آمارها بیانگر این است که تقریباً ۱۳ درصد مشترکان برق، پرمصرف هستند و یارانه بسیار زیادی برای این افراد در نظر گرفته شده است.

تعرفه‌گذاری پلکانی مهم‌ترین ابزار مدیریت مصرف برق

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق پیش از این گفته بود «نمی‌توان انکار کرد که اگر مصرف‌کننده‌ای بیشتر مصرف کند، یارانه انرژی بیشتری نصیبش می‌شود».

بنابراین به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم یکی از موارد بسیار مهم در بحث مدیریت قطعی برق با توجه به زمانبر بودن ساخت نیروگاه‌های جدید با ظرفیت موردنیاز کشور، توجه به سمت مدیریت مصرف است که باید مورد توجه وزارت نیرو قرار گیرد، توجه به مکانیزم‌های مناسب تعرفه‌گذاری و بهبود روند سیاست‌گذاری در این حوزه است.

در این خصوص، صالح رحیمی، کارشناس صنعت انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما از دو سو به حوزه برق یارانه داده می‌شود. ما در ابتدا نهاده ارزان به نیروگاه‌ها برای تولید برق می‌دهیم و سپس به مصرف‌کننده نیز یارانه می‌دهیم و قیمت را پایین‌تر از قیمت تمام شده حساب می‌کنیم. البته هدف از این کار افزایش بهره‌وری است اما در دو محل یارانه دادن، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد چون هدفمند نیست. چراکه اقشاری که در دهک‌های پایین‌تر هستند باید با یارانه انرژی و باز توزیع، حمایت بیشتری شوند اما این‌طور نیست.

بهره‌مندی پرمصرف‌ها از یارانه، با هدفمند کردن آن در تضاد است

رحیمی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی هدفمند کردن یارانه‌ها، کاهش مصرف انرژی است، اما بهره‌مندی پرمصرف‌ها از این یارانه، با هدفمند کردن آن در تضاد است. بنابراین باید تا جایی که ممکن است با گرفتن سیاست‌های صحیح، مصرف برق را مدیریت کرد.

این کارشناس صنعت انرژی به ضرورت درآمدزایی پایدار دولت از طریق صادرات برق اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف برق موجب می‌شود دست دولت برای صادرات آن و درآمدزایی باز باشد. البته باید به این موضوع دقت کرد که قراردادهای صادرات برق، معمولاً بلندمدت و حداقل یک‌ساله هستند، بنابراین باید ظرفیت‌های برق در کشور، پیش از صادرات، پیش‌بینی شود تا با کمبود برق در کشور مواجه نشویم. از طرفی ممکن است برخی صنایع در کشور نیاز به استفاده از ذخایر برق داشته باشند که در چنین حالتی، صادرات چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین این‌گونه درآمدزایی باید با پیش‌بینی دقیق از وضعیت آینده برق در کشور همراه باشد، چیزی که در حال حاضر انجام نمی‌شود.

تعرفه‌گذاری پلکانی یکی از راه‌های کاهش مصرف انرژی

رحیمی در ادامه به ضرورت بهره‌گیری از تعرفه‌گذاری پلکانی اشاره کرد و گفت: نظام تعرفه‌گذاری پلکانی یکی از راه‌های کاهش مصرف انرژی است. اجرای این نظام تعرفه‌گذاری که موسوم به آی‌بی‌تی است، باید به گونه‌ای باشد که کم‌مصرف‌ها، هزینه را کمتر از قیمت تمام شده، و در سوی دیگر، پرمصرف‌ها بیشتر از قیمت تمام شده پرداخت کنند که دولت در این حوزه با کسری بودجه مواجه نشود.

وی در پایان گفت: مدیریت مصرف برق باید بسیار مورد توجه دولت بعد باشد. برای مثال تعرفه‌گذاری پلکانی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهایی است که وزیر نیروی آینده می‌تواند از آن برای بهبود شرایط صنعت برق کشور استفاده کند. این موضوع باید به تصویب هیئت وزیران برسد اما طرح را وزارت نیرو باید پیشنهاد دهد. البته طرح این موضوع باید با تعریف چند الگو از وزارت نیرو همراه باشد. برای مثال وزارت نیرو می‌تواند به مصرف‌کنندگان این را ابلاغ کند که براساس نظرات علمی، باید در صنایع انرژی‌بر، یکسری ملاحظات صورت بگیرد و از دستگاه‌های پرمصرف استفاده نگردد. بنابراین اجرای این ابزار توسط دولت باید به گونه‌ای باشد که به مردم با مصرف عادی فشار نیاید و تنها مشترکان پرمصرف را شامل شود و از طرفی هزینه‌های دولت را نیز کاهش دهد و منابع پایدار برای دولت ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.