رییس پایگاه انتقال خون گناباد با اشاره به افزایش نیاز به اهدای خون در شرایط شیوع کرونا، از آحاد مردم این شهرستان خراسان رضوی خواست با اهدای خون مشکلات و نیاز به فرآورده های خونی را کاهش دهند.

نیاز به اهدای خون در گناباد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مجتبی تجلی روز جمعه گفت: مردم نگران ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از طریق اهدای خون نباشند زیرا کرونا یک بیماری تنفسی است که از طریق اهدا و تزریق خون منتقل نمی شود.

وی با بیان اینکه هر کیسه خون جان سه نفر را نجات می دهد افزود: تمام بخشهای پایگاه انتقال خون و مراحل اهدای خون به صورت کامل بهداشتی و ضد عفونی شده است و فرد اهدا کننده خون قبل از خون گیری معاینه می شود.

رییس پایگاه انتقال خون گناباد ادامه داد: این پایگاه شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی را زیرپوشش دارد و وجود بیمارستان بهلول گنابادی به عنوان یک ظرفیت در حوزه سلامت این شهرستان است که مراجعان بسیار از شهرستان های اطراف دارد و این امر بار پایگاه انتقال خون گناباد را به خصوص در زمان شیوع کرونا مضاعف می‌کند.

وی گفت: کاهش بسیار مراجعان برای اهدای خون یکی از مشکلات مهم نظام سلامت در زمان شیوع کرونا بوده بطوری که در سال گذشته با کاهش شدید اهدا کنندگان خون مواجه شدیم و کمترین میزان اهدای خون به ثبت رسید.

دکتر تجلی افزود: با همت مردم و اهتمام رسانه های گروهی در آگاهی بخشی توانستیم از دوران بحران عبور کنیم و تعداد مراجعه کنندگان به این پایگاه از هزار و ۲۸۴ نفر در چهار ماه ابتدایی پارسال به هزار و ۴۰۸ نفر در مدت مشابه امسال افزایش یافت.

وی ادامه داد: ولی این امر به معنای بی نیازی به خون و فرآورده های خونی نیست بلکه در موج پنجم شیوع کرونا و افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری شده نیاز به خون و فراورده‌های خونی افزایش یافته و در صورت عدم توجه مردم دوباره با بحران در ذخایر خونی مواجه می شویم.

رییس پایگاه انتقال خون گناباد گفت: زنان نیز به عنوان یک رکن اساسی خانواده در ترغیب اعضای خانواده به اهدای خون تاثیر بسزایی دارند و هم اکنون حدود ۹ درصد اهدا کنندگان خون در شهرستان گناباد زنان هستند که نسبت به برخی از شهرها آمار قابل توجهی است اما باید دستکم ۱۰ درصد اهداکنندگان خون زنان باشند تا اهداف تعیین شده در این بخش محقق شود.

وی افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد اهداکنندگان خون در شهرستانهای گناباد و بجستان را اهداکنندگان مستمر تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.