قاضی فرزاد بهشتی توندری، رئیس دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: در ادامه اقدامات پایش، پیشگیری و عملیاتی، اکیپ گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، صبح روز سه شنبه ۱۲/۰۵/۱۴۰۰ با محوریت جهاد کشاورزی استان، تعداد ده ها قطعه زمین کشاورزی تفکیک و دیوار کشی شده که دستخوش تغییر و تبدیل کاربری قرار گرفته بود، در قالب اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ ، رفع تخلف و قلع و قمع در آن مکان‌ها صورت گرفت.

دادستانی پای کار نجات زمین‌های کشاورزی

اراضی کشاورزی امانتی برای نسل آینده

سرپرست ناحیه ۷ دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی (ویژه شهرسازی) ادامه داد: در این عملیات مشترک که با دستور قضایی و حضور مأموران پاسگاه انتظامی محلی انجام پذیرفت، ضمن قلع و قمع دیوارهای موصوف، پی‌کنی‌های مربوط به تغییر کاربری‌ها  در بخش رضویه شهرستان مشهد نیز اعاده وضع به حال سابق شد.

همچنین در ادامه مدیر جهاد کشاورزی مشهد در تشریح ماجرا اظهار کرد: قلع و قمع به وسعت ۲۵ هکتار شامل  ( ۴۰ مورد دیوارکشی، دو بنا در حال ساخت ، دو مورد محوطه سازی ،  ۱۰ مورد پی کنی وپنج مورد استخر ) که تحت ساخت و سازهای غیرمجاز قرار گرفته بود در روستای خادم آباد بخش رضویه شهرستان مشهد انجام پذیرفت.

سعید خوش قامت ادامه داد: در راستای اجرای تبصره ۲ ماده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی  ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی خادم‌آباد قلع و قمع و تخریب شد.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه ساخت اتاقک، فنس کشی، استقرار کانکس، دیوارکشی و خرد کردن اراضی کشاورزی در حکم تغییر کاربری محسوب شده و تخلف است.

سعید خوش قامت تصریح کرد: حفاظت از اراضی کشاورزی به عنوان امانتی ارزشمند جهت انتقال به نسل آینده ضرورتی انکار ناپذیر و وظیفه همه افراد جامعه است. وی با بیان اینکه حیات نسل کنونی و آیندگان مستلزم حفظ امنیت غذایی است، گفت: تأمین این امنیت در گرو صیانت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی است.

امانتدار نباشیم نسل آینده آسیب خواهد دید

 مدیر جهاد کشاورزی مشهد همچنین به زیان‌هایی که تغییر کاربری در پی خواهد داشت هم اشاره و تصریح کرد: اگر زمین‌های کشاورزی به تفرجگاه تبدیل شوند روز به روز شاهد کاهش مساحت آن‌ها و تولیدات وابسته خواهیم بود و با رشد روزافزون جمعیت، تأمین نیازهای غذایی جامعه با مشکل روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین باید تمام توان خود را در صیانت و حفاظت از اراضی کشاورزی به‌کار گیریم و امانتدار خوبی برای نسل آینده باشیم.

وی از همه کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی خواست از هرگونه تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغات از جمله ساخت بنا، دیوارکشی، فنس کشی، تفکیک و قطعه‌بندی، بدون دریافت مجوز از جهاد کشاورزی خودداری کنند.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد:  نقص قوانین و مقررات قضایی حفظ کاربری اراضی، تخریب ابنیه‌های غیرمجاز و برخورد با متخلفان (مطابق  تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی)، موجب ضرر و زیان مالی و ایجاد نارضایتی در بین بهره‌برداران می شود.

خوش قامت اظهار کرد : بهترین راهکار افزایش نظارت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، خود نظارتی توسط کشاورزان محترم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.