شدت شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی به ویژه در مشهد، کار را برای تولیدکنندگان کپسولهای اکسیژن طبی در استان دشوار کرده است به طوری که تا حدی در خدمت رسانی به موقع به بیمارستانها دچار مشکل شده و دست یاری به سوی مسوولان و تصمیم‌گیران دراز کرده‌اند.

شیوع کرونا و مشکلات تامین اکسیژن در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، در هفته های اخیر گسترش کرونا در استان بویژه مشهد روند رو به رشدی را طی کرده و این شهر را به مرحله بحرانی رسانده است به طوری که بر اساس آمارهای  منتشر شده شمار مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی در موج پنجم، چهار برابر موج‌های قبلی است.

این آمار آنچنان رو به رشد گذاشته است که فقط در هفته جاری تعداد بستری شدگان جدید کرونا در استان برای نخستین بار از مرز ۶۰۰ نفر گذشته که بیش از ۵۲۰ نفر آنان در بیمارستان‌های مشهد بستری شده اند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شمار مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی و مشهد در بازه زمانی یک ماهه بین هفته نخست تیر ماه تا هفته اول مرداد ماه، رشدی ۱۳۰ درصدی داشته است.

این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیروز اعلام کرد که کلانشهر مشهد و خراسان رضوی با بحران کمبود دارو در حوزه کرونا از نظر سرم و داروهای اختصاصی درمان آن مانند "رمدسیویر" رو به روست.

همچنین شدت بیماری و افزایش تقاضا برای کپسول اکسیژن، تولیدکنندگان آن را در خراسان رضوی با مشکلاتی مواجه کرده است تا آنجا که نمایندگان آنها در تشکلهای بخش خصوصی گلایه ها و تقاضا برای رفع مشکلات را به استانداری و ستاد استانی مقابله با کرونا کشانده اند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره  گفت:: با توجه به افزایش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و شدت بیماری، تقاضا برای کپسولهای اکسیژن افزایش یافته و تولیدکنندگان آن در استان بیش از ظرفیت خود مشغول تولید هستند.

حسن حسینی افزود: چهار کارخانه تولید کننده کپسول گاز اکسیژن در خراسان رضوی وجود دارد که روزی ۵۶ هزار لیتر اکسیژن تولید و تحویل مراکز درمانی استان می دهند و تاکنون با وجود مشکلات متعدد از تحویل آن به بیمارستانها و مراکز درمانی فروگذاری نکرده اند و همچنان در حال تولید هستند.

وی اضافه کرد: با وجود این، تولیدکنندگان کپسولهای اکسیژن طبی از یک سو مطالبات نقدی از مراکز درمانی و بیمارستانها دارند که هنوز پرداخت نشده است و از سوی دیگر مایع اکسیژن آنها به میزان لازم از سوی کارخانه فولاد نیشابور تامین نمی شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان استان، سیلندر یا کپسول مورد نظر برای وارد کردن اکسیژن به آن را از کارخانه های استانهای دیگر مانند آذربایجان تامین می کنند که اکنون در تامین سیلندرهایی با ابعاد ۱۰ لیتری، ۲۰ لیتری و ۴۰ لیتری دچار کمبود شده اند و این تعداد سیلندر به اندازه لازم ندارند.

حسینی افزود: بیشتر کارخانه های تولیدکننده کپسولهای اکسیژن ساز استان در مسیر جاده قوچان – مشهد قرار دارند و برای این که به موقع کپسولهای اکسیژن را به مراکز درمانی برسانند گرفتار ترافیک می شوند.

وی ادامه داد: طی نشستی که در استانداری خراسان رضوی با حضور مسوولان و تولیدکنندگان برگزار شد خواسته های آنان مطرح و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد که در این راستا فعالان بخش خصوصی استان برای تامین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سیلندر از کارخانه های غرب کشور قول مساعدت دادند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: همچنین مقرر شد که کارخانه فولاد نیشابور روزانه حداقل ۱۵ تن اکسیژن مایع را در اختیار تولیدکنندگان کپسول اکسیژن طبی خراسان رضوی قرار دهد.

حسینی افزود:تولیدکنندگان کپسول اکسیژن طبی با درک شرایط دشوار مراکز درمانی در مقابله با کرونا به هیچ وجه به دنبال تسریع در وصول مطالبات خود از این مراکز نیستند و با تمام توان خود، کپسولهای مورد نیاز را تامین و در اختیار مراکز درمانی قرار می دهند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز  از طرح مشکلات تولیدکنندگان کپسول اکسیژن طبی در نشست  ستاد استانی مقابله با کرونا خبر داد.

جواد خزائی گفت: در این نشست مقرر شد که تعدادی از تولیدکنندگان یا فعالان بخش خصوصی معتبر خراسان رضوی هزینه خرید سیلندر یا کپسول را از خارج استان تامین کنند به نحوی که یا خود از کارخانه های خارج استان خریداری کنند و تحویل دهند یا این که وجهش را در اختیار بیمارستانها گذارند.

وی ادامه داد: درخواست دیگر تولیدکنندگان کپسولهای اکسیژن طبی این بود که خط ویژه ای برای تردد در شهر به منظور تسریع در رسیدن به بیمارستان و رها شدن از ترافیک به آنها اختصاص یابد که در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا مصوب شد که خودروهای حامل کپسول اکسیژن از خطوط ویژه در شهر حرکت کنند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود نقدینگی و مشکلات واحدهای تولیدکننده کپسولهای اکسیژن خراسان رضوی مقرر شد شرکت برق و سازمان تامین اجتماعی در دریافت مطالبات خود از این کارخانه ها انعطاف به خرج داده و قدری مساعدت کنند.

خزائی افزود: طبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، واحدهای تولیدکننده کپسولهای اکسیژن ساز از برنامه قطعی برق مستثنی هستند و برق آنها نباید به هیچ وجه قطع شود.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.