان ناظران مشهد مورد بررسی مطالعاتی و ارائه به تهران قرار خواهدگرفت.

 شرایط اهدای خون بیماران کرونایی/بررسی ایجاد یک پایگاه اهدای خون در بیمارستان ناظران مشهد

به گزارش قدس آنلاین، در نشست خبری در محل  بیمارستان ناظران مشهد با موضوع توجه به  اهدای خون و  بیماران سرطانی ، رئیس این بیمارستان گفت: سازمان انتقال خون یکی از بازوهای توانمند بیمارستان ها و مراکز درمانی خراسان رضوی بویژه در مساله بیماران سرطانی می باشد.

دکتر خانی تصریح کرد: سعی ما در بیمارستان ناظران مشهد بر این است که  بیماران سرطانی از حیث مشکلات خونی با مشکل خاصی مواجه نباشند و امیدواریم با کمک خیرین خدمات بهتری به این بیماران در زمینه های مختلف داشته باشیم.

*۳۵هزار اهداکننده خون مستمر

در ادامه این مراسم سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه دکتر خانی از مدیران توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، گفت: در حال حاضر ۱۷۰هزار اهدا  کنده خون در استان وجود دارند که ۳۵هزار نفر آنها اهدا کننده مستمر هستند و در سال سه مرتبه برای اهدای خون اقدام می کنند.

حمیدرضا اسلامی ادامه داد: در حال حاضر تنها ۵درصد از خون های اهدا شده به صورت خون و ۹۵درصد ان به صورت فراورده های خونی استفاده می شود و ایران در حال حاضر جزو ۳کشور برتر دنیا در زمینه  بانک خون نادر است.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین  ۳۵۳هزار کیسه و فرآورده خونی در طول سال در خراسان رضوی تولید می شود،  افزود: مرکز انتقال خون خراسان رضوی به عنوان قطب شمال شرق کشور از توانمندی و تجهیزات مناسبی در زمینه اهدا و انتقال خون برخوردار است و روش های پیشرفته انتقال خون در این مرکز در حال انجام می باشد .

*افزایش ۳۲درصدی مصرف خون

وی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی سال جاری درخواست خون بیمارستان ها و مراکز درمانی استان ۳۲درصد افزایش یافته است ، بیان داشت: از مراکز درمانی درخواست داریم در شرایط فعلی در انجام عمل های جراحی که نیاز به خون دارند اولویت بندی و به سمت عمل های اورژانسی  پیش بروند و از انجام عمل های زیبایی که مصرف خون بالایی هم دارند اجتناب کنند تا به سمت سهمیه بندی خون برای بیمارستان ها سوق پیدا نکنیم.

اسلامی ادامه داد: دولت و خیران سلامت باید نگاه ویژه ای به سازمان انتقال خون داشته باشد زیرا علی رغم افزایش تخت های بیمارستانی و نیروی انسانی مراکز درمانی استان طی چند سال گذشته اما پرسنل انتقال خون خراسان رضوی ۱۶نفر کمتر شده است که این موضوع سبب شده است به جهت اهمیت تامین خون و فرآورده های خونی به ناچار نیروی انسانی سازمان را برای حضور در محل کار  در روزهای تعطیل شیفت بندی کنیم.

*حضور زائران در مشهد

وی با بیان اینکه از رسانه ها نیز انتظار داریم به موضوع اهدای خون توجه بیشتری داشته باشند، افزود: از طرفی  دولت باید به موضوع انتقال و اهدای خون در شهر مقدس مشهد توجه ویژه ای داشته باشد زیرا به طور میانگین سالانه ۳۰میلیون زائر در این شهر حضور پیدا می کنند که ممکن است بنا به دلایلی به دریافت خون نیاز پیدا کنند .

وی ادامه داد: بیمارستان ناظران مشهد به عنوان یکی از بیمارستان های خیرساز دارای مجموعه ای توانمند و قوی است و از حداکثر توان خود  در زمینه کاهش دغدغه های بیماران سرطانی فعالیت می کند که جای تقدیر و تشکر از مجموعه این بیمارستان را دارد و از مردم نیز درخواست می شود همراهی و پشتیبانی لازم را از این مرکز درمانی جهت ارائه خدمات شایسته و مطلوب به بیماران سرطانی داشته باشند.

*شرایط اهدای خون بیماران کرونایی

وی با بیان اینکه از زمان تاسیس این بیمارستان تاکنون ۱۲۰۰کیسه خون به این بیمارستان اهدا کرده ایم، ادامه داد: همه انسان ها ممکن است روزی به بیماری سرطان مبتلا شوند از این رو در شرایط فعلی که در سلامتی کامل قرار دارند باید از بیماران سرطانی و مراکز خدمات دهنده به این بیماران حمایت لازم را داشته باشند .

اسلامی در مورد شرایط اهدای خون بیماران کرونایی نیز گفت: بیماران کرونا حدود یک ماه بعد از بهبود یافتگی شرایط لازم برای اهدای خون را دارا می باشند.

*مجمع خیرین اهدای خون

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز در این جلسه گفت: در دنیای فعلی برخلاف برخی مسائل اما موضوعاتی نظیر خون  با پول قابل تهیه نمی باشد .

حمید مستشاری با بیان اینکه مجمع خیرین انتقال خون استان در حال شکل گیری می باشد،  افزود: موضوع اهدای خون و ترویج ان در سطح جامعه نیاز به کار فرهنگی و تبلیغاتی دارد و بیمارستان ناظران مشهد نیز از این ظرفیت برخوردار می باشد که یک پایگاه اهدای خون را در محل بیمارستان راه اندازی کند که سازمان انتقال خون استان در این زمینه باید کارهای مطالعاتی و بررسی های لازم را انجام دهد.  

وی با بیان اینکه مردم خراسان رضوی در زمینه کمک به موضوع سلامت دست و دل باز هستند و اجازه نمی دهند هیچ بیماری صرفا به دلیل نداشتن تمکن مالی از درمان محروم بماند،  ادامه داد: بیمارستان ناظران زنجیره درمان بیماری سرطان را  در کشور تکمیل کرد و در این بیمارستان به عنوان یکی از ۹قطب بزرگ درمان سرطان کشور ۶شتاب دهنده و تجهیزات پیشرفته برای درمان بیماری سرطان  وجود دارد .   

*مصرف خون بیماران سرطانی

در ادامه مراسم اسلامی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره میزان مصرف خون سالانه  بیماران سرطانی استان گفت: در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد اما یکی از مصارف عمده خون استان بیماران سرطانی و بویژه  در مواردی نظیر پلاکت می باشد.

وی در مورد پیشنهاد بیمارستان ناظران درباره راه اندازی یک پایگاه اهدای خون در محل بیمارستان نیز گفت: از این بیمارستان درخواست داریم که برنامه و طرح خود را در این زمینه از حیث تجهیزات استاندارد  و نیروی انسانی ارائه کنند تا مورد بررسی و ارائه به تهران قرار بگیرد زیرا موضوع انتقال خون یک فرایند بسیار حساس است و مورد ممیزی داخلی و حتی خارجی قرار می گیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.