سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: اشکالی به این اصلاحیه نداشتیم اما مجمع مواردی را مطرح کرده بود که به مجلس ارسال شد.

مجمع تشخیص به طرح اصلاح قانون انتخابات ایراد گرفته است/ دلیل امضا نکردن اعتبارنامه رئیس جمهور توسط یک عضو شورا

قدس آنلاین:  هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون صدور چک خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد لذا مورد تایید قرار گرفت. 

وی افزود: از دیگر موراد مورد بررسی شورا، لایحه مالیات بر ارزش افزوده بود که تایید و نهایتاً تبدیل به قانون شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ارتباط با پاسخ دبیر اوپک به درخواست صادرات نفت ایران از سوی آیت‌الله جنتی گفت: این دیدار به درخواست دبیرکل اوپک انجام شده بود و مسبوق به سابقه هم بود و این دیدار، دیدار خوبی بود، سیاست‌های اقتصادی در اختیار دولت است اما دستگاه‌ها به دولت کمک می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایرادات طرح جوانی جمعیت گفت: نسبت به طرح جوانی جمعیت موافقت‌ها و مخالفت‌های جدی وجود داشت و در شورای نگهبان جلسات بسیاری در این مورد برگزار کردیم و اخیرا ایرادات ما به مجلس منعکس شد و امیدواریم با ابهاماتی که گرفته شد، قانون مفید و موثر در این حوزه محسوب شود

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امضا نشدن اعتبارنامه رییسی از سوی آملی لاریجانی، خدشه‌ای ایجاد می‌کند؟ گفت: بر اساس قانون خدشه‌ای در اعتبار نامه پیش نخواهد آمد. اعتبارنامه در جلسه شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ امضا شد؛ طبیعتاً اشخاصی که حضور داشتند اعتبارنامه را امضا کردند.

وی در ارتباط با مسئولیت سخنگویی گفت: این مسئولیت دشوار و سنگین است و بنده امیدوارم با کمک‌های شما از عهده مسئولیت برآیم، مسئولیت ما پاسخگویی به شماست و تلاش در دوره جدید این است که مجموعه شورای نگهبان در اطلاع‌رسانی شفاف اقدام کنند.

طحان نظیف در خصوص ایرادات طرح الزام به ثبت اموال غیرمنقول گفت: مشروح ایرادات خدمت شما تقدیم می‌شود، یکی از چالش‌های ثبتی، ثبت نشدن اموال غیرمنقول است و برای حل آن باید راهکاری مخالف با شرع و قانون اساسی اتخاذ نکنیم، ما با فراگیری اسناد رسمی موافق هستیم اما باید راهکار جامعی در نظر گرفته شود و ما دغدغه کسانی که این طرح را تهیه کردند ارج می‌نهیم امیدوارم در رفت‌وآمدها به راهکارهای خوبی برسیم.

وی درباره «طرح صیانت از فضای مجازی و اصل ۸۵ شدن آن» نیز گفت: هیچ هماهنگی قبلی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد، چون ما تا آخرین لحظه نمی‌دانیم که چه چیزی توسط مجلس نهایی خواهد شد. تا زمانی که متن نهایی به شورای نگهبان نرسد ما نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم.

وی ادامه داد: هنوز چیزی تصویب نشده است. برخی از موارد بوده که شورای نگهبان حتی ضرورت اصل ۸۵ قانون اساسی را نیز زیر سوال برده است. رعایت حقوق مردم برای ما در شورای نگهبان مهم است.

طحان نظیف در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با اعلام دلایل رد صلاحیت به کاندیداها گفت: بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا این‌جا هم اعلام شده اما این‌که دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم نمی‌توانیم آن‌ها را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا آیت‌الله لاریجانی اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را امضا کرده است یا نه؟ گفت: کسانی که در جلسه قبل از تنفیذ برگزار شد حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند اما کسانی که حضور نداشتند طبیعتا امضا نکردند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف‌سازی دلایل رد صلاحیتش نیز گفت: مواردی را که آقای لاریجانی درخواست دادند به ایشان منعکس شده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اختیارات شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان به دنبال توسعه اختیارات خودمان نیستیم و اختیارات همان چیزی است که ذکر شده، نه بیشتر نه کمتر. در سال های اخیر مجلس به دنبال این بوده است که این اختیارات را از جمله در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسعه دهد که ما با آن مخالفت کردیم.

وی افزود: تبیین نظرات شورای نگهبان و صیانت از جایگاه شورای نگهبان مسیری است که باید پیش ببریم. تلاش این است که این مهم انجام شود. ما در راستای اطلاع رسانی شفاف، سریع و بهنگام اقدام می‌کنیم. تلاش ما این است که  مردم را در جریان استدلال‌های شورای نگهبان قرار دهیم یعنی در کنار مصوبات، استدلال‌های شورای نگهبان هم بیان شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به اصلاح قانون انتخابات گفت: ️اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما در شورای نگهبان است اما نقشی در تدوین قانون نداریم. این قانون نیازمند اصلاحاتی است و از مجلس انتظار داریم در زمینه اصلاح قانون انتخابات به صورت جامع گام بردارد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.