برداشت پسته از ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغهای بارور شهرستان مه‌ولات خراسان رضوی آغاز شد.

برداشت پسته در مه‌ولات خراسان رضوی آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات خراسان رضوی افزود: با توجه به پایان دوره رشدی و رسیدن محصول در ارقام زودرس پسته در این شهرستان، کار برداشت پسته نوبرانه از باغات شهرستان از نیمه اول مرداد آغاز شده است و این روند تا آبان ماه ادامه دارد.
هادی ساربان افزود: رقم غالب پسته کاری در شهرستان مه ولات، پسته بادامی و سفید است و ارقام اکبری، احمدآقایی، کله قوچی، فندقی، قرمز و گرمه، از دیگر ارقام پسته در این شهرستان است.

وی ادامه داد: با توجه به کوتاه بودن دوره رشدی پسته قرمز و گرمه، برداشت این ارقام زودتر از سایر ارقام انجام و در حال حاضر به صورت نوبرانه روانه بازار می شود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: درطول دوره برداشت روزانه هفت هزار و ۸۰۰ نفر درباغات مشغول کار بوده و در مجموع ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر - روز، کار داشت، برداشت و فرآوری محصول را انجام می دهند.

ساربان افزود: ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات پسته شهرستان مه ولات بارور هستند و پیش بینی می شود امسال ۱۰۰ هزار تن پسته تر برداشت شود که از این مقدار درصدی به صورت تازه خوری و نوبرانه به بازارهای داخلی نظیر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان فرستاده و بقیه در ترمینال های ضبط پسته فرآوری و خشک می شود.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از آلودگی محصول پسته به آفلاتوکسین حدود ۷۰ واحد ترمینال با  ۸۵ خط، کار فرآوری و خشک کردن محصول پسته را به عهده دارند که اکثر این واحدها مجهز به انبارهای نگهداری پسته خشک نیز هستند.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: این شهرستان، مقام نخست کشت و تولید پسته در خراسان را دارد و میانگین برداشت پسته خشک از هر هکتار باغ پسته  هزار و ۶۰۰ کیلوگرم است که بالاتر از میانگین کشوری است.
فیض‌آباد مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مه‌ولات در ۲۰۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.